  • 41. Data: 2018-07-04 17:58:09
    Temat: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-07-04 o 07:37, Shrek pisze:

    > Ty to się kiedyś wyłożysz (oczywioście ci nie życzę). Ja po torze to
    > miałem raczej przeświadczenie, że ile byś nie miał umiejestności i jaki
    > sprzęt, to poza torem ci po prostu miejsca zabraknie.
    >
    > U mnie wizy na torze dały mi świadomość, jak w praktyce słaby jestem, w
    > ciebie widzę podniosły wiarę we własne umiejętności i możliwości sprzętu.

    Spłyciłem, bo tego aspektu nie chciałem poruszać. Wątek za bardzo
    odbiegnie wtedy od moich intencji. Skoro poruszasz, to wyjaśnię. To nie
    jest tak, że stałem się bogiem kierowców po kursie doskonalenia jazdy.
    Na torze spodnie miałem mokre od potu z wrażeń i to nie tylko przy
    pierwszym podejściu lecz za każdym razem. Z jednej strony wiem, że
    sprzęt daje mi dużo więcej niż przypuszczałem, że może dać - to fakt. Z
    drugiej strony nic nie zmieniło się w zakresie trzymania koncentracji,
    Nie zwiększyłem też limitów prędkości dla siebie a wręcz przeciwnie -
    trzymam większe odstępy na drogach szybkiego ruchu (choć to nic nie daje
    bo zawsze ktoś wyprzedza mnie wtedy z prawej strony tylko po to by
    jechać przede mną - trójmiejska mentalność kierowców się kłania). Jazda
    nocna natomiast zawsze powiększa ryzyko wypadku. Najlepiej byłoby wtedy
    zostać w domu i oglądać mecz. Ale czasem nie można pozwolić sobie na ten
    komfort.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 42. Data: 2018-07-04 18:09:24
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-07-04 o 10:05, J.F. pisze:

    > Ale ... gdzie sie te opony przydaly - nie widze gwaltownych hamowan ?

    Tak jak napisałem - jechałem lajtowo. Muzy sobie słuchałem jedynie
    wydłużając drogę do domu. To była informacja dla zapierdalaczy, jednego
    z nich (taksówkarza) przywołałem w jednym z ujęć. Ja również zwykle
    zapier... ale nie w takich miejscach - o ile to mnie w ogóle rozgrzesza.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 43. Data: 2018-07-04 18:14:20
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Pomysł wydaje się dobry, trzeba by to przeliczyć.

    Zrobiłem to :-) Kalkuluje się.

    > Mnie najbardziej bolą opony i ubezpieczenie. Letnie mam drugi sezon i
    > już widzę, że to będzie ich ostatni, a komplet ponad 2k.

    Jeśli masz firmę, to kalkulacje są inne. Ale to już sam sobie musisz
    ocenić. Niestety opony strasznie szybko tracą na skuteczności. Ja staram
    się być na topie z dwóch powodów: bo bezpieczniej i ... taniej (przy
    firmie).

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 44. Data: 2018-07-04 18:23:34
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 04-07-2018 o 18:14, Marek S pisze:

    > Zrobiłem to :-) Kalkuluje się.

    Jaki nowej procent opony dostajesz, gdy ją sprzedajesz po roku?

  • 45. Data: 2018-07-04 18:25:15
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-07-04 o 17:26, s...@g...com pisze:

    > Bo nie mozesz jechac ciagle na dlugich a jak pojedziesz to pewnie sie
    > szybciej zmeczysz jak wszyscy beda dlugimi swiecic. Dlatego
    > paradoks.

    A tak, w tym sensie owszem - z wyłączeniem matrycowych LED.

    > czyli aktualnie nadal mozliwa jest sytuacja kiedy dobra zuzyta opona
    > bedzie gorsza od sredniej nowki.

    Ciężko mi szacować bo statystyk nie prowadzę. Nie używam też pierdyliona
    opon by móc takie badania prowadzić. Zużycie letniej opony na suchym i
    bez piachu nie jest zauważalne. W innych warunkach - dość mocno. Wtedy
    (czyli przy suchym) średnia nówka i tak beznadziejnie wypada. Osobiście
    nigdy więcej, o ile finanse pozwolą, nie wpakuję się w średnią nówkę.

    > Tyle ze oboje jezdza na krawedzi przyczepnosci swoich opon. Ergo: nie
    > ma poprawy bezpieczenstwa, tylko jedni jezdza krocej bo szybciej.

    Właśnie rozmawiamy o tym, że granica przyczepności może być kolosalna.
    To nie niuanse. Warto (choć drogo) zrobić eksperyment jaki sam
    przeprowadziłem - zmiana opon na torze wyścigowym. Wtedy sam nabierzesz
    respektu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 46. Data: 2018-07-04 19:07:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.07.2018 o 17:58, Marek S pisze:

    > Spłyciłem, bo tego aspektu nie chciałem poruszać. Wątek za bardzo
    > odbiegnie wtedy od moich intencji. Skoro poruszasz, to wyjaśnię. To nie
    > jest tak, że stałem się bogiem kierowców po kursie doskonalenia jazdy.

    Jednak daje się zauważyć u ciebie (nadmierną moim zdaniem) wiarę w
    sprzęt i umiejętności. A mianowicie uważasz, że skoro masz sprzęt z
    lepszej półki i trenowałeś na torze, to jesteś lepszy i masz świadomość
    zagrożeń, a z dugiej sprawy jak ci ktoś mówi, że byś pijaczka nie
    zauważył przy 90 na światłach mijania, to uważsz, ze dostrzegłeś go
    dzięki praktyce na torze;)

    Shrek

  • 47. Data: 2018-07-04 19:10:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >tak beznadziejnie wypada. Osobiście nigdy więcej, o ile finanse
    >pozwolą, nie wpakuję się w średnią nówkę.

    I beda tylko drogie, ale dobre ?

    Doswiadczyles kiedys niedostatkow takiej sredniej nówki ?
    IMO - na suchym asfalcie to kazda dobra ...
    Owszem, czasem moze tych 10m zabraknac ... ale czy nie trzeba bylo
    zachowac 30m wiekszego odstepu ?

> [...]
    >kolosalna. To nie niuanse. Warto (choć drogo) zrobić eksperyment jaki
    >sam przeprowadziłem - zmiana opon na torze wyścigowym. Wtedy sam

    I chodzilo o hamowanie, czy trzymanie w zakretach ?

    Ale ... jesli doswiadczyles dopiero na torze, to czy jest roznica na
    zwyklej drodze ?

    Tak z praktyki ... chyba najgorsze sa zjazdy z autostrad - promien
    zakretu niezbyt duzy (zeby nie powiedziec maly), a kto by tam
    przestrzegal tych 60 czy ile ustawili ...
    ale jeszcze gorsze to sa na mokro ..

    J.

  • 48. Data: 2018-07-04 19:14:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >jednego z nich (taksówkarza) przywołałem w jednym z ujęć. Ja również
    >zwykle zapier... ale nie w takich miejscach - o ile to mnie w ogóle

    No, jakby tam ktos przechodzil po tych pasach ... mogloby byc krwawo.

    Bo do samego wyprzedzania to i taksiarz nie potrzebowal najlepszych
    opon.

    A z tego co piszesz - nie trzeba przejscia, nie znasz dnia i godziny,
    gdy ci dzik przebiegnie droge, albo pijaczek po bojce wypadnie pod
    kola.

    J.

  • 49. Data: 2018-07-04 19:41:39
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 04-07-2018 o 19:10, J.F. pisze:

    > I beda tylko drogie, ale dobre ?
    >
    > Doswiadczyles kiedys niedostatkow takiej sredniej nówki ?

    No właśnie.
    W każdym teście znajdzie się jakaś opona klasy średniej, która nie
    ustępuje, albo niewiele ustępuje tym z górnej półki.
    Trzeba tylko dobrze wybrać.

  • 50. Data: 2018-07-04 19:50:17
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-07-04 o 19:10, J.F. pisze:

    > I beda tylko drogie, ale dobre ?

    Jak już parę razy powtarzałem: im droższy model tym ryzyko kupienia
    bubla mniejsze. Jednakże najdroższy model nie zagwarantuje dobrej
    jakości. Zawsze więc przed zakupem warto poczytać opinie użytkowników,
    którzy eksploatują opony inaczej niż do kościoła i z powrotem do domu.

    > Doswiadczyles kiedys niedostatkow takiej sredniej nówki ?

    Pisałem przecież, że tak.

    > IMO - na suchym asfalcie to kazda dobra ...

    Szczerze? Rzadko kiedy. A najlepiej widać to na torze i wynoszeniu z
    zakrętów. Droga hamowania niewiele mówi bo odnoszę wrażenie, że
    producenci głównie na to nacisk kładą ignorując obciążenia boczne.
    Typowym mankamentem średniej opony jest zmiana powierzchni styku z
    asfaltem przy obciążeniach bocznych.

    > Owszem, czasem moze tych 10m zabraknac ... ale czy nie trzeba bylo
    > zachowac 30m wiekszego odstepu ?

    Odpowiem nie wprost - po zmianie letnich na zimowe tak właśnie mam.
    Odstęp muszę trzymać 2-3x większy. Zakręty jak dziadek pokonuję. Też
    przypomnę: im cięższe auto tym drastyczniejsze różnice. Przy autach o
    wadze 1200kg nie dostrzegałem aż takich różnic. Przy prawie 2-tonowych
    te różnice są ogromne.

    > I chodzilo o hamowanie, czy trzymanie w zakretach ?

    W zasadzie tylko zakręty. Hamowanie relatywnie niewielkie różnice daje
    między oponami. 5m w tą czy w tą to dużo i nie dużo. Ale +10km/h przy
    kiepskiej lub +40km/h przy dobrej na zakrętach robi istotną różnicę.

    > Ale ... jesli doswiadczyles dopiero na torze, to czy jest roznica na
    > zwyklej drodze ?

    Na torze nauczyłem się rozróżniać jakość opon, która jest zaskakująco
    duża. Zwykła droga nie różni się zbytnio od toru przecież. Może asfalt
    jest bardziej chropowaty / wyślizgany na zwykłej ale proporcje doznań
    będą zachowane.

    Na torze masz też dodatkowy atut: świetnie można przetestować działanie
    systemów kontroli trakcji. Dla mnie to było odkrywcze bom zwykły zjadacz
    chleba a nie rajdowiec. Okazuje się, że one same z siebie nie działają
    lecz wymagają współpracy z kierowcą. Zupełnie inaczej trzeba prowadzić
    auto z włączonym i wyłączonym systemem.

    > Tak z praktyki ... chyba najgorsze sa zjazdy z autostrad - promien
    > zakretu niezbyt duzy (zeby nie powiedziec maly), a kto by tam
    > przestrzegal tych 60 czy ile ustawili ...
    > ale jeszcze gorsze to sa na mokro ..

    Taaaa... to prawda. Ale to kwestia nawyków kierowcy i znajomości sprzętu
    jaki prowadzi. Napęd na tył w takich przypadkach potrafi dostarczyć
    wrażeń:-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek