  • Data: 2011-05-01 12:14:01
    Temat: Pojęcia [Starzenie metalu]
    Od: AMX <r...@b...cy> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 1 May 2011 09:16:34 +0000 (UTC),
    <l...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Bo coś mi się wydaje, że są tu mocno pomylone
    > pojęcia

    Z tym się całkowicie zgadzam.

    > i chyba ktoś myli pełzanie z relaksacją naprężeń (którą zajmuje się
    > reologia). [..]
    > osobno 3 przypadki obliczeń: dla zakresu sprężystego, dla zakresy
    > zmęczeniowego i dla zakresy plastycznego (pełzanie).
    [..]
    > pełzanie, czyli
    > płynięcie w skutek znacznego obniżenia granicy plastyczności, gdzie mnateriał
    > nie może być już modele Hooka, gdzie naprężenia=siła/przekrój.

    Wróćmy do podstawowych definicji.
    IMVHO to jest tak:

    *Sprężystość* - ciało po zdjęciu obciążenia wraca do pierwotnej,
    nieodkształconej postaci.

    *Liniowa sprężystość* - odpowiedź jest liniowa, czyli
    odkształcenie jest proporcjonalne do naprężenia (i odwrotnie).

    *Plastyczność* - po spełnieniu warunku plastyczności (HMH czy
    innego) następuje proces płynięcia plastycznego, którego skutkiem
    są trwałe odkształcenia. Płynięcie plastyczne jest niezależne od
    czasu. Jest zależne od pseudoczasu czyli programu zmiany
    obciążenia. Ale ten sam program obciążenia, realizowany w ciągu 2
    miesięcy czy 2 lat da ten sam stan odkształcenia. Granica
    plastyczności jest silnie zależna od temperatury, czyli pręt w
    temperaturze pokojowej będzie się zachowywał sprężyście ale
    podgrzany do kilkuset stopni będzie się deformował plastycznie
    (trwale).

    *Reologia* - zależność odpowiedzi materiału od czasu. Ten sam
    program obciążenia w 2 miesiące i 2 lata daje _różne_ efekty
    końcowe. Z reguły im wyższe naprężenie, tym wyraźniejsze efekty
    opóźnione. Często odróżnia się dwa przypadki skrajne: relaksację
    i pełzanie. Relaksacja to spadek naprężeń przy stałym
    odkształceniu a pełzanie to przyrost odkształceń przy stałym
    naprężeniu.

    Dla utrudnienia, określenia pełzanie używa się często zamiast efekty
    reologiczne.

    Odstresowany i zrelaksowany

    AMX

    --