  • 1. Data: 2010-04-10 10:51:22
    Temat: Pixel TR-331 i praca z wieloma lampami
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

    Czy używacie Pixel TR-331 pracując z klikoma lampami SB-600 (800,900) ?
    Producent podaje wsparcie dla opcji iTTL, FP, BL, RPT, A, AA, M, GN oraz
    dla CLS.
    Wydaje mi się, że tego typu systemy nadajnik-odbiorniki radiowe przenoszą
    pełny sygnał z wszystkich pinów gorącej stopki body i zdalnych lamp i
    dodatkowo umożliwiają definiowanie grup zdalnych lamp.
    Aby działał CLS - należy ustawić w lampach tryb remote master (+aktywen
    grupy) (np. SB900 lub dedykowalny SU-800) i w zdalnych lampach remote slave
    (+grupa). Tryb CLS dla lamp SB-XXX komunikuje się między master-slave
    wyłacznie w komunikacji IR (podczerwień + modulowane przedbłyski). Styki
    gorącej stopki - służą jedynie dla mastera - aby komunikować się z body
    (pomiar iTTL) - a w remote slave'ach styki stopki nie są wtedy wykorzystane.
    Jak więc producent Pixel TR-331 w danych technicznych może chwalić się
    wsparciem dla CLS Nikona jeśli wykorzstuje on wyłącznie styki gorącej stopki
    zdalnych lamp ? W trybach pracy lampy - A lub AA - działa iTTL i służą one
    do komunikacji w iTTL - body + jedna lampa w systemie iTTL .
    A swoją drogą ciekawe jak zareagowałoby body gdyby styki gorącej stopki
    równolegle podłączyć do dwóch lamp (np. SB600) pracujących w trybie A lub AA
    ?
    Pzdr, Sławek

  • 2. Data: 2010-04-11 07:13:47
    Temat: Re: Pixel TR-331 i praca z wieloma lampami
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Sławek Drogosz" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > A swoją drogą ciekawe jak zareagowałoby body gdyby styki gorącej stopki
    > równolegle podłączyć do dwóch lamp (np. SB600) pracujących w trybie A lub

    Moim zdaniem taki sprzęt może co najwyżej pełnić rolę kabelka. Sterowne
    wielolampowe odbywa się poprzez "łącze" optyczne, czyli sensor z boku lampy.
    Może być, że sygnał dla lampy można przekazać od strony stopki, pytanie
    tylko, czy da się go zidentyfikować (jako, że nie pojawia się on w stopce
    rozwiązaniach Nikona może równie dobrze być tam niedostępny).

  • 3. Data: 2010-04-11 11:12:22
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

> [...]
    > tylko, czy da się go zidentyfikować (jako, że nie pojawia się on w stopce
    > rozwiązaniach Nikona może równie dobrze być tam niedostępny).

    Wydaje mi się, że CLS w Nikonie to wyłącznie komunikacja świetlna IR
    (podczerwień) i konieczność pracy w trybach remote. Slave w komunikacji z
    lampą master nic nie wysyła na gorącą stopkę - natomiast master musi
    komunikować się świetlnie IR (podczerwień) ze slave i z body aparatu (piny
    gorącej stopki). Zestawy radiowe Pixel'a (TR-331) pozwalają tutaj oddalić
    mastera od body (w ramach zasięgu sygnału radiowego) i realizują wyłącznie
    komunikację mastera z body (gorąca stopka). Na tym kończy się ich udział we
    wspieraniu CLS'a. Jest to więc jedynie bełkot marketingowy aby przyciągnąć
    klienta i potwierdza tezę: CLS w sytemie Nikona wymaga widoczności wzajemnej
    lamp slave z lampą master (w ramach zasięgu podczerwieni IR) i można jedynie
    oddalić radiowo mastera.
    Aby zrealizować pełnego CLS'a w systemie radiowym należałoby radiowo
    zrealizować przedłużenie sygnału podczerwieni IR - tak jak w sytemach RTV
    bezprzewodowego przenoszenia sygnału pilota do innych pomieszczeń.

  • 4. Data: 2010-04-11 11:23:31
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

    A swoją drogą taki CLS i komunikacja świetlna (IR podczerwień) to w XXI
    wieku PRZEŻYTEK.
    W dobie sytemów radiowych: pracujących w wolnych częstotliwościach 433 MHz,
    868 MHz, 2.4 GHz i standardach Bluetooth, ZigBee, WiFi w najnowszych
    (drogich) lampach systemowych powinien być sytem łączności bezprzewodowej
    radiowej dla CLS'a.