  • 1. Data: 2017-01-01 18:32:41
    Temat: Poleasingowiec - czy ma sens?
    Od: Majka <k...@g...com>

    Witam.
    Szkoda mi wydawać kilka tysięcy na nowy laptop. Rozglądam się więc za używanym
    poleasingowym laptopem ze średniej półki, za około 1000 zł, np. Lenovo T420 lub T430.
    Proszę, możecie mi w kilku punktach pomóc?
    Przeskok jaki chcę wykonać to:
    - ze starego netbooka ASUS EEE PC 901, (premiera chyba 2009)
    - na używanego z gwarancją 12mcy Lenovo ThinkPad T420 (chyba 2011 r) lub T430 (chyba
    2013 r).
    I oto moje wątpliwości:

    1. Grafika.
    "Nowy" komputer ma kartę graficzną Intel HD 3000 (ThinkPad T420) lub HD 4000
    (ThinkPad T430).
    Czy ta grafika pozwoli na podłączenie i używanie telewizora typu 4K i przeglądanie na
    nim www oraz oglądanie filmów?
    Zapewne nie uzyskam rozdzielczości 4K, pewnie dużo niżej, ale i nie mam wielkich
    wymagań, byle oglądać w miarę płynnie.
    Dotąd używany Asus ma grafikę Intel GMA 945, i podłączenie do zewnętrznego ekranu
    daje kichę, cięcie klatkami na oko 3/sekundę.

    2. Wielkość RAM.
    Oglądane przeze mnie Lenovo T420 i T430 mają system Widnows 7. Występują z ram 4GB
    lub 8GB, procesor i5 (2520M W T420 i 3320M w T430).
    Karta graficzna w obu zabiera sobie maksymalnie (i chyba nie ciągle, nie zawsze)
    1,8GB.
    Co wybrać? Warto dopłacać ok. 150 zł za powiększony ram?
    Teraz mój starowieńki Asus ma Atoma N270 1.6gHz i 1GB ram.
    Pewnie przejście na 4 Gb ramu mnie przewróci, ale czy warto (do czego?) przy moim
    użytkowaniu brać 8GB ram?

    3. System WIN7
    a) czy można tu migrować do WIN10? Jest to jeszcze możliwe gratis? i czy warto?
    b) czy na polisingoiwcach z instalowanymi ponownie systemami są partycje recovery do
    odzyskiwania/reinstalacji systemu?
    c) ile zajmuje na dysku używany przez jakiś czas WIN7? (pytanie powiązane z punktem
    4. z wielkością dysku)

    4. Hałas - poziom dB, oraz wielkość:
    czy komputery z HDD są głośne? Dużo głośniejsze od tych z SSD?
    dla mnie to ważne.
    Wielkość ma najmniejsze znaczenie - teraz mam w ASUSIE 4 (cztery!) GB dysk twardy
    SSD, z czego system winXP zajmuje 1,25GB. ASUS jest bezgłośny.
    Do wyboru mam w ThinkPadach SSD 120 lub 128GB, lub 320 GB tradycyjny.

    5. Używając przeglądarki (w tym filmy czasem na ekranie telewizora 4K), oraz Exela
    czy zauważę lub usłyszę różnicę między:
    - procesorami i5 2520M vs 3320M
    - grafikami HD 3000 vs HD 4000
    - ilością ramu 4 vs 8 GB
    - dyskami SSD vs HDD
    Czy coś z tego ma znaczący wpływ:
    - usb: 4x2.0 vs 2x2.0+2x3.0
    - co da eSATA w T420 lub brak eSATA w T430?
    - display port vs mini display port

    +++

    Oglądane komputery, nad zakupem których się zastanawiam:

    1. Tańszy (=dla mnie lepiej)
    Lenovo ThinkPad T420
    Procesor Intel Core i5-2520M (2,5 - 3,2GHz) (tu różnica)
    Dysk Twardy 120 SSD lub 128 SSD lub 240 HDD
    Grafika Intel HD 3000 (tu różnica)
    RAM 4GB lub dopłata 150 zł i wtedy 8GB
    DVD
    Wifi
    Kamera
    Klawiatura oryginalnie polski układ "tradycyjna" w znaczeniu zwartych klawiszy i
    niebieskiego entera (tu różnica)
    4 x USB 2.0 (tu różnica)
    VGA
    RJ45
    eSATA (tu różnica)
    DisplayPort (tu różnica)
    Matryca 14" LED 1366 x 768 matowa
    Zainstalowany Oryginalny Windows 7 PRO 64bit PL
    Faktura i pisemna gwarancja 12 mcy

    2. Droższy (więc już nie lepiej)
    Lnovo ThinkPad T430
    Procesor Intel Core i5-3320M (2,6 - 3,3GHz) (tu różnica)
    Dysk Twardy 120 SSD lub 128 SSD lub 240 HDD
    Grafika Intel HD 4000 (tu różnica)
    RAM 4GB lub dopłata 150 zł i wtedy 8GB
    DVD
    Wifi
    Kamera
    Klawiatura oryginalnie polski układ "nowoczesna" z klawiszami wyspowymi (tu różnica)
    2 x USB 2.0 + 2 x USB 3.0 (tu różnica)
    VGA
    RJ45
    brak esata (tu różnica)
    Mini DisplayPort (tu różnica)
    Matryca 14" LED 1366 x 768 matowa
    Zainstalowany Oryginalny Windows 7 PRO 64bit PL
    Faktura i pisemna gwarancja 12 mcy

    +++

    Trochę przydługi mój post. Niemniej jeśli choć jednym zdaniem pod pojedynczymi
    podpunktami zechcecie odpowiedzieć, to będzie to dla mnie pomoc nieoceniona.
    Z góry dziękuję,
    Majka

  • 2. Data: 2017-01-01 19:26:55
    Temat: Re: Poleasingowiec - czy ma sens?
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-01-01 o 18:32, Majka pisze:
> [...]
    > - ze starego netbooka ASUS EEE PC 901, (premiera chyba 2009)
    > - na używanego z gwarancją 12mcy Lenovo ThinkPad T420 (chyba 2011 r) lub T430

    Brałbym T430

> [...]
    > Dotąd używany Asus ma grafikę Intel GMA 945, i podłączenie do zewnętrznego ekranu
    daje kichę, cięcie klatkami na oko 3/sekundę.

    HD4000 sobie da rady
    4k nie uzyskasz z tego co na szybko znalazłem, bo sprzęt ogranicza to
    (choć samo HD4000 obsługuje 4k)
    https://forums.lenovo.com/t5/forums/v3_1/forumtopicp
    age/board-id/tp01_en/thread-id/91544/page/1

> [...]
    1,8GB.
    > Co wybrać? Warto dopłacać ok. 150 zł za powiększony ram?

    Tak, zwłaszcza że pewnie jak kupisz z 4GB dostaniesz 2x2GB, więc
    zwiększenie potem do 8GB będzie Cię kosztowało 2x 4GB.

    > Teraz mój starowieńki Asus ma Atoma N270 1.6gHz i 1GB ram.
    > Pewnie przejście na 4 Gb ramu mnie przewróci, ale czy warto (do czego?) przy moim
    użytkowaniu brać 8GB ram?

    Nie, przejście z Atoma N270 na Core i5 (w sumie jakiekolwiek generacji)
    Cię przewróci. Poza tym lepszy sprzęt, to zaczniesz może zdjęcia
    poprawiać... a tu się ram przyda.

    > 3. System WIN7
    > a) czy można tu migrować do WIN10? Jest to jeszcze możliwe gratis? i czy warto?

    nie można,
    czy warto 10 extra kupować? moim zdaniem nadal nie.

    > b) czy na polisingoiwcach z instalowanymi ponownie systemami są partycje recovery
    do odzyskiwania/reinstalacji systemu?

    Mało prawdopodobne. Firmy kupują licencje wielostanowiskowe osobno, a
    często instalują inne systemy niż naklejka. Tutaj pewnie będzie jeszcze
    naklejka z wersją niemiecką/duńską/jakąśtam...

    > c) ile zajmuje na dysku używany przez jakiś czas WIN7? (pytanie powiązane z punktem
    4. z wielkością dysku)

    Tyle, ile zajmie... może głopie to, ale nikt nie wie co będziesz
    instalowała. Przy czym dodatkowo plik hibernacji ma tyle co RAM.
    W ogóle dziwne pytanie, chcesz włożyć do niego dysk 4GB? 128GB SSD
    spokojnie starczy do pracy jak wyżej podałaś.

    Windows 10 za to zabiera po uruchomieniu i aktualizacji 60GB, czyli
    połowę. I to sam jeden (właśnie nowo kupionego Acera miałem okazję
    uruchamiać).

    > 4. Hałas - poziom dB, oraz wielkość:
    > czy komputery z HDD są głośne? Dużo głośniejsze od tych z SSD?

    Zależy jaki HDD. Wymienisz jak Ci będzie za głośno na SSD. Pewnie
    wentylator procesora będzie głośniejszy w tym wszystkim.

    > Do wyboru mam w ThinkPadach SSD 120 lub 128GB, lub 320 GB tradycyjny.

    Brałbym SSD.

    > 5. Używając przeglądarki (w tym filmy czasem na ekranie telewizora 4K), oraz Exela
    czy zauważę lub usłyszę różnicę między:
    > - procesorami i5 2520M vs 3320M

    nie

    > - grafikami HD 3000 vs HD 4000

    Do wyświetlania tylko nie, ale w samej wydajności HD3000 do HD4000 jest
    różnica. Może się przydać do jakichś gierek, bo tu się da zagrać w
    przeciwieństwie do Atoma.

    > - ilością ramu 4 vs 8 GB

    jak dużo zakładek na raz otwartych to tak, choć jak kiedyś różnicy nie
    czułem między 4GB a 8GB na Win7, to aktualnie jest już zauważalna
    różnica (dokładałem do 3 laptopów 4GB ostatnio i się zdziwiłem).

    > - dyskami SSD vs HDD

    zdecydowanie

    > Czy coś z tego ma znaczący wpływ:
    > - usb: 4x2.0 vs 2x2.0+2x3.0

    fajnie mieć USB3.0

    > - co da eSATA w T420 lub brak eSATA w T430?

    nic

    > - display port vs mini display port

    Tylko inna przejściówka miniDP-HDMI, nic poza tym

    > Lnovo ThinkPad T430

    Myślę, że jednak lepiej

    > Z góry dziękuję,

    nie ma za co. To tylko moje opinie.

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2017-01-01 19:44:56
    Od: Tasiorsa <t...@p...fm>

> [...]
    poleasingowym laptopem ze średniej półki, za około 1000 zł, np. Lenovo T420 lub T430.
    > Proszę, możecie mi w kilku punktach pomóc?
    Ja bym jeszcze rozwazyl np E6430 http://bit.ly/2imLnYq

    Krzysiek aka Tasiorsa

  • 4. Data: 2017-01-01 20:00:52
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Majka k...@g...com ...

    > Witam.
    > Szkoda mi wydawać kilka tysięcy na nowy laptop. Rozglądam się więc za
    > używanym poleasingowym laptopem ze średniej półki, za około 1000 zł,
    > np. Lenovo T420 lub T430.

    Z moich ostatnich doświadczen przechodzenia na poszczególnych kompach na
    dyski ssd - oszczedz na czym chcesz ale dysk ssd to no brainer, przy
    obecnych cenach 256GB min.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Nowa Kobieta chce być taka sama, jak Dawny Mężczyzna.

  • 5. Data: 2017-01-01 20:35:15
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    W dniu 2017-01-01 o 19:26, Irokez pisze:
    https://www.cnet.com/news/microsoft-windows-10-free-
    upgrade-offer-assistive-features/
    > nie można,
    > czy warto 10 extra kupować? moim zdaniem nadal nie.

    Praktycznie jednak powinno się udać. Ja robiłem ostatnio upgrade z Win 8.1:

    https://www.cnet.com/news/microsoft-windows-10-free-
    upgrade-offer-assistive-features/

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2017-01-01 21:18:06
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2017-01-01 18:32, Majka wrote:
    > Witam.
    > Szkoda mi wydawać kilka tysięcy na nowy laptop. Rozglądam się więc za używanym
    poleasingowym laptopem ze średniej półki, za około 1000 zł, np. Lenovo T420 lub T430.

    slusznie

    > Czy ta grafika pozwoli na podłączenie i używanie telewizora typu 4K i przeglądanie
    na nim www oraz oglądanie filmów?

    bedzie trzeba kombinowac - albo stacja dokujaca albo przejsciowka z dp
    lub mdp, dp\mdp generalnie obsluguje 4k w 60hz, intel hd 400o tez
    powinien dac sobie rade bez wiekszych problemow

> [...]
    1,8GB.
    > Co wybrać? Warto dopłacać ok. 150 zł za powiększony ram?

    imho 8GB to rozsadne minimum, w obecnych czasach 4GB zaczyna byc ciasnawe

    > Teraz mój starowieńki Asus ma Atoma N270 1.6gHz i 1GB ram.
    > Pewnie przejście na 4 Gb ramu mnie przewróci, ale czy warto (do czego?) przy moim
    użytkowaniu brać 8GB ram?

    zdecydowanie tak - nawet jezeli nie wykorzystaja go aplikacje to
    wykorzysta system

    > 3. System WIN7
    > a) czy można tu migrować do WIN10? Jest to jeszcze możliwe gratis? i czy warto?

    mozna, ale trzeba klamac

    > b) czy na polisingoiwcach z instalowanymi ponownie systemami są partycje recovery
    do odzyskiwania/reinstalacji systemu?

    zazwyczaj nie

    > c) ile zajmuje na dysku używany przez jakiś czas WIN7? (pytanie powiązane z punktem
    4. z wielkością dysku)

    20GB + programy

    > 4. Hałas - poziom dB, oraz wielkość:
    > czy komputery z HDD są głośne? Dużo głośniejsze od tych z SSD?

    nie, sa za to znacznie badziej odporne na upadki i o niebo szybsze

> [...]
    SSD, z czego system winXP zajmuje 1,25GB. ASUS jest bezgłośny.
    > Do wyboru mam w ThinkPadach SSD 120 lub 128GB, lub 320 GB tradycyjny.

    uzywany ssd samsunga 250GB kosztuje mniej niz 300 zlotych

    > 5. Używając przeglądarki (w tym filmy czasem na ekranie telewizora 4K), oraz Exela
    czy zauważę lub usłyszę różnicę między:
    > - procesorami i5 2520M vs 3320M

    niespecjalnie

    > - grafikami HD 3000 vs HD 4000

    hd4000 jest szybsza ale w tym zastosowaniu roznicy nie bedzie

    > - ilością ramu 4 vs 8 GB

    tak, zwlaszcza przy kilku oknach

    > - dyskami SSD vs HDD

    zdecydowanie tak

    > Czy coś z tego ma znaczący wpływ:
    > - usb: 4x2.0 vs 2x2.0+2x3.0

    usb 3 zdecydowanie brac

    > - co da eSATA w T420 lub brak eSATA w T430?

    mozliwosc podlaczenia dyskow zewnetrznych po esata, w praktyce rzadko
    uzywane

    > - display port vs mini display port

    podlaczenie ekranow wysokiej rozdzielczosci, te same porty, roznia sie
    wtyczka

    > Oglądane komputery, nad zakupem których się zastanawiam:

    osobiscie bralbym drozszego

  • 7. Data: 2017-01-01 22:24:58
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Z góry dziękuję,
    > Majka
    ja ma polesingowca della używanego
    po 8 m-cach moja rada:
    oczywiście patrz na parametry
    ale jak pójdziesz do sklepu sprawdź klawiaturę
    bo ja tego nie zrobiłem niestety i teraz żałuję.

  • 8. Data: 2017-01-01 23:01:00
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Bolko s...@g...com ...

    > ja ma polesingowca della używanego
    > po 8 m-cach moja rada:
    > oczywiście patrz na parametry
    > ale jak pójdziesz do sklepu sprawdź klawiaturę
    > bo ja tego nie zrobiłem niestety i teraz żałuję.

    To wymien za kilkadziesiat złotych...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Delikatnie chwytasz, rozchylasz nogi, bierzesz do ust i zaczynasz

  • 9. Data: 2017-01-02 14:32:20
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 1 Jan 2017 22:01:00 +0000 (UTC), w
    <X...@1...0.0.1>, Budzik
    <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał(-a):

    > To wymien za kilkadziesiat złotych...

    Za kilkadziesiąt złotych to dostaniesz zamiennik made-in-china. Twarde klawisze
    itp.

  • 10. Data: 2017-01-02 18:08:10
    Od: s...@g...com

    > Szkoda mi wydawać kilka tysięcy na nowy laptop.

    znam ten bol :)

    > Rozglądam się więc za używanym poleasingowym laptopem ze średniej półki, za około
    1000 zł, np. Lenovo T420 lub T430.

    niechcialbym byc upierdliwy, ale jeszcze doradzilbym popatrzec na delle (biznesowe).
    latitude e sie seria nazywa. nie roznia sie jakos super od lenovo, ale przynajmniej
    klawiature maja klasyczna (nie kazdy lubi "wyspowe")- choc to oczywiscie kwestia
    gustu.

> [...]
    > - ze starego netbooka ASUS EEE PC 901, (premiera chyba 2009)
    > - na używanego z gwarancją 12mcy Lenovo ThinkPad T420 (chyba 2011 r) lub T430

    roznica bedzie we wszystkim wlasciwie odczuwalna.

> [...]
    (ThinkPad T430).
    > Czy ta grafika pozwoli na podłączenie i używanie telewizora typu 4K i przeglądanie

    igp3000 ma maksymalna rozdzialke 2560x1440. nadal sporo, ale nie 4k.
    co do hd4000 to nie mam pojecia, ale nie spodziewalbym sie.
> [...]
    lub 8GB, procesor i5 (2520M W T420 i 3320M w T430).
    > Karta graficzna w obu zabiera sobie maksymalnie (i chyba nie ciągle, nie zawsze)

    mozna, oidp, ustawic sobie mniej pamieci dla grafiki.

    > Co wybrać? Warto dopłacać ok. 150 zł za powiększony ram?

    jak najbardziej, szczerze mowiac przy 4gb przy normalnym uzytkowaniu system czasem
    swapuje. 8 gb to wystarczy do komfortowego uzytkowania.

    > 3. System WIN7
    > a) czy można tu migrować do WIN10? Jest to jeszcze możliwe gratis? i czy warto?

    nie wiem czy jeszcze migracja jest mozliwa, oidp tylko ci co uzywaja technologii
    pomocniczych (tj. text-to-speech) badz innych takich jeszcze moga upgrade'owac- ale
    jakos sie tym nie interesuje za bardzo szczerze mowiac.
    natomiast czy wart- jak dla mnie- tak; ale zdaje sobie sprawe ze sa ludzi ktorzy w10
    unikaja jak ognia.

    > b) czy na polisingoiwcach z instalowanymi ponownie systemami są partycje recovery
    do odzyskiwania/reinstalacji systemu?

    ja w swoim dellu mialem, ale nie wiem jak to jest w lenovo. szczerze mowiac- wole
    instalowac z usb a miejsce na dysku sobie na cos innego przeznaczyc

    > 4. Hałas - poziom dB, oraz wielkość:
    > czy komputery z HDD są głośne? Dużo głośniejsze od tych z SSD?
    > dla mnie to ważne.

    w wiekszosci przypadkow nie idzie uslyszec dysku, nie w normalnej pracy.

    > Wielkość ma najmniejsze znaczenie - teraz mam w ASUSIE 4 (cztery!) GB dysk twardy
    SSD, z czego system winXP zajmuje 1,25GB. ASUS jest bezgłośny.
    > Do wyboru mam w ThinkPadach SSD 120 lub 128GB, lub 320 GB tradycyjny.

    masz jeszcze cos innego do wyboru- ssd oraz dysk twardy zamiast napedu dvd. kieszonka
    na dysk droga nie jest.
    natomiast, przynajmniej w laptopie, bralbym dysk ssd na dysk systemowy- w zaleznosci
    ile rzeczy chcesz tam nawalic, zastanowilbym sie nad czyms bardziej pojemnym, np
    256gb. na pclabie jest artykul o nich, polecam sie zapoznac.

    > 5. Używając przeglądarki (w tym filmy czasem na ekranie telewizora 4K), oraz Exela
    czy zauważę lub usłyszę różnicę między:
    > - procesorami i5 2520M vs 3320M

    nie za bardzo. oba maja podobna predkosc, oba sa dwurdzeniowe.

    > - grafikami HD 3000 vs HD 4000

    jest roznica w wydajnosci igp3000 i 4000 zauwazalna.

    > - ilością ramu 4 vs 8 GB

    roznica jest zauwazalna, bralbym 8 gb

    > - dyskami SSD vs HDD

    z ssd aplikacje, oraz system, szybciej startuja. oraz, gdy trzeba przemielic jakas
    baze danych i z roznych powodow nie jest ona w ramie, to tez roznica jest.

    > Czy coś z tego ma znaczący wpływ:
    > - usb: 4x2.0 vs 2x2.0+2x3.0

    nei bralbym niczego bez usb3 w sobie. roznica naprawde jest odczuwalna.

    > - co da eSATA w T420 lub brak eSATA w T430?

    jesli nie uzywasz dyskow esata, to roznicy nie bedzie.

    > - display port vs mini display port

    w tym drugim potrzebna jest przejsciowka, ale za to port jest mniejszy. zadna roznica
    jesli chodzi o mnie szczerze mowiac.

> [...]
    podpunktami zechcecie odpowiedzieć, to będzie to dla mnie pomoc nieoceniona.

    ja bym sobie poczytal, czy oba touchpady obsluguja gesty. wbrew pozorom, jest to
    bardzo wygodne.