  • 1. Data: 2013-02-23 12:25:53
    Temat: Prokurator Generalny przyznaje mi racje
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Prokurator Generalny albo czyta PMS, albo dostał maila którego wysyłałem do
    RPO, albo niezależnie wymyślił, że denuncjowanie siebie i własnej rodziny
    na życzenie strażnika gminnego, inspektora ITD czy policjanta jest złe.

    W każdym razie skierował do Trybunału Konstytucyjnego skargę na Kodeks
    Wykroczeń w obecnej formie.

    Nie zgadza się z samym obowiązkiem denuncjacji i z nieprzywidywalności kary
    za odmowę takiej denuncjacji, która może być bardzo wysoka (od nagany do
    3000zł).

    "Zasada domniemania niewinności na tym właśnie polega, że ten ciężar
    dowodzenia wykazywania komuś winy leży na oskarżycielu, nikt nie ma
    obowiązku dostarczania organom ścigania dowodów na własną winę"

    "W tej sytuacji ustawodawca, który pragnie wprowadzenia obowiązku
    denuncjacji do systemu prawa polskiego..."

    "zasada domniemania niewinności stoi na przeszkodzie przypisaniu
    komukolwiek winy za dane wykroczenie"

    http://www.lex.pl/czytaj/-/artykul/prokurator-genera
    lny-skarzy-do-tk-przepis-o-zdjeciach-z-fotoradarow

  • 2. Data: 2013-02-23 12:28:06
    Temat: Re: Prokurator Generalny przyznaje mi racje
    Od: DoQ <d...@g...com>

    W dniu 2013-02-23 12:25, Tomasz Pyra pisze:
    > http://www.lex.pl/czytaj/-/artykul/prokurator-genera
    lny-skarzy-do-tk-przepis-o-zdjeciach-z-fotoradarow

    Wreszcie głos rozsądku. Słyszałem wczoraj w TV, jednak nigdzie nie
    mogłem znaleźć źródła w internecie.

    Pozdr.

  • 3. Data: 2013-02-23 12:43:49
    Od: "szufela" <b...@e...pl>

> [...]
    > na życzenie strażnika gminnego, inspektora ITD czy policjanta jest złe.
    >
    > W każdym razie skierował do Trybunału Konstytucyjnego skargę na Kodeks

    Miałem o tym pisac, ale na razie wniosek do TK.
    Potem mam nadzieje, ze Rostowski z Nowakiem beda zwracac kase :)

    Warto by bylo jeszcze tym sie zainteresowac, juz o tym wspominalem:
    http://tinyurl.com/b6ckzox

    sz

  • 4. Data: 2013-02-23 14:02:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 23 Feb 2013 12:25:53 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

    > "Zasada domniemania niewinności na tym właśnie polega, że ten ciężar
    > dowodzenia wykazywania komuś winy leży na oskarżycielu

    Fakt, niesłychane że to Prokurator raczył zauważyć. Spodziewałbym sie
    prędzej Rzecznika praw w tej roli.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2013-02-23 14:41:43
    Od: DoQ <d...@g...com>

    > Fakt, niesłychane że to Prokurator raczył zauważyć. Spodziewałbym sie
    > prędzej Rzecznika praw w tej roli.

    No, a ile lat na to potrzebował.

    Pozdr.

  • 6. Data: 2013-02-23 14:42:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jacek,

    Saturday, February 23, 2013, 2:02:31 PM, you wrote:

    > Fakt, niesłychane że to Prokurator raczył zauważyć. Spodziewałbym sie
    > prędzej Rzecznika praw w tej roli.

    Ja tylko nieśmiało przypomnę, że Sąd Najwyższy był łaskaw w swojej
    wykładni przyjąć, że zasada ochrony przed samooskarżaniem oraz
    oskarżaniem bliskich nie obowiazuje w przypadku wykroczeń mniejszej
    wagi... Dla mnie to było jedno z najbardziej kuriozalnych orzeczeń SN.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2013-02-23 14:45:06
    Od: "szufela" <b...@e...pl>

    > Fakt, niesłychane że to Prokurator raczył zauważyć. Spodziewałbym sie
    > prędzej Rzecznika praw w tej roli.

    Co do Faktu to mam nadzieje, ze to nikt z twojej rodziny ;)
    http://tinyurl.com/ap4zkrj

    sz.

  • 8. Data: 2013-02-23 15:02:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Feb 2013 14:42:02 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> [...]
    > oskarżaniem bliskich nie obowiazuje w przypadku wykroczeń mniejszej
    > wagi... Dla mnie to było jedno z najbardziej kuriozalnych orzeczeń SN.

    Skoro SN moze uznac, ze w trosce o sprawnosc ruchu drogowego kierowca nie
    jest zobowiazany wypatrywac w nocy spiacych na drodze przepisow,
    to dlaczego ma nie uznac ze w trosce o przestrzeganie przepisow ruchu
    drogowego kierowca nie moze odsylac uprawnionych organow na Madagaskar ?
    :-)

    Szczegolnie ze ustawa mowi wyraznie "w przypadku narazenia na
    odpowiedzialnosc za _przestepstwo_".

    J.

  • 9. Data: 2013-02-23 15:03:34
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

> [...]

    > oskarżaniem bliskich nie obowiazuje w przypadku wykroczeń mniejszej
    > wagi... Dla mnie to było jedno z najbardziej kuriozalnych orzeczeń SN.

    Kiedyś przeanalizowałem historię prawa do odmowy obciążających siebie
    zeznań i od conajmniej 50 lat wstecz, czy to w KK, KW, KPK, czy KPW (bo to
    się zmieniało) zawsze było sfurmułowanie o prawie do odmowy zeznań jeżeli
    ich złożenie narażałoby siebie albo osobę najbliższą na odpowiedzialność
    również w sprawach o wykroczenia.

    Dopiero nie tak dawno po prostu usunięto stamtąd wykroczenia zostawiając
    jedynie odpowiedzialność karną.

    Więc jeżeli obecnie SN tak stwierdził, no to poniekąd prawidłowo - bo
    obecna ustawa nie daje prawa do odmowy. Natomiast skandalem jest sama taka
    ustawa.

  • 10. Data: 2013-02-23 15:23:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Saturday, February 23, 2013, 3:02:42 PM, you wrote:

> [...]
    > :-)
    > Szczegolnie ze ustawa mowi wyraznie "w przypadku narazenia na

    Ale druga ustawa nakazuje analogiczność postepowania w przypadku
    wykroczeń.

    --
    Best regards,
    RoMan