  • 11. Data: 2012-02-29 23:50:23
    Temat: Re: Pomiar hałasu
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    news:jigjao$3lu$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > mechanicznej. Niedokładność wykonania przekładni objawia się bardzo często
    > nadmiernym hałasowaniem.
    >
    > Nie chodzi tu o pomiar zgodny z jakąś norma. Chodzi o znalezienie
    > empirycznie definiowalnym epsilonem głośności przekładni które odbiegają
    > od normy.
    >
    > Nie bardzo wiem jak do sprawy podejść. Czy ktoś ma pomysł jak mierzyć
    > hałas w rozumieniu powyzej aby był w miarę powtarzalny i mógł służyć do
    > selekcji? Rozwiązanie od "weź se wykły mikrofon" po "jest takie
    > urządzenie" rozważę. Preferuje jednak tanie i dobre.

    Nic lepszego i tańszego niż "na ucho" nie widzę. Do należytego poziomu
    dobrać ucho.

    Feromon

  • 12. Data: 2012-03-01 08:31:02
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2012-02-29 20:56, Irek N. pisze:

    > Jest to zasadne?
    > Analiza wrzeciona frezarki (12krpm) kończy się na około 200.000ppm (taka
    > fajna jednostka producenta frezarki - _pulsów per minuta_ ;) ), czyli
    > jakieś 3,3kHz zaledwie.
    > Oglądałem wykres drgań/przyspieszeń (nie pamiętam już dokładnie) i nic
    > się nie działo ciekawego w górze pasma, a wrzeciono jednak mi wymienili.
    >
    > Miłego.
    > Irek.N.
    To były drgania i przyśpieszenia. Dźwięki mogą mieć znacznie wyższe
    częstotliwości.

    Szczególnie urządzenia typu silniki i przekładnie mogą takowe generować
    i mogą być one istotne dla oceny ich przyszłego stanu, ale oczywiście
    nie muszą.

    Trzeba rozróżnić analizę drgań (mierzonych odpowiednimi czujnikami) i
    analizę dźwięków. Te ostatnie to niby też drgania, ale wskutek
    niewielkiej amplitudy nie muszą mieć znaczenia dla aktualmnego stanu
    maszyny, natomiast mogą nieść bardzo interesujące informacje o tym, co
    może nastąpić w przyszłości. Tyle,że interpretacja takich informacji
    może być trudna - wymaga statystyki.

    W. Bicz

  • 13. Data: 2012-03-03 12:01:24
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Wieslaw Bicz wrote:

> [...]
    > maszyny, natomiast mogą nieść bardzo interesujące informacje o tym, co
    > może nastąpić w przyszłości. Tyle,że interpretacja takich informacji

    Rozróżnianie dźwięków od dźwięków i drgań od drgań nie musi być potrzebne.
    Analiza jest jednak upierdliwa. Jak byłem na uczelni, to jeden facet robił
    analizy napędów elektrycznych używając do tego analizy cepstrum. Wiem, że
    używali do tego kilku mikrofonów, zarówno normalnych jak i kontaktowych.
    Niektóre mikrofony były na bardzo niskie częstotliwości, rzędu 0.1Hz, czyli
    praktycznie czujniki szarpnięcia (pochodnej przyspieszenia). Ale jak
    dokładnie to robili, nie mam pojęcia.

    Waldek