    From: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pomiar hałasu
    Date: Tue, 28 Feb 2012 18:09:23 +0100

    > To bardziej kwestia rejestracji pomiaru niż selekcji wprost. Przy
    > fatalnych odgłosach operator, wiadomo, wyrzuci. Chodzi bardziej o to że
    > przekładnia pracując długo nabiera coraz większego hałasu i trzeba to
    > jakoś ilościowo szacować. Wiem, że z powtarzalnością pomiaru będą
    > klopoty, ale bez wykonania próby cięzko dyskutować. Głośnośc jest dość
    > duża, na tyle by było wyraźnie slychać "byle czym" wliczając w to
    > mikrofon z laptopa, wiec SNR nie jest problemem i może tło nie będzie
    > zadnym problemem.

    Wszelkie pomiary tego typu należy robić w powtarzalnych warunkach,
    szczególnie wtedy, kiedy spodziewamy się, że natężenie dźwięku będzie
    istotnym zmiennym parametrem.

    Gdyby istotna była zmiana generowanego pasma (charakterystyki
    częstotliwościowej), to wtedy ma to mniejsze znaczenie.

    Proponuję przeprowadzić najpierw próby, ale nie metodą amatorską, tylko
    zlecić to komuś, kto ma trochę chociaż doświadczenia lub też zrobić
    stanowisko pomiarowe, ale to też powinien zrobić ktoś, kto ma o tym
    pojęcie. Wbrew pozorom to nie jest tak banalne, jakby się mogło wydawać.

    Największym jednak problemem będzie zebranie danych porównawczych. Bez
    takowych nie da się nic sensownego powiedzieć. Ale takie dane muszą być
    zbierane w powtarzalnych warunkach, inaczej ich wartość jest niewielka.

    Można też użyć mikrofonu kontaktowego, ale to też musi być robione w
    powtarzalny sposób.

    Dodatkową sprawą jest pewne doświadczenie z interpretacją danych.
    Człowiek bez przygotowania może nie wiedzieć, na co zwracać uwagę.

    W. Bicz