  • 31. Data: 2010-03-13 22:56:06
    Temat: Re: Prostownik rozruchowy ze spawarki.
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 13 Mar 2010 22:57:56 +0100, Padre wrote:

    >A to jest niezdrowe dla silnika

    a) mam spore watpliwosci,
    b) przeciez nie bede szyb skrobal zeby sie dowiedziec ze auto nie
    zapali :-)

    >kosztuje dodatkowe paliwo.

    A ile pali zimny silnik w czasie jazdy :-)

    Hm, w sumie to chyba cieplo z benzyny drozsze niz pradu.

    J.

  • 32. Data: 2010-03-14 00:52:13
    Od: Padre <P...@n...net>

    > a) mam spore watpliwosci,
    Od co najmniej kilkunastu lat zaleca się rozgrzewanie silnika podczas
    spokojnej jazdy, zdecydowanie lepsze jest wtedy smarowanie i szybciej
    cały silnik i olej osiągają właściwą temperaturę, obieg oleju również
    uczestniczy w przenoszeniu ciepła w obrębie bloku silnika a nawet
    najlepszy olej syntetyczny ma optymalne parametry pracy w temperaturze
    bliższej 80* a nie -20*, oczywiście współczesne silniki bez problemu
    znoszą pierwsze 200 tys. km. bez żadnej dbałości w każdych warunkach ale
    potem koszty wielu napraw sięgają tysięcy złotych dla tego jestem fanem
    silników gaźnikowych i zero elektroniki poza bezstykowym zapłonem,
    przynajmniej nie robią kosztownych niespodzianek :)

    Dla mnie luksusem nie jest wypasiona bryka tylko auto tanie w
    eksploatacji, bardzo tanie w serwisie ale niezawodne po roku, i po
    piętnastu latach ale ja już stary jestem...

    > b) przeciez nie bede szyb skrobal zeby sie dowiedziec ze auto nie
    > zapali :-)

    Dla tego wolę opcję nie skrobania ani lodu ani omiatania śniegu:) w
    elektrycznych systemach postojowych trzecim elementem po grzałce silnika
    i kabiny jest automatyczna ładowarka akumulatora, wtedy nie ma opcji
    p.t. "nie zapali"

    > A ile pali zimny silnik w czasie jazdy :-)

    zdecydowanie więcej niż ciepły ale mniej niż strata benzyny na jego
    rozgrzanie na postoju

    > Hm, w sumie to chyba cieplo z benzyny drozsze niz pradu.
    W czasie jazdy jest darmowe ale na postoju kosztuje.

    dla tego warto ogrzać prądem jeśli ma się taką możliwość, zwłaszcza
    jeśli nie ma się garażu, webasto daje luksus przy uniezależnieniu się od
    gniazdka 230V ale jest drogie i pali sporo paliwa.

  • 33. Data: 2010-03-14 10:01:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 14 Mar 2010 01:52:13 +0100, Padre wrote:

    >Od co najmniej kilkunastu lat zaleca się rozgrzewanie silnika podczas

    Od co najmniej kilkunastu lat w Niemczech obowiazuje zakaz smrodzenia
    na parkingu.
    Wiec zachodzi pytanie ile tych zapisow w instrukcji wynika z tego
    przepisu.

> [...]
    >uczestniczy w przenoszeniu ciepła w obrębie bloku silnika a nawet
    >najlepszy olej syntetyczny ma optymalne parametry pracy w temperaturze

    Ale poki olej nie ma takiej temperatury, to lepiej zeby sie silnik
    krecil pod malym obciazeniem, czy bez obciazenia ?

    >zdecydowanie więcej niż ciepły ale mniej niż strata benzyny na jego
    >rozgrzanie na postoju

    No nie wiem. Porcja paliwa w gazniku wystarcza na 2 minuty pracy
    rozgrzanego na jalowym biegu, jakeis 40s pracy przy jezdzie ~70,
    ale mrozna zima znika po przejechaniu szerokosci ulicy.

    >W czasie jazdy jest darmowe ale na postoju kosztuje.

    Niestety w czasie jazdy nie jest takie darmowe - patrz wyzej.
    Byc moze uklady wtryskowe lub inne gazniki sa lepsze.

    Ale ja tylko w kwestii grzania na postoju paliwem a pradem.
    Oczywiscie grzalka musialaby mied duza moc i byc uruchamiana tuz przed
    startem ..

    J.

  • 34. Data: 2010-03-14 15:35:41
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Niestety w czasie jazdy nie jest takie darmowe - patrz wyzej.
    > Byc moze uklady wtryskowe lub inne gazniki sa lepsze.

    Jak nie darmowe, skoro przy swojej sprawności silnik produkuje przy
    okazji tyle ciepła że nawet przy -30 większości trzeba się pozbyć przez
    chłodnicę?

  • 35. Data: 2010-03-14 15:42:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 14 Mar 2010 16:35:41 +0100, Padre wrote:

    >Jak nie darmowe, skoro przy swojej sprawności silnik produkuje przy
    >okazji tyle ciepła że nawet przy -30 większości trzeba się pozbyć przez
    >chłodnicę?

    Nie nie w pierwszych minutach, gdy gaznik leje benzyne jak glupi przy
    kazdym wcisnieciu gazu ..

    Choc to byc moze od gaznika zalezy.

    J.

  • 36. Data: 2010-03-14 15:57:39
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Nie nie w pierwszych minutach, gdy gaznik leje benzyne jak glupi przy
    > kazdym wcisnieciu gazu ..
    >
    > Choc to byc moze od gaznika zalezy.

    Na postoju na wolnych obrotach zimny silnik tez bierze dużo dużo więcej
    paliwa niż gorący.

  • 37. Data: 2010-03-14 17:14:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 14 Mar 2010 16:57:39 +0100, Padre wrote:
    >Na postoju na wolnych obrotach zimny silnik tez bierze dużo dużo więcej
    >paliwa niż gorący.

    ale mowie - te 10 metrow mrozna zima mnie zaskoczylo.
    Normalnie na tej dawce paliwa przejezdzal jakies 700m.

    Trzeba by sprawdzic jak to obecnie wyglada, moze ktos ma odpowiedni
    komputerek.

    Maluch sie szybko rozgrzewal, po jakis 300m wylaczalem ssanie.
    Czuc bylo ze cos mu jeszcze brakuje, ale jechal.

    J.

  • 38. Data: 2010-03-14 19:16:50
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    J.F. napisal:
    > ale mowie - te 10 metrow mrozna zima mnie zaskoczylo.
    > Normalnie na tej dawce paliwa przejezdzal jakies 700m.
    > Trzeba by sprawdzic jak to obecnie wyglada, moze ktos ma odpowiedni
    > komputerek.

    Xsara Picasso HDI 1.6 przy temperaturze -20:
    a) wlaczenie i od razu jazda, ale delikatnie - 17 l/100 km
    b) po ok. 200 m dalej delikatnie - 11 l/100 km
    c) po ok. 500 m dalej delikatnie - 8 l/100 km
    d) po ok. 2 km juz normalnie - 5,5 l/100 km

    > Maluch sie szybko rozgrzewal, po jakis 300m wylaczalem ssanie.
    > Czuc bylo ze cos mu jeszcze brakuje, ale jechal.

    Hm, w moim wylaczalem w miare rownomiernie, ale na dystansie
    mniej wiecej 2 km.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 39. Data: 2010-03-14 21:01:30
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-03-14 18:14, J.F. pisze:
> [...]
    Współcześnie - nie "bierze" tylko "ma wciskane" przez sterowanie
    wtryskami i momentem zapłonu by
    1) utrzymać parametry pracy zimnego silnika (by jechał sensownie, z
    mniejszą mocą ale bez czkawki, więc modyfikuje się kąt zapłonu i skład
    mieszanki)
    2) szybko go rozgrzać do temperatury nominalnej
    3) utrzymać podwyższone obroty jałowe (lepsze ładowanie, by odzyskać
    stracony prąd na rozruch, lepsze rozprowadzanie oleju itd).

    W czasach "gaźnikowych" te funkcje pełniło "ssanie", dające dodatkowy
    przepływ "bokiem" dookoła przepustnicy (by podnieść obroty), przeważnie
    z własną dyszą paliwową oraz własną rurką emulsyjną (by zmodyfikować
    mieszankę). A i tak czkawka i lekki brak mocy był upierdliwy, bo zapłonu
    nic nie modyfikowało.

    > Trzeba by sprawdzic jak to obecnie wyglada, moze ktos ma odpowiedni
    > komputerek.
    silnik benzynowy 3.0 v6, "na luzie" - przy -25'C odpalony pobiera
    ~7L/godzinę, i dość szybko (dosłownie w oczach, może przez 2 minuty)
    spada do ~2L/godzinę (gdzie latem ten sam silnik pobiera luzem około
    1.4-1.8L/h zależnie od obciążenia sprężarki klimatyzacji, wspomagania,
    elektryki itd)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 40. Data: 2010-03-17 08:02:58
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    k...@o...pl pisze:
    >Jackare wrotka zastepcza:
    >>
    > Nie da się zrobić prostownika rozruchowego ze zwykłej spawarki przeznaczonej do
    > spawania elektrodami otulonymi. Transformator ma charakterystykę ostro
    > opadającą. Żadne przezwajanie nic nie da bo charakterystyka wynika z konstrukcji
    > rdzenia a nie ilości drutu.

    A ja mam w garazu uniwersalne urzadzenie produkcji OIDP Bester z czasow
    slusznie minionych (kiedy to problem z rozruchem duzych silnikow wynikal
    z ograniczeniach w dostepie do odpowiednich akumulatorow, a nie w ich
    wysokiej cenie).
    I to uniwersalne urzadzenie ma 3 tryby pracy (i 3 pary zaciskow):
    1. prostownik rozruchowy (z grubasnymi zaciskami jak dla spawarki)
    2. prostownik (z normalnymi, cienkimi zaciskami)
    3. spawarka transformatorowa (znow z grubasnymi zaciskami)
    Urzadzenie ma w tej chwili okolo 25 lat. W drugiej polowie lat 80
    zeszlego wieku sluzylo glownie do wspomagania rozruchu silnika
    ciezarowki. Pozniej zasadniczym zasytosowaniem stalo sie spawanie w
    warunkach amatorskich.
    Wiec o ile moge sie zgodzic, ze nie da sie w domowych warunkach
    "przerobic" spawarki transformatorowej na urzadzenie rozruchowe, to mam
    tez dowod na poparcie tezy, ze da sie zrobic cos, co bedzie jednoczesnie
    spawarka i urzadzeniem rozruchowym.

    --
    pozdrrrowienia i... do zobaczenia na szlaku :)