  • 21. Data: 2012-02-26 10:50:06
    Temat: Re: Poślizg na prostej drodze
    Od: Kajetan Malkontowicz <k...@m...org>

    W dniu 25-02-2012 22:30, Bartosz 'Seco' Suchecki pisze:
    > Witajcie.
    >
    > Zobaczyłem dziś film, dosyć makabryczny, ale jeden z wielu takich.
    >
    > http://www.liveleak.com/view?i=341_1330137232
    >
    > Ale w końcu zapytam, może czegoś nie wiem. To kolejny film,
    > kiedy samochód jadący po prostej drodze nagle wpada w poślizg.
    > Droga wygląda na dosyć śliską, ale to nie powoduje nagłego obrotu
    > samochodu.

    Niestety przy kilku nakładających się niesprzyjających zbiegach
    okoliczności to żaden problem. W moim przypadku kilka ładnych lat temu
    to było, w listopadzie. Prosta droga kolo Julinka, lekko posypana
    śniegiem, oczywiście zero piasku i jak się okazało niestety miejscami
    bardzo oblodzona. Ja w Skorupce z tylnym napędem, praktycznie pustej
    więc tył niedociążony jechałem właśnie przywieźć zimowe opony. Jechałem
    grzecznie 40-50km/h, ze stałą prędkością. No i niestety nawet się nie
    zorientowałem kiedy tył zaczął wyprzedzać przód. Efekt to dwa piruety po
    360. Dobrze że droga kompletnie pusta, bo mocno rano było. Działałem
    odruchowo, więc nie pamiętam co dokładnie zrobiłem, w każdym razie nie
    wypadłem z osi pasa tylko kręciło mną jak bączkiem. To jednak bardziej
    szczęście niż umiejętności, bo jak udało się zatrzymać i wysiadłem, to
    prawie orła wywinąłem, tak było ślisko. Takie rzeczy się niestety
    zdarzają, a ja już nigdy więcej nie jeździłem w zimie Skorupką bez
    odpowiednio ciężkiej wkładki w bagażniku.

    --
    pozdrowienia
    Kajetan

  • 22. Data: 2012-02-26 12:59:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Feb 2012 10:33:51 +0100, Bartosz 'Seco' Suchecki napisał(a):

    > Nie da się ukryć, że większość z wspomnianych filmów i wypadków
    > pokazywała samochody jadące szybciej niż pozostałe, również wyprzedzające.

    Ale zauwaz ze to nie byly jakies gwaltowne przyspieszenia "gaz do dechy -
    bede wyprzedzal", tylko jechal np 80 podczas gdy ciezarowka obok 70,
    ten przed nim 80, ten z kamera tez 80.
    Choc kto go tam wie - moze jak ten przed nim zjechal to troche
    przyspieszyl. a potem nieumiejetne wyprowadzanie i tragedia gotowa.

    > Morał z tego, że na śniegu trzeba dodatkowo brać pod uwagę "samoistne"
    > poślizgi.

    Tak jest - zwolnic.
    A szczegolnie uwazac jak sie jedzie RWD.

    j.

  • 23. Data: 2012-02-26 17:36:30
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 25 Feb 2012 22:30:56 +0100, Bartosz 'Seco' Suchecki napisał(a):

    > No ale do diaska jak wpaść w poślizg na prostej drodze. Depać gaz lub
    > hamulec? Wywijać kierownicą?

    Wystarczy dostać podmuch wiatru w boku i potem, w aucie FWD odruchowo odjąć
    gazu.
    Dodaj do tego spóźnioną najczęściej drugą kontrę i masz taki efekt.

    --
    ___________ (R)

  • 24. Data: 2012-02-26 17:39:44
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 25 Feb 2012 23:22:11 +0100, Marek Dyjor napisał(a):

    > Zjechał na pas śniegu na środku, takie coś jest raczej mocno niebezpieczne.

    Raczej mocno bezpieczne, tylko w FWD trzeba wtedy dodać gazu. Śnieg lepiej
    trzyma niż lód.
    Natomiast tutaj sytuacja modelowa pokazująca 'bezpieczeństwo' FWD.
    Gość po prostu jechał na granicy przyczepności, wjechał w podmuch za
    dostawczakiem na prawym, tyłek mu poleciał, a on odruchowo odjął gazu. I to
    wszystko.

    --
    ___________ (R)

  • 25. Data: 2012-02-26 20:02:08
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Sat, 25 Feb 2012 22:41:08 +0100, Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:

    > Racja :-)
    >
    > Tu właściwy.
    >

    > http://www.liveleak.com/view?i=3b7_1330178433

    Lekki boczny uślizg spowodowany może nierówną przyczepnością, może koleiną.
    A reakcje kierowcy pogłębiają oscylacje - kontry pewnie spóźnione i za
    mocne.

    Zaczyna się od 4-5 niewielkich i szybkich oscylacji które kierowca chciał
    kontrować (prawdopodobnie niepotrzebnie), a rozhuśtał samochód i skończyło
    się zupełną utratą panowania nad samochodem.

    Mam też wrażenie że prędkości tam były po prostu za duże jak na takie
    warunki.

  • 26. Data: 2012-02-26 20:15:48
    Od: to <t...@i...pl>

    begin Bartosz 'Seco' Suchecki

    > Ale w końcu zapytam, może czegoś nie wiem. To kolejny film, kiedy
    > samochód jadący po prostej drodze nagle wpada w poślizg. Droga wygląda
    > na dosyć śliską, ale to nie powoduje nagłego obrotu samochodu.

    Też mnie postawiło kiedyś bokiem, jechałem na wprost po śniegu na
    letnich, była jakaś nierówność i tyle. Na szczęście z kontrą się nie
    spóźniłem, a na sąsiednim pasie nic nie jechało (dwupasmówka). Miałem
    wtedy ok. 40 km/h.

  • 27. Data: 2012-02-26 20:33:15
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    Dnia 26.02.2012 Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> napisał/a:

> [...]
    > Gość po prostu jechał na granicy przyczepności, wjechał w podmuch za
    > dostawczakiem na prawym, tyłek mu poleciał, a on odruchowo odjął gazu. I to

    Wcześniej zahaczył o ten śnieg na drodze. Raczej szarpnął kierownicą.

    Krzysiek Kiełczewski

  • 28. Data: 2012-02-26 20:38:33
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 02/26/2012 08:15 PM, to wrote:

> [...]
    > letnich, była jakaś nierówność i tyle. Na szczęście z kontrą się nie
    > spóźniłem, a na sąsiednim pasie nic nie jechało (dwupasmówka). Miałem

    Frigo z wężami?

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 29. Data: 2012-02-26 20:56:08
    Od: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>

    Dnia Sun, 26 Feb 2012 10:02:40 +0100, Gabriel'wilk' napisał(a):

    > zrobił niekontrolowanego "althonen'a"

    Pozostań przy pisaniu "bączka", bo trzy błędy w jednym, niezbyt długim
    słowie, to jednak przesada.

    AK

  • 30. Data: 2012-02-26 21:30:54
    Od: to <t...@i...pl>