  • 31. Data: 2024-07-21 19:00:01
    Temat: Re: Pojemność akumulatora
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 21.07.2024 o 09:58, Trybun pisze:

    > Czyli w moim przypadku pozostaje pozostawać w stanie błogiej niewiedzy.. ?
    Niestety, można rozładować częściowo, do np 11V przy 0.1C, jak pojemność
    będzie miała >70% z nakleji to jest dobrze, a tak w ogóle to sobie
    zainstaluj miernik pojemności aku na łódce, to ci pomoże no i kup jak
    największy zwykły rozruchowy.

    --
    Janusz

  • 32. Data: 2024-07-21 19:03:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 21.07.2024 o 10:33, J.F pisze:

    > Jest takie zjawisko, ze im wiekszy prąd ciagniesz, tym mnniejsza
    > pojemnosc. Ołowiowe sa chyba specyfikowane przy pradzie C/20.
    >

    > Ale przy wiekszym pradzie ... pozostały ładunek tam gdzies jest, tylko
    > ma problem sie wydostać.
    Nie to nie tak, przy wiekszym prądzie ten ładunek grzeje elektrolit,
    płyty, przewody, połączenia czyli idzie na straty. Im mniejszy prąd tym
    mniejsze te straty i więcej energii 'idzie' na klemy.

    --
    Janusz

  • 33. Data: 2024-07-26 12:33:34
    Od: Trybun <M...@t...cb>

    W dniu 21.07.2024 o 10:40, J.F pisze:
    > Ten żelowy tez jest kwasowy.
    >

    > J.

    To w czym różnica,tylko ekologia? Bo podobno kwasowe w łodziach są wręcz
    zabronione.

  • 34. Data: 2024-07-26 12:34:18
    Od: Trybun <M...@t...cb>

    W dniu 21.07.2024 o 15:59, J.F pisze:
    > Mozna, ale powyzsze zalecenia zostają.
    > Kup "trakcyjny" (drogie są), laduj po uzyciu, samochodem jezdzij
    > regularnie.
    >
    > A poniewaz są drogie ... to moze drugi, rozruchowy, nie jest
    > problemem, a zaoszczędzi problemów wyciągania i wsadzania.
    >
    > J.

    Raczej ta pierwsza opcja. Sytuacja taka że nawet nie wiem kiedy w tej
    łodzi będzie wykorzystywany. Tylko czy ta pierwsza opcja sprawdzi się w
    aucie...

  • 35. Data: 2024-07-26 12:34:52
    Od: Trybun <M...@t...cb>

    W dniu 21.07.2024 o 18:56, Janusz pisze:

    > Ale wróci do punktu wyjścia, drugi będzie leżał i zasiarczał się.
    >
    > Ja bym kupił zwykły rozruchowy największy jaki się zmieści a na łódce
    > ograniczał pływanie żeby go całkiem nie rozładowywać, aby to
    > monitorować to kupić miernik pojemności aku w chińczyka i na łódce
    > zainstalować, będzie widać kiedy zawrócić.

    I o tym właśnie myślałem. Największe wątpliwości które spowodowały że
    postanowiłem zasięgnąć języka na grupie dotyczą tego jak układ
    elektryczny auta będzie tolerował tak duży akumulator..

  • 36. Data: 2024-07-26 12:35:06
    Od: Trybun <M...@t...cb>

    W dniu 21.07.2024 o 19:00, Janusz pisze:

> [...]
    > pojemność będzie miała >70% z nakleji to jest dobrze, a tak w ogóle to
    > sobie zainstaluj miernik pojemności aku na łódce, to ci pomoże no i

    Też tak myślę, ale co na to alternator auta?

  • 37. Data: 2024-07-26 12:35:20
    Od: Trybun <M...@t...cb>

> [...]
    >

    > Ale przy wiekszym pradzie ... pozostały ładunek tam gdzies jest, tylko
    > ma problem sie wydostać. Wiec jeszcze jest sporo energii, ale tylko

    I to jest bardzo widoczne przy niskich temperaturach.

  • 38. Data: 2024-07-26 13:03:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 Jul 2024 12:33:34 +0200, Trybun wrote:

    > To w czym różnica,tylko ekologia? Bo podobno kwasowe w łodziach są wręcz
    > zabronione.

    To wszystko są akumulatory ołowiowo-kwasowe.

    Tylko w "zwykłym" kwas/elektrolit sobie chlupocze, w żelowym ma postać
    żelu, a w AGM jest jakaś mata szklana między płytami, która wchłania
    elektrolit.

    I nie wiem o co im chodzi - chlupotanie na łodzi jest za duże, na fali
    oczywiscie? W razie zatonięcia kwas siarkowy za szybko zatruwa wodę w
    jeziorze?

    Te najzwyklejsze samochodowe/rozruchowe, mają taką cechę, ze głębokie
    rozładowanie powoduje opad masy z płyt, więc spadek pojemności,
    a za chwile się robi zwarcie w ogniwie.

    Trakcyjne na to są odporniejsze.
    żelowe i AGM ponoć też odporniejsze.

    Więc może dlatego Ci mówia, że "kwasowych" nie wolno.

    Są jeszcze akumulatory "zasadowe", głównie NiCd i NiMH.
    A może były, bo nie wiem czy ktos to jeszcze produkuje w dużym
    rozmiarze. W pociągach?

    No i li-ion.

    O masz:
    https://kiteship.com/batteries-for-electric-outboard
    -motors/

    J.

  • 39. Data: 2024-07-26 13:22:34
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 26.07.2024 o 12:34, Trybun pisze:

    > I o tym właśnie myślałem. Największe wątpliwości które spowodowały że
    > postanowiłem zasięgnąć języka na grupie dotyczą tego jak układ
    > elektryczny auta będzie tolerował tak duży akumulator..
    Da radę, alternator i tak ma większą wydajność niż trzeba do ładowania aku.

    --
    Janusz

  • 40. Data: 2024-07-26 17:54:40
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 26.07.2024 o 12:35, Trybun pisze:

    > I to jest bardzo widoczne przy niskich temperaturach.

    Ale niska temp to coś innego, spada szybkość reakcji chemicznych dlatego
    spada
    wydajność aku.

    --
    Janusz