  • 61. Data: 2011-02-05 21:44:02
    Temat: Re: Prolog, Lisp, czy ...?
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 05/02/2011 20:28, Grzegorz Krukowski wrote:

    > Co ma ilość stron do ciekawości i do amatorskiego pisania programów.

    OK, spróbuję powoli: jak ktoś się chce amatorsko nauczyć języka tak,
    żeby w miarę efektywnie pisać w nim programy, to 850 stron może być
    uznawane za wadę.

    Jeśli się ktoś amatorsko uczy języków na zasadzie ciekawości jakie
    ficzery autorzy w nie wbudowali żeby rozwiązać taki czy inny problem, to
    850 stron może być zaletą, bo te strony są właśnie poświęcone na opisy
    ficzerów i po co one są.

    > Bo mam wrażenie że uważasz, że 850 stron to mało jak na poziom
    > amatorski (biorąc pod uwagę to co przed tobą napisał A.L.).

    Napisałem, że 850 stron mi nie przeszkadza, bo nie mam ambicji żeby
    hobbystycznie nauczyć się tych języków na poziomie efektywego z nich
    korzystania.

    > PS. Możecie się trochę ,,pookładać'' o Prologu, czy już para zeszła?
    > ;) Bo nawet parę postów było na temat ...

    Ani nie widzę tematu, ani nie czuję się kompetentny. O czym w ogóle tu
    mówić?

  • 62. Data: 2011-02-05 22:38:06
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 05 Feb 2011 21:28:02 +0100, Grzegorz Krukowski
    <r...@o...pl> wrote:

> [...]
    >
    >PS. Możecie się trochę ,,pookładać'' o Prologu, czy już para zeszła?
    >;) Bo nawet parę postów było na temat ...

    Tu sie malo kto Prologiem zajmuje, wiec zadnej dyskusji nei bedzie...

    A.L.

  • 63. Data: 2011-02-05 23:02:49
    Temat: [ot] stare książki do cybernetyki/sterowania było: Re: Prolog, Lisp, czy ...?
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com>

    On 02/05/2011 03:50 PM, A.L. wrote:

    > Proponuje powtorke z teorii sterowania. Istnieje tam pojecie
    > "sterowalnosci". Prosze sobie przypomniec. Sa uklady "niesterwoalne".
    > Takim ukladem nie da sie sterowac przy pomocu spzrezenia zwrotnego.
    > Podobnie sa uklady "nieobserwowalne". Tez prosze sobie przypomniec.
    >
    > Generalnie - nei wydale mi sie aby to byl wlasciwy wayek nadyskusje o
    > tych rzeczach.

    O ile dobrze pamiętam, to a) przedmiot "cybernetyka" zajmował się
    sterowaniem, b) sugerował Pan parę razy, że zajmował się dokładnie tą
    nauką. Jeżeli to pomyłka, to przepraszam. W każdym razie - tu również
    mogę się mylić - cybernetyka jako tak już się nie rozwija z powodu
    rozpadu na różne nauki bądź też braku zainteresowania dyscypliną. I
    tutaj pytanie: czy są jakieś książki o cybernetyce, które warto
    przeczytać? Może nie tylko w ramach ciekawostki? Rozumiem, że to będą
    raczej stare książki, ale może uda się coś znaleźć.

    JD

  • 64. Data: 2011-02-05 23:15:34
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com>

    On 02/06/2011 12:02 AM, Jędrzej Dudkiewicz wrote:

> [...]
    > mogę się mylić - cybernetyka jako tak już się nie rozwija z powodu
    > rozpadu na różne nauki bądź też braku zainteresowania dyscypliną.

    Znaczy, wiem, że są wydziały cybernetyki, ale na ile pamiętam czytane w
    młodości praktycznie bez zrozumienia książki o cybernetyce, to obecna to
    nie jest "to samo". Pamiętam absolutnie fantastyczne dzieła, podobne
    raczej do Lema. Ale miałem pewnie 12 lat, i...

    JD

  • 65. Data: 2011-02-06 00:36:16
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sun, 06 Feb 2011 00:02:49 +0100, Jędrzej Dudkiewicz
    <j...@n...com> wrote:

    >O ile dobrze pamiętam, to a) przedmiot "cybernetyka" zajmował się
    >sterowaniem, b) sugerował Pan parę razy, że zajmował się dokładnie tą
    >nauką.

    Niedokladnie cybernetyka, a raczej automatyka i teoria sterowania

> [...]
    >przeczytać? Może nie tylko w ramach ciekawostki? Rozumiem, że to będą
    >raczej stare książki, ale może uda się coś znaleźć.

    Cybernetyka bylajmniej nie upadla, tylko sie przeksztalcila. Wedle
    Wienera, tworcy cybernetyki, "cybernetyka to nauka o sterowaniu w
    zwierzeciu i maszynie". rzezywiscie, owo "w maszynie" a potem "w
    spoleczenstwie", "w ekonomii", i "wszedzie" spowodowal oze cybernetyka
    zrobila wielka medialna kariere. Ale krotka. Okazalo zie ze owo
    "wszedzie" jest dosyc trudne i niekoniecznei rzuca nowe swiatlo,
    zwlaszcza na przyklad w literaturoznawstwie. Wiec cybernetyka stala
    sie "sterowaniem w maszynie" i pzreksztalicla sie w "teorie
    sterowania"

    Spro jest ksziazek z okresu swietnosci cybernetyki. Tutaj

    http://134.184.131.111/LIBRARY.html

    jest sporo materialow, lacznei z ksiazka Rossa Ashby, jednego z
    glownych (po Wienerze) ojcow cybernetyki. Ksiazke mozna sciagnac free.
    To jedna z podstawowych ksiazek o cybernetyce, koniecznie warta
    przeczytania.

    Jako lekture polecam tez dwie ksaizki Lema: "Dialogi" i "Summa
    Technologiae". Dialogi to proba popularnego wyjasnienia i analizy
    pojecia "cybernetyka" ktore Lem zrbil nie tyle dla czytelnika co dla
    siebie.

    "Summa TEchnologiae" to niekoneicznie tylko o cybernetyce, ale i
    zagadnieniach ogolnych zwiazanych z pzrtwarzaniem informacji i o
    granicach nauki i technologii. Napisana byla w latach 60, gdy Lem byl
    kompletnie odciety od zachodnichzrodel naukowych. Uwazamze ksiazka
    jest genialna, i czytam ja co najmniej raz na kwartal.

    Summa Technologiaw wydana zostala w ostatniej, "kolorowej" serii Lema
    i jest w ksiegarniach. Dialog izostaly wyadane w popzredniej,
    "srebrnej" serii i jescze neidawno byly w ksiegarniach

    Wiekszosc ksiazkek zawierajacych "cybernetyka" w tytule dostepna
    bedzie tylko w antykwariatach. Sprawdze co mam na polce i podam w
    osobnym poscie.

    A.L.

    P.S. Polska Akademia Nauk do dzis wydaje czasopismo Control and
    Cybernetics. Oczywiscie, zawiera wylacznie teksty o "control"

    Ciesze sie ze ktos sie cybernetyka zaintersowal. czasy "wykluwania
    sie" cybernetyki to byly fascynujace czasy...

  • 66. Data: 2011-02-10 10:43:42
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com>

    On 02/06/2011 01:36 AM, A.L. wrote:
> [...]

    > glownych (po Wienerze) ojcow cybernetyki. Ksiazke mozna sciagnac free.
    > To jedna z podstawowych ksiazek o cybernetyce, koniecznie warta

    Ściągnąłem i chwilowo przejrzałem po łebkach - wygląda na to, że sporo
    koncepcji jest obecnie powszechnie znanych i używanych - chociaż
    możliwe, że detale się różnią.

> [...]
    > Technologiae". Dialogi to proba popularnego wyjasnienia i analizy
    > pojecia "cybernetyka" ktore Lem zrbil nie tyle dla czytelnika co dla

    "Dialogów" nie czytałem, chyba nawet nie mam, "Summę" mam i czytam, co
    prawda nie tak często jak Pan.

    > Wiekszosc ksiazkek zawierajacych "cybernetyka" w tytule dostepna
    > bedzie tylko w antykwariatach. Sprawdze co mam na polce i podam w
    > osobnym poscie.

    Z góry dziękuję.

    > Ciesze sie ze ktos sie cybernetyka zaintersowal. czasy "wykluwania
    > sie" cybernetyki to byly fascynujace czasy...

    Dziękuję za solidną odpowiedź. Sam jestem ze 30 lat za młody na
    pamiętanie tych czasów, ale w domu były jakieś książki o cybernetyce i,
    jak już pisałem, jako dziecko je "czytałem" niewiele rozumiejąc. Ale
    wspomnienie obietnicy obcowania z wszechwiedzą pozostała :) Niedawno
    zacząłem dostawać od rzeczywistości subtelne znaki, że można by na nowo
    się sprawą zainteresować - u rodziców znalazłem starą książkę o
    cybernetyce, w antykwariacie w oczy wpadła mi Mariana Mazura
    "Cybernetyka i charakter". Nie wiem jeszcze, na ile to cenna/ciekawa
    lektura, ale zamierzam sprawdzić.

    Raz jeszcze dziękuję za odpowiedź!

    JD

  • 67. Data: 2011-02-10 16:03:09
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 10 Feb 2011 11:43:42 +0100, Jędrzej Dudkiewicz
    <j...@n...com> wrote:

    >Ściągnąłem i chwilowo przejrzałem po łebkach - wygląda na to, że sporo
    >koncepcji jest obecnie powszechnie znanych i używanych - chociaż
    >możliwe, że detale się różnią.

    Owszem, wiele pojec jes tznanych i uzywanych, bo z tych prac wyrosly.
    W oeym czase ksiazka Ashby byla rewiolucyjna

    Tu jest kompletne archiwum Rossa Ashby

    http://www.rossashby.info/

    Proponuej zwrocic uwahge na urzadzenie zwane "homeostat"

    http://en.wikipedia.org/wiki/Homeostat

    I likki na dole, prowadzace meidzy innymi do symutatora homeostatu

    >"Dialogów" nie czytałem, chyba nawet nie mam, "Summę" mam i czytam, co
    >prawda nie tak często jak Pan.

    Dialogi sa mudne jak flaki z olejem, ale wazne bo sa swiadectwem
    czasu. Lem zaczal je pisac gdy cybernetyka byla zakazana w obozie
    sowieckim. Male Encyklopedia Filozofii z konca lat 50 (polskei
    wydanie) definiuje cybernetyke: "Byrzuazyjna pseudonauka postulujaca
    zrownanie czlowieka z maszyna". I dalej wywody ze nigdy sie nie uda
    zrownac czlowieka z maszyna albowiem "maszyna nigdy nie bedzie miala
    swiadomosci klasowej".

    Aby opublikowac Dialogi, Lem muial polac cybernetyke obficie ideologia
    socjalistyczna, ale spod tego sosu mozna wydobyc istote.

    Ciekawostka jest ze w owyc hczasach slowo "cybernetyka" nie moglo
    pojawic sie w druku. We wczesnej powiesci "Oblok Magellana" Lem ukryl
    cybernetyke pod dziwna nazwa "mechaneurystyki", ale jak pisal w
    memuarach, cenzura i tak sie poznala o co chodzi. W koncu jakos
    "mechanuerystyke" puscili

    >Z góry dziękuję.

    Rekomendowane ksiazki:

    Gluszkow Wstep do Cybernetyki. Wydana w Sowietach w roku 1964 i prawie
    natychmiast przetlumaczona na polski. Mam trumaczenie angielskie z
    roku 1966. Dosyc fundamentalna i dzis aktualna - znakomity wyklad do
    terrii jezykow, logiki, teorii automatow, ukladow samoorganizujacych i
    adaptacyjnych

    Iwachnienko Cubernetyka. Wydana w serii Biblioteka Inzyniera. Wyniki
    prac hrupy z Ukrainskiej Akademii Nauk. Jednym z ich glownych
    osiagneic (ackolwiek uzyskanych po publikacji owej ksziaki) jest
    metodologia zwana Grupu Method of Data Handling (GMDH) ktora zostala
    wiele lat pozniej odkryta na Zachodzie jako Polynomial Neural Networks

    Oryginalne prace sa tytaj

    http://en.wikipedia.org/wiki/Homeostat

    WSwego czasu aktywne bylo Polskie Towarzystwo Cybernetyczne; ejdnym z
    zalozycieli byl Henryk Greniewski i Maria Kempisty. PTC wydalo kilka
    ksiazek; bardzo porzadnie. Miedzy innymi Kempisty, Cybernetyczny Model
    Pameici Skojarzeniowej.

    Lista publikacji Henryka Greniewskiego jest na jego stronei w
    Wikipedii; wiekszosc prac byla na poziomie popularno naukowym

> [...]
    >cybernetyce, w antykwariacie w oczy wpadła mi Mariana Mazura
    >"Cybernetyka i charakter". Nie wiem jeszcze, na ile to cenna/ciekawa

    Mazur byl dosyc kontrowersyjny. Oproc owej ksizki "Cybernetyka i
    charakter" napisal znacznie bardziej powazna ksiazke "Cybernetyczna
    teoria systemow samodzielnych"

    A.L.

  • 68. Data: 2011-02-10 16:07:03
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 10 Feb 2011 11:43:42 +0100, Jędrzej Dudkiewicz
    <j...@n...com> wrote:

    Cos mi sie zagwozdilo, wysylam jeszcze raz

    A.L.