  • 1. Data: 2011-02-03 20:48:47
    Temat: Prolog, Lisp, czy ...?
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    Tak od pewnego czasu nachodzi mnie chęć zapoznania się z jakimś
    językiem innym niż typowe imperatywne. Po prostu chcę poznać inne
    podejście do programowania. Bardzo często, w kontekście "tych"
    języków, pojawiają się te dwa wymienione w temacie. Mają one podobny
    obszar zastosowań, lecz oparte są na zupełnie innej teorii
    matematycznej. W związku z tym mam pytanie, który z nich, czy też inny
    podobny język wybrać do czysto hobbistycznego zapoznania się z
    programowaniem funkcyjnym? do którego z nich jest dostępna dobra
    literatura, darmowy kompilator/interpretator?
    Czy do tego typu języków można podchodzić bez przygotowania
    teoretycznego, czy warto przedtem zdobyć jakiś skrypt/książkę
    opisujący teorię leżącą u podstaw języka (np. rachunek Lambda)?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 2. Data: 2011-02-03 20:58:45
    Temat: Re: Prolog, Lisp, czy ...?
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 03 Feb 2011 21:48:47 +0100, Grzegorz Krukowski
    <r...@o...pl> wrote:

> [...]
    >matematycznej. W związku z tym mam pytanie, który z nich, czy też inny
    >podobny język wybrać do czysto hobbistycznego zapoznania się z

    Prolog nie jest jezykiem funkcyjnym

> [...]
    >teoretycznego, czy warto przedtem zdobyć jakiś skrypt/książkę
    >opisujący teorię leżącą u podstaw języka (np. rachunek Lambda)?

    Proponuje zaczac od Scheme. Dostepne sa darmowe kompilatory, mnostwo
    literatury na sieci i doskonala ksiazka Sussmana "Architecture and
    interpretation of computer programs" (dostepna po polsku)

    A.L.

  • 3. Data: 2011-02-03 21:32:47
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 03 Feb 2011 14:58:45 -0600, A.L. <l...@a...com> wrote:

    >Prolog nie jest jezykiem funkcyjnym
    Fakt, zafiksowałem się że wszytko to Lisp.

    Za namiary dziękuję.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 4. Data: 2011-02-03 22:40:06
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 03/02/2011 20:58, A.L. wrote:

    > Prolog nie jest jezykiem funkcyjnym

    Lisp też w zasadzie nie jest.

  • 5. Data: 2011-02-03 22:56:15
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 03 Feb 2011 22:40:06 +0000, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

    >Lisp też w zasadzie nie jest.

    Lisp w zasadzie bardziej niz Prolog. Czy moglby mi Kolega wyjasnic co
    "funkcyjnego" ejst w Prologu?

    A.L.

  • 6. Data: 2011-02-03 22:59:30
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-02-03 23:56, A.L. pisze:

    > Lisp w zasadzie bardziej niz Prolog. Czy moglby mi Kolega wyjasnic co
    > "funkcyjnego" ejst w Prologu?
    >
    > A.L.

    I faktycznie w USA dobra kase placa za Prologa i za dobra znajomosc
    jezykow funkcyjnych? Zakladam faktycznie dobra znajomosc, nie pobiezna.

    Bo u nas tutaj w PL nie widzialem ANI JEDNEJ oferty pracy na funkcyjne
    czy na Prologa. Inna sprawa, ze na upartego to mozna powiedziec, ze i w
    takim trywialnym JavaScripcie sa elementy programowania funkcyjnego ;)
    Zdaje sobie sprawe jednak, ze nie mozna tego porownac do prawdziwie
    funkcyjnego programowania...

  • 7. Data: 2011-02-03 23:05:36
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 03/02/2011 22:56, A.L. wrote:

    > Lisp w zasadzie bardziej niz Prolog.

    To się zgadza.

    > Czy moglby mi Kolega wyjasnic co
    > "funkcyjnego" ejst w Prologu?

    Pattern matching i tail call. :)

    Poważnie jednak, nie mówiłem, że Prolog jest językiem funkcyjnym. Po
    prostu wydaje mi się, że jak już ktoś chce się bawić w poznawanie innych
    paradygmatów, to bardziej produktywne będzie poznawanie języka
    prawdziwie funkcyjnego, niż Lispa.

  • 8. Data: 2011-02-04 00:50:10
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 03 Feb 2011 23:59:30 +0100, "R. P." <r...@w...pl>
    wrote:

    >I faktycznie w USA dobra kase placa za Prologa i za dobra znajomosc
    >jezykow funkcyjnych? Zakladam faktycznie dobra znajomosc, nie pobiezna.

    Mnie placa calkiem neizle za programowanie w Prologu, dziekuje, nie
    narzekam.

    Sporo projektow idzie w Prologu, wkuczajac dozyc duze projekty
    fereralne. Niedawno dystrybutor Prologu proponowal mi aby poprowadzic
    kurs dla 30 osob w konkurencyjnej firmie. Ze wzgledow dosyc
    oczywistych musialem odmowic, ale znaczy ze rynek jest.

> [...]
    >takim trywialnym JavaScripcie sa elementy programowania funkcyjnego ;)
    >Zdaje sobie sprawe jednak, ze nie mozna tego porownac do prawdziwie

    Co najmniej jeden czlowiek publikujacy sie od czasu do czasu na tej
    grupie i pracujacy w Polsce uzywa Prologu jako jezyka numer jeden.

    Gdy poszukiwani sa programisci jezykow niszowych, to sie raczej takich
    ogloszen nei zamieszcza w prasie codziennej, bo ilosc dostepnych
    programistow jest niewielka i ogloszenia do nich nie trafia. Zglaszac
    sie natomiast beda a) faceci przysiegajacy ze znaja Prolag od
    dziecka("coo?... Nie Prolag?.. A jak?.. Prolog?... No przejezyczylem
    sie...) b) Faceci mowiacy ze co prawda Prologu nei znaja ale za to sa
    super ekspertami w Java Scripcie :)

    A.L.

  • 9. Data: 2011-02-04 01:06:18
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 03 Feb 2011 23:05:36 +0000, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

    >To się zgadza.

    >Pattern matching i tail call. :)

    Pattern matching?...

> [...]
    >prostu wydaje mi się, że jak już ktoś chce się bawić w poznawanie innych
    >paradygmatów, to bardziej produktywne będzie poznawanie języka

    A co to jest "prawdziwie funkcyjny"?... Cos tak jak "prawdziwy
    patriota"?..

    Lisp czy Scheme nalezy znac z powodow dla ktorych kiedys ludzie znali
    lacine. Na dodatek, Lisp (a zwlaszcza Scheme) sa bardzo zgrabne i
    proste, czego nei da sie powiedziec o kobylach w rodzaju ML, Haskela
    czy OCamla. Jak kyos che "poprobowac smaku", zwlaszcza hobbystycznie,
    to wystarczy mu 50 stron manuala Scheme zamiast 850 stron o OCamlu. A
    poza tym, Lisp i Scheme sa (przynajmniej jak dla mnie) dostatecznie
    funkcyjne

    A.L.

    P.S. Oryginalnemy pytaczowi nalezaloby rowneiz polecic Clojure, Scala
    i F#

  • 10. Data: 2011-02-04 08:29:40
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    W dniu 2011-02-04 02:06, A.L. pisze:
    > Pattern matching?...

    Unifikacja chyba?

    > P.S. Oryginalnemy pytaczowi nalezaloby rowneiz polecic Clojure, Scala
    > i F#
    Dodałbym też erlanga do tej listy. Scala i F# są o tyle dobre, że wydaje
    się, że mają szanse na bycie wykorzystywanymi komercyjnie. Głównie z
    racji silnej integracji z powszechnymi językami (java i C#).

    Pozdrawiam,
    Wit