  • 1. Data: 2011-02-02 16:47:44
    Temat: Porównanie szybkości mnożenia macierzy w CPP i PASCAL
    Od: Fil <f...@p...onet.pl>

    Witam!

    Są dwie procedury:
    CPP:
    void MulTab(int N, int Q, int M, double** A, double** B, double** C)
    {
    for (int i = 0; i < N; ++i)
    for (int j = 0; j < M; ++j) {
    C[i][j] = 0;
    for (int k = 0; k < Q; ++k) C[i][j] += A[i][k] * B[k][j];
    }
    }

    oraz PASCAL:
    TMatrix = array of array of double;

    procedure MulMatrix(N, Q, M:integer; T1, T2:TMatrix; var T3:TMatrix);
    var
    i, j, k:integer;
    begin
    for i := 0 to N-1 do
    for j := 0 to M-1 do begin
    T3[i, j] := 0;
    for k := 0 to Q-1 do T3[i, j] := T3[i, j] + T1[i, k] * T2[k, j];
    end;
    end;

    Kompiluję obie w BCB Builder 2010 i Delphi 2010 (odpowiednio) w trybie
    "release" z włączonymi optymalizacjami i odpalam.
    Dla rozmiarów N = 2000 i M = 300 mam takie czasy:
    CPP time = 4,5s
    PAS time = 8,2s

    Czasy mierzone z wykorzystaniem QueryPerformanceCounter... i wiem, że
    procedurke w PASCALu można lepiej napisać, ale nie jestem fanem PASCALa
    i nie sądzę, aby ten niezbyt ładnie napisany kod usprawiedliwiał TAKĄ
    różnicę w czasach. Chyba, że problem tkwi w tablicach dynamicznych PASCALA?

    Czy to oznacza, że Delphi nie nadaje się do obliczeń?

    Pozdrawiam,
    Fil.

  • 2. Data: 2011-02-02 16:53:49
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Fil pisze:
> [...]
    > różnicę w czasach. Chyba, że problem tkwi w tablicach dynamicznych PASCALA?
    >
    > Czy to oznacza, że Delphi nie nadaje się do obliczeń?

    Zapewne się nadaje, ogólnie jednak kompilatory Borlanda słabo
    optymalizują - niezależnie od języka. Więc zależy od tego co chcemy
    obliczać.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 3. Data: 2011-02-02 16:58:51
    Od: Fil <f...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-02-02 17:53, Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Zapewne się nadaje, ogólnie jednak kompilatory Borlanda słabo
    > optymalizują - niezależnie od języka. Więc zależy od tego co chcemy
    > obliczać.
    Jak to zależy? Obliczenia to obliczenia. Zmiennoprzecinkowa arytmetyka:
    dodawanie, odejmowanie, mnożenie, itd. nic wyszukanego. Na tablicach
    danych - macierzach.

    Co można innego liczyć, aby było szybciej? Podejrzewam jakiś myk z tymi
    tablicami dynamicznymi, ale nie jestem ekspertem od PASCALA :)

    Jeszcze sprawdzę na kompilatorze MS Visual C++.

    Fil.

  • 4. Data: 2011-02-02 17:13:03
    Od: Fil <f...@p...onet.pl>

    Witam jeszcze raz!

    Przetestowałem jeszcze takie coś:
    TA=array[0..1999,0..299] of double;
    TB=array[0..299,0..1999] of double;
    TC=array[0..1999,0..1999] of double;

    procedure MulMatrix2(N, Q, M:integer; var T1:TA; var T2:TB; var T3:TC);
[...]

    Czas: 5,2s

    Pomijając koszmarek implementacji... czas nadal dłuższy od CPP o ok. 0.7s.

    Pozdrawiam,
    Fil.

  • 5. Data: 2011-02-02 17:18:00
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Wed, 02 Feb 2011 18:13:03 +0100, Fil napisał(a):

> [...]
    >
    > Czas: 5,2s
    >
    > Pomijając koszmarek implementacji... czas nadal dłuższy od CPP o ok. 0.7s.

    Pokaz caly program, wraz z wywolywaniem tej procedury.

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 6. Data: 2011-02-02 18:00:49
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Wed, 02 Feb 2011 17:58:51 +0100, Fil <f...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    >tablicami dynamicznymi, ale nie jestem ekspertem od PASCALA :)
    >
    >Jeszcze sprawdzę na kompilatorze MS Visual C++.

    Czy wyłączyłeś wszystkie mechanizmy kontrolne Pascala? Bo za czasów
    kiedy go używałem to miał on kontrolę zakresów, przepełnień i tym
    podobnych rzeczy a to potrafi spowolnić.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 7. Data: 2011-02-02 18:14:28
    Od: Fil <f...@p...onet.pl>

    > Pokaz caly program, wraz z wywolywaniem tej procedury.
    Wedle życzenia:
    Wariant 1:

    program test;

    {$APPTYPE CONSOLE}

    uses
    SysUtils,
    Windows;

    type
    TMatrix = array of array of double;

    procedure NewMatrix(N, M:integer; var T:TMatrix);
    begin
    SetLength(T, N, M);
    end;

    procedure RndMatrix(N, M:integer; var T:TMatrix);
    var
    i, j:integer;
    begin
    for i := 0 to N-1 do
    for j := 0 to M-1 do T[i, j] := random(N * M);
    end;

[...]

    const
    N = 2000;
    M = 300;

    var
    A, B, C:TMatrix;
    T1, T2, F:int64;

    begin
    randomize;
    NewMatrix(N, M, A);
    NewMatrix(M, N, B);
    NewMatrix(N, N, C);

    RndMatrix(N, M, A);
    RndMatrix(M, N, B);

    QueryPerformanceFrequency(F);
    QueryPerformanceCounter(T1);
    MulMatrix(N, M, N, A, B, C);
    QueryPerformanceCounter(T2);

    Writeln('Time = ' + FloatToStr((T2 - T1) / F));
    end.

    i wariant 2:

    program test;

    {$APPTYPE CONSOLE}

    uses
    SysUtils,
    Windows;

    type
    TA=array[0..1999,0..299] of double;
    TB=array[0..299,0..1999] of double;
    TC=array[0..1999,0..1999] of double;

    procedure RndMatrix2A(N, M:integer; var T:TA);
    var
    i, j:integer;
    begin
    for i := 0 to N-1 do
    for j := 0 to M-1 do T[i, j] := random(N * M);
    end;

    procedure RndMatrix2B(N, M:integer; var T:TB);
    var
    i, j:integer;
    begin
    for i := 0 to N-1 do
    for j := 0 to M-1 do T[i, j] := random(N * M);
    end;

[...]

    A:TA;
    B:TB;
    C:TC;
    T1, T2, F:int64;

    begin
    randomize;
    RndMatrix2A(N, M, A);
    RndMatrix2B(M, N, B);

    QueryPerformanceFrequency(F);
    QueryPerformanceCounter(T1);
    MulMatrix2(N, M, N, A, B, C);

  • 8. Data: 2011-02-02 18:14:51
    Od: Fil <f...@p...onet.pl>

    > Czy wyłączyłeś wszystkie mechanizmy kontrolne Pascala? Bo za czasów
    > kiedy go używałem to miał on kontrolę zakresów, przepełnień i tym
    > podobnych rzeczy a to potrafi spowolnić.

    A gdzie to wyłączyć?

  • 9. Data: 2011-02-02 18:20:19
    Od: Fil <f...@p...onet.pl>

    I jeszcze takie wariacje na temat :):

    void MulTab2(int N, int Q, int M, double** A, double** B, double** C)
    {
    int _M, _Q;
    double R;
    double** Ai;
    double** Bj;
    double* Aik;
    double* Bjk;
    double* Cij;

    while (N--) {
    Ai = A++;
    Bj = B;
    Cij = *C++;

    _M = M;
    while (_M--) {
    Aik = *Ai;
    Bjk = *Bj++;

    R = 0;
    _Q = Q;
    while (_Q--) R += *Aik++ * *Bjk++;
    *Cij++ = R;
    }
    }
    }

    przy założeniu, że tablica B jest podana jako transponowana.
    Czas = 4.0s. (N = 2000, Q = 300, M = 2000)

    Eh... pewnie da się jeszcze lepiej i szybciej (pomijając specjalizowane
    algorytmy mnożenia macierzy)...

    Fil.

  • 10. Data: 2011-02-02 18:40:30
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Wed, 02 Feb 2011 19:14:51 +0100, Fil <f...@p...onet.pl>
    wrote:

    >A gdzie to wyłączyć?
    Znjadź opcje kopilatora, pewno zakładka runtime lub coś podobnego, a
    te opcje to:
    Integer Overflow Checking,
    Range Checking
    --