  • 11. Data: 2012-02-25 23:29:11
    Temat: Re: Poślizg na prostej drodze
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2012-02-25 23:22, Marek Dyjor pisze:

    > Zjechał na pas śniegu na środku, takie coś jest raczej mocno niebezpieczne.

    Wcześniej przyśpieszył i to raczej to spowodowało zmianę toru jazdy
    - resztę widać.

  • 12. Data: 2012-02-25 23:41:49
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 25-02-2012 23:17, Axel pisze:
    > No, na tym filmie ewidentnie widac, ze zlapal inna nawierzchnie lewa
    > strona. Zupelnie jak na niedawno zapodanym filmiku z omijaniem ssakow
    > lesnych na drodze...

    Ano.. poza tym niektóre samochody mają jakieś dziwne tendencje do
    niestabilności na b.śliskich nawierzchniach. W zeszłym roku prawie
    wywinąłem orła Splashem (nazwą by pasował;)) na oblodzonej nawierzchni.
    Złapałem jedną stroną zamarźniętą koleinę i Splesz natychmiast ustawił
    się bokiem. Jazda tym samochodem to było prawdziwe wyzwanie, cały czas
    go nosiło - miałem wrażenie że unosi się nieco nad nawierzchnią..brr..

    --
    Pozdr. Sędziwoj

  • 13. Data: 2012-02-26 00:25:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 Feb 2012 22:30:56 +0100, Bartosz 'Seco' Suchecki napisał(a):
    > http://www.liveleak.com/view?i=3b7_1330178433
    > Ale w końcu zapytam, może czegoś nie wiem. To kolejny film,
    > kiedy samochód jadący po prostej drodze nagle wpada w poślizg.
    > Droga wygląda na dosyć śliską, ale to nie powoduje nagłego obrotu samochodu.
    >
    > PJ mam od kilkunastu lat, jeżdżę sporo. W zimie na śliskiej nawierzchni
    > raczej lubię się pobawić w poślizgi.

    widac jeszcze za malo doswiadczony jestes :-) Powoduje.

    > No ale do diaska jak wpaść w poślizg na prostej drodze. Depać gaz lub
    > hamulec? Wywijać kierownicą?

    nic nie trzeba robic.
    Moze jakis drobny ruch kierownica czy gazem, moze wiatr, moze niesymetria
    lodu. Bardzo pomaga tylny naped (tzn pomaga w obserwacjach :-))

    J.

  • 14. Data: 2012-02-26 00:35:02
    Od: "KrisPolska" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Bartosz 'Seco' Suchecki" <p...@b...maupa.tlen.pl> napisał
    w wiadomości news:jibkhk$2s3$2@inews.gazeta.pl...

    dobre
    przebiles moje tutejsze propozycje z liveleak

  • 15. Data: 2012-02-26 08:23:40
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-02-25 22:44, DoQ wrote:

> [...]
    > (przyczepności), nieumiejętnie dodać-odjąć gazu i mamy piruet.
    > Niestety na oblodzonej nawierzchni opanować coś takiego często graniczy

    Niezupełnie.. mały poślizg, spoźniona, przesadzona reakcja...
    praktycznie sytuacja wywołana przez kierującego MZ.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 16. Data: 2012-02-26 09:14:13
    Od: Bartosz 'Seco' Suchecki <p...@b...maupa.tlen.pl>

    W dniu 2012-02-26 00:25, J.F. pisze:

    > widac jeszcze za malo doswiadczony jestes :-) Powoduje.

    Możesz jaśniej? :-) Ćwiczenie panowania nad samochodem to chyba dobry
    pomysł. I nie mam na myśli latania Ładą pomiędzy autami na rosyjskiej
    wielopasmówce lub arabian drift :-) Raczej pusty parking itd.

    > nic nie trzeba robic.
    > Moze jakis drobny ruch kierownica czy gazem, moze wiatr, moze niesymetria
    > lodu. Bardzo pomaga tylny naped (tzn pomaga w obserwacjach :-))

    Czyli wychodzi na to, ze tak jak mi się wydawało, chyba kierowca
    zazwyczaj jest winny.

    Seco

  • 17. Data: 2012-02-26 09:52:13
    Od: Mario <m...@g...pl>

    > No ale do diaska jak wpaść w poślizg na prostej drodze.

    zdarzylo mi sie raz cos o co pytasz... auto FWD, nagly atak zimy, mala
    gorska droga... jechalem na szczescie okolo 30km/h... nagle postawilo
    auto bokiem, kontra i (z uwagi na zaskoczenie) nieco spozniony reczny
    uratowaly przyczepnosc..

    okazalo sie ze pod zaspami (zasypane bylo totalnie pobocze) przebiegal
    sobie prostopadle strumyczek... fragment jezdni byl zatem "mostkiem" i
    ten mostek pokryl sie z tego powodu lodem...

    wystarczyla radykalna zmiana przyczepnosci i auto mimo iz nie
    przyspieszalem ani nie hamowalem wpadlo w natychmiastowy nadsterowny
    poslizg...

    pzdr!

  • 18. Data: 2012-02-26 10:02:40
    Od: Gabriel'wilk' <g...@g...pl>

    W dniu 2012-02-25 22:30, Bartosz 'Seco' Suchecki pisze:
> [...]
    > kiedy samochód jadący po prostej drodze nagle wpada w poślizg.
    > Droga wygląda na dosyć śliską, ale to nie powoduje nagłego obrotu

    Ja nie miałem takiego zdarzenia jako kierowca ale jako pasażer. Jednak
    mój ojciec w czasach świetności 126p (grubo ponad 20 lat temu) jadąc w
    zimie w okolicach Brzeska na prostej drodze zrobił niekontrolowanego
    "althonen'a" :-( Na szczęście droga była pusta i skończyło się na
    strachu - do dziś pamiętam to nieciekawe uczucie i ułamki sekund
    trwające wieczność - auto jechało wolno i nie przyśpieszało a na jezdni
    była warstwa ubitego śniegu i jak się później okazało pozamarzane grudy
    lodu, które to przyczyniły się do tego że nawet słabe RWD zrobiło bączka.
    ps. wtedy nie było zimówek :-)
    pozdrawiam

    Oskar Wilde

  • 19. Data: 2012-02-26 10:24:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Feb 2012 09:14:13 +0100, Bartosz 'Seco' Suchecki napisał(a):

    > Możesz jaśniej? :-)

    przejedziesz jeszcze troche, obroci cie kiedys na prostej drodze, bedziesz
    wiedzial :-)

    > Ćwiczenie panowania nad samochodem to chyba dobry
    > pomysł. I nie mam na myśli latania Ładą pomiędzy autami na rosyjskiej
    > wielopasmówce lub arabian drift :-) Raczej pusty parking itd.

    cwiczenie czyni mistrza, ale maly parking ma niewiele wspolnego z droga.
    no i akurat taki poslizg trudno przetrenowac.

    > Czyli wychodzi na to, ze tak jak mi się wydawało, chyba kierowca
    > zazwyczaj jest winny.

    no nie bardzo - jedziesz sobie na prostej ze stala predkoscia, a auto
    jednak wpada w poslizg. I dopiero teraz kierowca jest winny, jesli tego nie
    opanuje.
    Mam wrazenie ze czesc jest wywolane zbyt duza predkoscia - tzn na zasadzie
    - gdybys nie jechal 80, to mialbys pedal gazu mniej wcisniety i moze silnik
    nie zerwal by przyczepnosci kol na kawalku lodu.

    Oczywiscie czesciej wywoluja gwaltowniejsze manewry, typu zmiana pasa po
    wyprzedzaniu na autostradzie :-)

    J.

  • 20. Data: 2012-02-26 10:33:51
    Od: Bartosz 'Seco' Suchecki <p...@b...maupa.tlen.pl>

    W dniu 2012-02-26 10:24, J.F. pisze:

    > przejedziesz jeszcze troche, obroci cie kiedys na prostej drodze, bedziesz
    > wiedzial :-)

    A to racja. To ze doświadczenie za kierownicą zdobywa się przez całe
    życie to wiem :-)

    > cwiczenie czyni mistrza, ale maly parking ma niewiele wspolnego z droga.
    > no i akurat taki poslizg trudno przetrenowac.

    Niestety racja. Szczególnie, że nagły poślizg to zupełnie co innego niż
    poślizg, w który sam wprowadzasz auto, na który jesteś przygotowany, cz
    choćby akurat nie jedzie ciężarówka z przeciwka.

> [...]
    > - gdybys nie jechal 80, to mialbys pedal gazu mniej wcisniety i moze silnik
    > nie zerwal by przyczepnosci kol na kawalku lodu.

    Nie da się ukryć, że większość z wspomnianych filmów i wypadków
    pokazywała samochody jadące szybciej niż pozostałe, również wyprzedzające.

    > Oczywiscie czesciej wywoluja gwaltowniejsze manewry, typu zmiana pasa po
    > wyprzedzaniu na autostradzie :-)

    No to się porywa z tym co napisałem wyżej.

    Morał z tego, że na śniegu trzeba dodatkowo brać pod uwagę "samoistne"
    poślizgi.

    Seco