  • 51. Data: 2013-01-16 20:18:57
    Temat: Re: Problem z filtrem polaryzacyjnym
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 16 Jan 2013 18:24:44 +0100, Janko Muzykant napisał(a):

    [...]
    > Z moich polar siedzi w kieszonce torby już kilka lat niewyciągany. No
    > dobra, czasem go wyciągam do foto reklamowego (powierzchnie ze
    > sztucznych tworzyw).

    A widzisz, ja sobie nie wyobrażam zdjęć przy dobrej pogodzie bez
    "polara". Pokrótce wymieniając:
    - brak odbić światła od zieleni co daje bardziej nasyconą florę (nie da
    się osiągnąć w sofcie w zadowalający mnie sposób)
    - ciemnniejsze i bardziej granatowe niebo przy przeciętnej pogodzie i
    świetnie odzwierciedlone chmurki, gdzie bez "polara" mam często szare
    chmurki na błękitno-szarym niebie (ergo większy kontrast - też w sofcie
    najczęściej nie do uzyskania w sposób zadowalający, a chmurek nikt chyba
    nie szparuje ;))
    - brak odbić na wodzie przy fotografii wody, gdy nie interesują mnie
    bliki, a głęboka toń wody
    - brak odbić na wielu powierzchniach różnych obiektów, dzięki czemu mam
    treść obiektu, a nie otoczenie (choćby głupi przystanek z szybami, gdzie
    interesuje mnie pijaczek pod reklamą "zdrowego życia", a gdy kadr dobry,
    to odbicie w szkle zabija treść reklamy)

    Oczywiście to wszystko jest "zależy co robię", ale nie można
    deprecjonować sensu filtru polaryzacyjnego, bo się naprawdę przydaje w
    wielu sytuacjach. To tak jakby mówić, że długie szkło jest niedobre, bo
    "ja nie używam" :P.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 52. Data: 2013-01-16 20:47:42
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2013-01-16 20:18, Sylwester Zarębski pisze:
> [...]
    > interesuje mnie pijaczek pod reklamą "zdrowego życia", a gdy kadr dobry,
    > to odbicie w szkle zabija treść reklamy)

    Dodam jeszcze jedno zastosowanie w portrecie plenerowym:
    brak odblasków na czole i sierści zwierząt futerkowych :)

    JD

  • 53. Data: 2013-01-16 21:26:45
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-16 19:36, Mariusz [mr.] pisze:

    > To daje bardzo szerokie spektrum różnych możliwości... ;-)
    >
    > Ustal jedną rzecz na pewno: na zdjęciach z filtrem ostrość gdzieś
    > jest, tylko nie tam, gdzie powinna (zdjęcie jakiejś "linijki" w dużej
    > skali), czy jej w ogóle nigdzie nie ma - to by wiele rozstrzygnęło. :))

    Szkoda, ze się pozbyłem filtra już... Ostrości nigdzie nie było. Jeśli
    kręcę pierścieniem od ostrości, to powinienem w końcu trafić w punkt, a
    nie trafiam.

    > Ale nie wykluczam i takiej możliwości, że skoro to jakiś no-name,
    > to wszystko jest dopuszczalne, i może to jednak polar liniowy,
    > i stąd problemy?

    To był ten ale o średnicy 62mm

    http://allegro.pl/green-l-filtr-polaryzacyjny-cpl-72
    mm-72-mm-w-wa-i2920939367.html

    Zrobiłem też jakiś test. Zastosowałem inny filtr - na większą średnicę
    bo nie mam innego. Powiesiłem go prowizorycznie na obiektywie. Też wnosi
    blur ale o wiele mniejszy. Ten sam filtr na obiektywie znacznie krótszym
    (16-50 f/2.8) nie wnosi żadnych rozmydleń. Na obu końcach ostrość jest
    idealna.

    Przypuszczam, że może być tak jak AJT napisał. Zacytuję fragment artykułu:

    "Kolejną sprawą, właściwie przez nikogo nie omawianą, jest problem
    naruszenia konstrukcji optycznej teleobiektywów. Każdy układ optyczny
    jest obliczany optymalnie i włożenie jakiegokolwiek kawałka szkła między
    płaszczyznę błony a płaszczyznę główną obiektywu powoduje całkowitą
    zmianę parametrów układu. Może zauważyliście, że niektóre obiektywy, np.
    typu rybie oko, mają zestaw filtrów zamontowany wewnątrz obudowy. Inne,
    np. bardzo szerokokątne, mają filtry nakręcane za tylną soczewką. W
    przypadku, gdy nie używamy filtru barwnego, należy stosować dołączony
    przez producenta filtr bezbarwny. Właśnie dlatego, że wyliczony układ
    optyczny to nierozłączna całość. W obiektywach o zwykłej konstrukcji
    płaszczyzna główna jest gdzieś pomiędzy przednią a tylną soczewką. W
    konstrukcji skróconej, zwanej teleobiektywem, płaszczyzna główna jest
    przed przednią soczewką. A więc dołożenie jakiegokolwiek filtra powoduje
    zmianę korekcji całego układu, a co za tym idzie nieostrość zdjęcia. "

    Posiadam Tamrona 70-300 f/4-5.6 USD. Być może on się zalicza do tych
    obiektywów "o skróconej konstrukcji" i jest szczególnie wrażliwy na filtry.

    Marek

  • 54. Data: 2013-01-16 21:29:10
    Od: Marek <p...@s...com>

    > To może też być jakaś wada optyczna (a'la astygmatyzm), ale to by musiał
    > być szajs.
    > Na przykład zdjęcie przez lekko sfalowaną szybę może dać taki efekt. I
    > to zwłaszcza
    > na długiej ogniskowej właśnie. Patrzysz gołym okiem - wygląda ok, patrzysz
    > np. przez lornetkę - i jest nieostro. Byłoby to oczywiste, jakbyś tym
    > filtrem
    > kręcił i nieostrość też by wędrowała z elementów pionowych na poziome itd.

    Chyba jedynym rozwiązaniem jest wycieczka do sklepu z aparatem i na
    miejscu przetestowanie filtrów. :-(

    Marek

  • 55. Data: 2013-01-16 21:50:37
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2013-01-16 21:26, Marek pisze:
    > W dniu 2013-01-16 19:36, Mariusz [mr.] pisze:
    >

    > To był ten ale o średnicy 62mm
    >
    > http://allegro.pl/green-l-filtr-polaryzacyjny-cpl-72
    mm-72-mm-w-wa-i2920939367.html

    Średnica i cena mówią wiele. Szajs.

    > Posiadam Tamrona 70-300 f/4-5.6 USD. Być może on się zalicza do tych
    > obiektywów "o skróconej konstrukcji" i jest szczególnie wrażliwy na filtry.

    W domowych warunkach, teraz zrobiłem próbę ze schneiderem 50-200/4-5,6
    na 200, z B+W CPL, bez powłok i na oko różnicy nie widzę.
    Też ze statywu, aparat odpalany pilotem.
    Może na niższej czułości, z podniesionym lustrem by była,
    ale na pewno nie taka jak pokazałeś.
    Przychodzi mi do głowy jeszcze to, że mój tele był już projektowany pod
    matrycę,
    a Twój tamron jeszcze pod film. Jakoś inaczej te nowe są obliczane.
    Takie tam gdybanie.
    Jak ktoś napisał, znajdź sklep z sensownym wyborem "na półce" i testuj.

    JD

  • 56. Data: 2013-01-17 02:18:33
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-16 21:50, JD pisze:

    mm-72-mm-w-wa-i2920939367.html

    > Średnica i cena mówią wiele. Szajs.

    Nawet nie spodziewałem się, że aż taki może być to szajs...

    > W domowych warunkach, teraz zrobiłem próbę ze schneiderem
    > 50-200/4-5,6 na 200, z B+W CPL, bez powłok i na oko różnicy nie
    > widzę.

    A to super. Widziałem dziś B+W z powłokami w dobrej cenie (ok 150zł).
    Nie jest więc to cena zaporowa.

> [...]
    > Przychodzi mi do głowy jeszcze to, że mój tele był już projektowany
    > pod matrycę, a Twój tamron jeszcze pod film. Jakoś inaczej te nowe są

    Chyba nie jest tak. Ten obiektyw ma wyraźnie napisane, że dedykowany
    jest dla cyfrówek. Zresztą na rynku jest od jakiegoś roku - dwóch więc
    grubo po erze analogowych.

    http://www.tamron.pl/?/content/czytaj/tamron_70-300u
    sd

    > Jak ktoś napisał, znajdź sklep z sensownym wyborem "na półce" i
    > testuj.

    Nie mam chyba opcji innej, ale to nie takie proste. Dziś obdzwaniałem
    sieciówki Media Markt, Euro AGD. Nie ma w nich szans na przetestowanie
    filtrów. W Euro musiałbym zamówić najpierw i zapłacić :-D W Media maja
    opakowania wymagające destrukcji. Fotojoker nie ma niczego w salonach.
    Nie wiem z czego żyją. Jest parę sklepów z filtrami po 35zł. Trochę w
    kropce jestem. Chyba tylko zakup i zwrot w ramach 10 dni wchodzi w grę.

    Marek

  • 57. Data: 2013-01-17 08:14:34
    Od: "quent" <x...@x...com>

    > Mówię jak jest w praktyce, a tak jest lepiej w 90% przypadków. W 10%
    > lepiej założyć polar.

    Chyba, że jedziesz na wakacje do Italii i masz 90% fotek wymagających polara
    ;-P
    Ja w tym roku tak właśie miałem. Lutro sprzedałem i miałem ze sobą Canona
    G11 bez polara a okoliczności przyrody typowo pod filtr - Cinque Terre. No
    trudno, może jeszcze kiedyś...

  • 58. Data: 2013-01-17 08:24:40
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-01-17 08:14, quent pisze:

> [...]
    > Canona G11 bez polara a okoliczności przyrody typowo pod filtr - Cinque
    > Terre. No trudno, może jeszcze kiedyś...

    http://as.elte-s.com/patrz/duze.htm
    Ani jedno zdjęcie nie jest z polara. Z ''ciepłych krajów'' też tam
    znajdziesz.

    --
    pozdrawia Adam
    /odpowiedź jest natychmiastowa: tak - albo nie; nie wiem... znaczy wiem!/

  • 59. Data: 2013-01-17 08:59:11
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "Janko Muzykant" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    > Ani jedno zdjęcie nie jest z polara. Z ''ciepłych krajów'' też tam
    > znajdziesz.

    Szkoda.
    Jakby były z polarem to można by porównać.
    Może byłyby lepsze nawet ;-)

    Obróbka softwarowa jest upierdliwa. Prawie wszystko da się zrobić na
    piechotę ale to trzeba umieć i mieć czas.
    Część z Twoich fotek jest niestety zbyt mocno wyciągnięta za uszy co troszkę
    razi, np pierwsze z brzegu:
    http://as.elte-s.com/patrz/duze/1076.jpg
    http://as.elte-s.com/patrz/duze/1083.jpg
    Widać na nich mało precyzyjnie zakładane maski (lub złe działanie izolowania
    selektywnego koloru) co daje aureolę na granicy
    rozjaśnianych/przyciemnianych partii fotografii.
    Polar powinien pomóc a na pewno powinien dąć lepszy wyjściowy plik do
    obróbki - wymagana korekta byłaby pewnie mniejsza więc i jej błędy również.
    Np.
    http://www-personal.umich.edu/~jensenl/visuals/album
    /guide/example_polarizer.jpg

  • 60. Data: 2013-01-17 09:08:31
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-01-17 08:59, quent pisze:
> [...]
    > izolowania selektywnego koloru) co daje aureolę na granicy
    > rozjaśnianych/przyciemnianych partii fotografii.

    No toś znalazł przykłady, oba robione po zachodzie słońca, drugie
    praktycznie w nocy. Polar w takich sytuacjach na niewiele się przyda.
    Zresztą masek tam brak, są światła/cienie i pewno gradient w modzie
    ciemniej, a że było z 800iso to i zeżarło gładkość.
    Naprawdę, mam to w torbie (jeśli ją biorę w ogóle) i z doświadczenia -
    nie chce mi się, bo nie warto. Strata światła, strata jakości, a efekt w
    znakomitej większości przypadków porównywalny. Ale jak kto chce.

    --
    pozdrawia Adam
    /chciałbym kiedyś dostać jakąś łapówkę.../