  • 1. Data: 2009-11-15 18:52:30
    Temat: Plyta glówna UDMA 66, dyski UDMA 100, a calosc chodzi na UDMA 33 :-/
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Jak w BIOSie włączę DMA Auto, to wykrywa dyski jako UDMA 33, gdy ręcznie w BIOSie
    wpiszę DMA Mode 4, to POST raportuje niby jako
    UDMA 66, ale i tak z wewnątrz systemu widzę (np. przez program Everest), że pracują
    na UDMA 33 (available mode 4, working mode 2).
    To starsza płyta, z zegarem 100MHz, mnożnik 5,5×.
    Kable itp. różne próbowane.
    Coś jeszcze w BIOSie próbować z taktowaniami itp.?
    A może jeśli zegar jest 100 MHz, a "najszybszy"dzielnik to clock/2, to ATA powyżej 50
    MHz nie pójdzie ni chu.. chu.. ??
    Może spróbować podkręcać zegar do 133 MHz (pamięć jest PC133)?
    THX

  • 2. Data: 2009-11-15 21:16:03
    Od: BartekK <s...@N...org>

    ąćęłńóśżź pisze:
> [...]
    na UDMA 33 (available mode 4, working mode 2).
    > To starsza płyta, z zegarem 100MHz, mnożnik 5,5×.
    A ta płyta w ogóle to >udma33 obsługuje? Co to za czipset?
    DMA mode 4 to wcale nie udma66!
    (pamiętaj że everest, hdparm itp pokazują "najwyższy obsługiwany" tryb
    przez dysk, a nie płytę/całość!)
    Rozumiem że kabel płyta-dysk jest 80żyłowy (cieniutkie żyły), wpięty
    prawidłowo (wtyczka "na długim kawałku taśmy" do płyty, ostatnia wtyczka
    do dysku master lub jedynego)? Kieszeni na dysk nie stosujesz? (niektóre
    starsze były tylko udma33 i nie dało się zmusić do wyższych prędkości).

    Może dysk ma tylko udma33? (albo zablokowany jest tylko do tego trybu,
    kiedyś któreś seagate miały taki feature). Albo płyta jest uszkodzona

    > Coś jeszcze w BIOSie próbować z taktowaniami itp.?
    Nie

    > A może jeśli zegar jest 100 MHz, a "najszybszy"dzielnik to clock/2, to ATA powyżej
    50 MHz nie pójdzie ni chu.. chu.. ??
    > Może spróbować podkręcać zegar do 133 MHz (pamięć jest PC133)?
    Nie, to nie ma żadnego związku, równie dobrze mógłbyś próbować stawiać
    komputer 66 stopni od kierunku "na mekkę" - dalej to trybu udma66 nie
    uruchomi.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-11-15 21:17:32
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    ąćęłńóśżź pisze:
> [...]
    50 MHz nie pójdzie ni chu.. chu.. ??
    > Może spróbować podkręcać zegar do 133 MHz (pamięć jest PC133)?

    opisywane cuda sie działy w przypadku gdy wspominany zegar wpływał na
    inne paramerty, czyli to co nazwałeś "clock/2" ustaw wszystko na auto,
    albo wymuś(66/100/133) zeby podstawą "clock/2" było 33.
    Sory ze tak dziwnie formułuje myśli, ale niemam starej płyty MB zeby
    sprawdzić nazwenictwo, a spotkałem sie z tym jakieś 10 lat temu...

    ToMasz

  • 4. Data: 2009-11-16 08:48:32
    Od: Tomaszek <t...@j...pl>

    ąćęłńóśżź pisze:
> [...]
    50 MHz nie pójdzie ni chu.. chu.. ??
    > Może spróbować podkręcać zegar do 133 MHz (pamięć jest PC133)?

    Wtedy chyba jeszcze nie było niczego wyżej niż UDMA 33...
    | Ten post to moja prywatna opinia - nie musisz się z nią zgadzać. |
    | Nie należę do żadnej partii politycznej |
    \----------| e-mail: d...@g...com |----------/

  • 5. Data: 2009-11-16 10:16:47
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Wg mnie UDMA Mode 4 to właśnie ATA66, a UDMA Mode 5 to ATA100.
    Płyta raczej obsługuje ATA66, bo po co inaczej byłoby takie ustawienie (Mode 4) w
    BIOSie ?

    Mikroukład płyty głównej ULi/ALi M1541 ALADDiN 5;
    Układ kontrolera IDE ULi/ALi M5229.

    Dysk wg PC Wizard:
    Support : ATA/ATAPI-6;
    DMA Mode : Yes;
    SETMAX : Yes - Disabled;
    Multiword DMA Mode : 2;
    PIO Mode : PIO 4;
    UDMA Mode max. : 5 (ATA-100);
    UDMA Mode Enabled : 2 (ATA-33);
    Transport : Parallel ATA8-AST;
    AM : Yes - Disabled.

    * BTW co to są te SETMAX i AM ??

    Dla pewności w dysku włączane ATA66 i ATA100 programikiem DLGUDMA.EXE (firmowym dla
    WD Caviar).

    No a BIOS na DMA Auto Mode uparcie rozpoznaje dysk jako UDMA 33 :-((

    THX

    -----

  • 6. Data: 2009-11-16 10:27:47
    Od: BartekK <s...@N...org>

    ąćęłńóśżź pisze:
    > Wg mnie UDMA Mode 4 to właśnie ATA66, a UDMA Mode 5 to ATA100.
    > Płyta raczej obsługuje ATA66, bo po co inaczej byłoby takie ustawienie (Mode 4) w
    BIOSie ?
    UDma mode 4 = ata66
    mode 4 = wcale nie ata66 ;)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2009-11-16 11:07:42
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    No jasne, ale o PIO Mode x nie mówimy teraz.
    THX

    -----