  • 1. Data: 2012-10-16 22:14:07
    Temat: Podłoże do ogniw słonecznych.
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Chciałbym wykonać sobie mała baterię słoneczną do zastosowań w turystyce.
    Zastanawiam się jakiego podłoża użyć, by uzyskać małą wagę i niewielką
    grubość oraz odporność na nie najlepsze warunki transportowania (plecak).
    Druga sprawa to czym przykleić ogniwa do tego podłoża?

    Bateria ma być składane na pół na czas transportu, więc sama
    powierzchnia fotoogniwa będzie wtedy chroniona.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 2. Data: 2012-10-16 22:55:06
    Temat: Re: Podłoże do ogniw słonecznych.
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 16 października 2012 22:14:08 UTC+2 użytkownik Andrzej W. napisał:
> [...]
    >

    > Bateria ma być składane na pół na czas transportu, więc sama
    >
    > powierzchnia fotoogniwa będzie wtedy chroniona.

    Kiedys zrobilem takowa w pudelku po szpuli magnetofonowej.
    Ogniwa przylutowalem na laminat i tylko druciki go trzymaly.
    Nie dreczylem tego za bardzo ale jeszcze dziala.
    Jesli masz warunki to wykonaj sobie obudowe z zywicy i wlokna szklanego.
    Jesli nie to po prostu poszukaj czegos co bedzie akceptowalnie lekkie i juz
    relatywnie gotowe.

  • 3. Data: 2012-10-16 23:25:12
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Andrzej W. napisał(a) :
> [...]
    >
    > Bateria ma być składane na pół na czas transportu, więc sama
    > powierzchnia fotoogniwa będzie wtedy chroniona.

    Jakiej mocy to ma być. Mam panel 1,6W, 6V. Epoksydowy, bodajże 17%
    sprawności. Wielkość kartki A5. Grubość 3mm. Na rogach przewierciłem
    i montuję sznureczkami w dowolnym miejscu na plecaku. Do transportu
    usztywniam laminatem ok.1,5mm i płatem pianki ok 1 mm. Całość, z
    kablem i wtyczką waży ok. 130g.
    Panel kiedyś kupiłem na Alledrogo.

    Zbyszek
    PGP key: 0x1E6680DF

    wszystkie możliwości.]

  • 4. Data: 2012-10-16 23:59:00
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-10-16 23:25, Zbynek Ltd. pisze:>
> [...]
    > montuję sznureczkami w dowolnym miejscu na plecaku. Do transportu
    > usztywniam laminatem ok.1,5mm i płatem pianki ok 1 mm. Całość, z kablem

    Panele również z alledrogo, ale gołe, planuje 4x2W (150mm x 80mm) co
    powinno dać po rozłożeniu format A4. Ma toto ładować dwa ogniwa litowe
    połączone szeregowo. Układ ma się kończyć gniazdkiem USB.
    Liczę na to, że przy odrobinie szczęścia wyciągnę ok. 7Wh dziennie.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 5. Data: 2012-10-17 00:18:18
    Od: AlexY <a...@i...pl>

> [...]
    >
    > Bateria ma być składane na pół na czas transportu, więc sama
    > powierzchnia fotoogniwa będzie wtedy chroniona.

    Podłożem powinien być materiał którego użyjesz "od frontu", do tej
    szybki czy też plexy przyklejasz lakierem bezbarwnym tudzież innym
    bardziej "pro" środkiem ogniwa.

    http://www.youtube.com/watch?v=6mdBnIt0xIQ

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 6. Data: 2012-10-17 09:33:34
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Andrzej W. napisał(a) :

> [...]
    > połączone szeregowo. Układ ma się kończyć gniazdkiem USB.
    > Liczę na to, że przy odrobinie szczęścia wyciągnę ok. 7Wh dziennie.

    Przypominam, że pełną moc osiągniesz przy prostopadłym ustawieniu do
    promieni słonecznych. Każda odchyłka to już znaczny spadek mocy.
    Pełną moc będziesz w zasadzie mógł dostać tylko na postojach. I
    tylko w pełnym słońcu. W marszu to jest nierealne.

    Dla mnie tak wielki i ciężki 8W panel to już i tak za dużo do
    dźwigania. Ale zastanów się czy naprawdę potrzebujesz aż tyle mocy.
    Może zmień odbiorniki na bardziej energooszczędne.
    Są panele elastyczne, zwijane. Waga i cena nie powalają. Czasem
    warto się zastanowić czy nie dobrać jednak kolejnego pakietu
    akumulatorków.

    Swoją drogą przydałaby się też elektrownia wiatrowa. Taka malutka,
    2W. I wodna, zamieniana na wiatrową w razie potrzeby. Trzeba
    kombinować, bo na rynku nie spotkałem. Chińskie wynalazki na korbę
    są sporej mocy, ale nie chcę zakręcić się na śmierć. Nie wspominając
    już o 0,5kg wagi. Na pustynię, czy 2 miesiące w buszu może to
    jeszcze OK. Wszystko zależy od potrzeb.

    Zbyszek
    PGP key: 0x1E6680DF

    wszystkie możliwości.]

  • 7. Data: 2012-10-17 10:31:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Zbynek Ltd. napisał:

    > Przypominam, że pełną moc osiągniesz przy prostopadłym ustawieniu do
    > promieni słonecznych. Każda odchyłka to już znaczny spadek mocy.

    Każda? Znaczny? Może warto przytoczyć kilka liczb -- cos 10° = 0,985;
    cos 15° = 0,966; cos 20° = 0,940; cos 25° = 0,906; cos 30° = 0,866.

    Z kosinusem, a więc i z padaniem promieni na płaszczyznę, jest tak,
    że nawet *znaczne* odchyłki od kierunku prostopadłego powodują tylko
    *niewielke* spadki. Dopiero po przekroczeniu kąta 45° (a więc majta
    nam się ta płaszczyzna wewnątrz kąta prostego) spadek wynosi 30%
    i dalej drastycznie rośnie.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2012-10-17 11:59:01
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski napisał(a) :

> [...]
    > *niewielke* spadki. Dopiero po przekroczeniu kąta 45° (a więc majta
    > nam się ta płaszczyzna wewnątrz kąta prostego) spadek wynosi 30%

    Tyż prowda. Co przed chwilą empirycznie sprawdziłem po raz kolejny.
    Widać coś szwankowało z pamięcią.
    Spadek jest rzeczywiście mały. Dopiero przy kącie ok. 45° spadek
    prądu ładowania był o ok.30% - z 0,18 na 0,12A.
    Niemniej w czasie marszu należy spodziewać się raczej jeszcze
    gorszej wydajności. Chyba że po szosie, po płaskim i po prostym :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0x1E6680DF

    wszystkie możliwości.]

  • 9. Data: 2012-10-17 12:03:51
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:k5lvgv$5s8$1@node2.news.atman.pl...
> [...]
    > Niemniej w czasie marszu należy spodziewać się raczej jeszcze gorszej
    > wydajności. Chyba że po szosie, po płaskim i po prostym :-)

    Wysztarczy choćby jedno ogniwo zasłonić albo ustawić w niekorzystnym kącie i
    całość leci na łeb.

    Marek

  • 10. Data: 2012-10-17 13:19:57
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:

    > Wysztarczy choćby jedno ogniwo zasłonić albo ustawić w niekorzystnym
    > kącie i całość leci na łeb.

    W tym celu daje się diody bocznikujące na ogniwa które mogą zostać
    zasłonięte