  • 101. Data: 2018-07-28 00:08:07
    Temat: Re: Pierwszeństwo po raz N-ty
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-07-27 o 18:43, Cavallino pisze:

    > Nie możemy.
    > Z dwóch powodów.
    > Pierwszy jest formalny - nie można wymusić pierwszeństwa na kimś kto go
    > nie ma (bo wjechał na czerwonym).
    > Drugi - jest różnica pomiędzy "miałem pierwszeństwo więc taranowałem
    > intruza" a "nie zauważyłem że ktoś wjechał z boku więc się zderzyliśmy".
    >
    > O którą wersję pytałeś?

    O drugą. Dam Ci 2 linki:

    http://orzeczenia.poznan.so.gov.pl/content/$N/153510
    000008506_XVII_Ka_000112_2015_Uz_2015-03-03_001

    To przykład skrajnie różnego orzecznictwa 2 sądów w tej samej sprawie.
    Poczytaj także:

    http://www.nowosci.com.pl/torun/a/czy-kierowca-jadac
    y-na-zielonym-moze-byc-sprawca-kolizji,10837990/

    i to

    https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczen
    stwo/news-zielone-swiatlo-to-nie-pierwszenstwo,nId,2
    448519

    To są kontrprzykłady. Oczywiście są też przykłady w drugą stronę. Ale
    skoro dla Ciebie sprawa jest tak oczywista jak domniemam, to skąd
    ludzie, którzy zapłacili za przejazd na zielonym?

    Zobacz też orzecznictwo w innej sprawie. Również bardzo ambiwalentne.

    https://40ton.net/potracil-dziewczynke-ktora-wbiegla
    -jezdnie-przy-czerwonym-swietle-spedzi-teraz-45-roku
    -wiezieniu/

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 102. Data: 2018-07-28 00:09:22
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-07-27 o 09:49, zhbick pisze:

    > Zdaję sobie sprawę, że orzecznictwo w niektórych przypadkach bywa
    > absurdalne lub co najmniej zadziwiające. Wówczas pozostaje odwołanie do
    > wyższej instancji i obserwowanie mimiki Sędziego, który musi uporać się
    > z oczywistym błędem kolegi z instancji niższej. Uśmiech gości pod
    > niejednym wąsem :)

    Więc właśnie. Niejednoznaczność przepisów takie ma konsekwencje,

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 103. Data: 2018-07-28 00:18:50
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-07-27 o 01:07, Tomasz Pyra pisze:

    > A myślisz że ten instruktor ma jakąś szczególnie obszerną bibliotekę i
    > prowadzi rzetelną statystykę wyroków sądowych?

    Skoro jest wieloletnim biegłym sądowym w zakresie PoRD, to raczej tak.

    > Bo prawdę mówiąc żeby wyrobić sobie zdanie na temat takiej "praktyki
    > sądowej", to trzeba być albo profesjonalistą w dziedzinie (czyli być
    > aktywnym prawnikiem specjalizującym się w tematyce drogowej), albo
    > przynajmniej zaawansowanym badaczem tematu (i to też raczej nie takim zza
    > klawiatury).

    Jasne, ale nie do końca rozumiem dlaczego miałbym podważać jego wiedzę
    skoro od lat sądy go ściągają do siebie. Wątpię aby to była zmowa sądów
    by jego zatrudniać.

    > Tyle że w Polsce prawa precedensu nie ma i zasadniczo nic poza wyrokami
    > sądu najwyższego się nie liczy (a i ten oczywiście wydaje często wyroki
    > sprzeczne ze sobą w podobnych sprawach).

    Nawet w jednej i tej samej:
    http://orzeczenia.poznan.so.gov.pl/content/$N/153510
    000008506_XVII_Ka_000112_2015_Uz_2015-03-03_001

    > Był i tu dyskutowany wyrok gdzie sędzia uznał że ponieważ nie da się
    > ustalić który z uczestników wjechał na czerwonym, a który na zielonym, to
    > uznał że winę ponosi ten, którego kierunek miał znak "ustąp pierwszeństwa
    > przejazdu". Kretyńskie? Owszem. Ale nic z tego na szczęscie nie wynika dla
    > nikogo, poza jakimś nieszczęśnikiem.

    A ja właśnie piszę o nieszczęśniku, który udostępnił nagranie. Równie
    dobrze może nie mieć żadnych zarzutów jak i skończyć tak:

    http://www.nowosci.com.pl/torun/a/czy-kierowca-jadac
    y-na-zielonym-moze-byc-sprawca-kolizji,10837990/

    > Do tego samo prawo jest nieprecyzyjne i w wielu sytuacjach istotnie nie
    > jest takie oczywiste kto zawinił i w jakim stopniu.

    I o tym właśnie piszę.

    > A jak już wiadomo który wjechał na czerwonym to i łatwiej wydać wyrok.

    Z % spraw orzekanych w podobnych sytuacjach to nie wynika. Nie pamiętam
    już liczb ale nie jest ewenementem karanie "zielonych".

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 104. Data: 2018-07-28 07:56:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Jul 2018 00:18:50 +0200, Marek S napisał(a):

    > Skoro jest wieloletnim biegłym sądowym w zakresie PoRD, to raczej tak.

    Niekoniecznie. Przychodzi, zeznaje/przedstawia opinie, wychodzi i nie
    wie jaki wyrok zapadnie.
    Albo dzwoni do niego adwokat "Czesc Kaziu, trzeba sporzadzic opinie
    dla mojego klienta, tylko wiesz - pozytywna".

    Ale pewnie czyta fachowe pisma.

    > Jasne, ale nie do końca rozumiem dlaczego miałbym podważać jego wiedzę
    > skoro od lat sądy go ściągają do siebie. Wątpię aby to była zmowa sądów
    > by jego zatrudniać.

    Sad ma liste bieglych i sciaga z listy.
    A w razie potrzeby powie "biegly jest od ustalania przebiebiegu
    zdarzenia, a nie od interpretacji przepisow - od przepisow jest sad"
    :-)

    > Nawet w jednej i tej samej:
    > http://orzeczenia.poznan.so.gov.pl/content/$N/153510
    000008506_XVII_Ka_000112_2015_Uz_2015-03-03_001

    Ale to dwa rozne sady :-)

    "Podkreślić także należy, że żaden z przepisów ustawy prawo o ruchu
    drogowym nie zobowiązuje kierującego, który zamierza przejechać na
    wprost skrzyżowanie na zielonym świetle do zatrzymania pojazdu przed
    sygnalizatorem, ewentualnie tuż za nim, celem upewnienia się, czy z
    jego lewej strony nie nadjeżdża pojazd, który z niezrozumiałych
    przyczyn nie zdążył przejechać skrzyżowania na wprost."

    A z prawej strony ? :-)

    Poza tym ... jak to zaden ?
    Skoro przepis mowi, ze mimo zielonego nalezy umozliwic opuszczenie
    skrzyzowania pojazdom ktore juz na nim sa - to trzeba sie upewnic, ze
    takowych nie ma. :-)

> [...]
    > http://www.nowosci.com.pl/torun/a/czy-kierowca-jadac
    y-na-zielonym-moze-byc-sprawca-kolizji,10837990

    Jak widac - w Poznaniu mialby szanse :-)

    J.

  • 105. Data: 2018-07-28 09:34:33
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

    > I właśnie o tym mowa! Przepis jest tak skonstruowany, że można sobie go
    > interpretować dowolnie. Nawet mimo tego, że ma krytyczne znaczenie dla
    > bezpieczeństwa ruchu.

    Jeśli się bardzo chce, to wszystko można interpretować dowolnie :)

    > To ja teraz pokażę Ci konkretną sprawę, która zaprzeczy temu:
    >
    > http://www.nowosci.com.pl/torun/a/czy-kierowca-jadac
    y-na-zielonym-moze-byc-sprawca-kolizji,10837990/

    W omawianej sprawie coś śmierdzi na odległość...

    > Co teraz powiesz? Weźmiesz jak Kargul granat do sądu bo sprawiedliwość
    > musi być po Twojej stronie? :D

    I tak jest po mojej stronie, więc się obejdzie bez granatu :)

  • 106. Data: 2018-07-28 11:18:21
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 28-07-2018 o 00:18, Marek S pisze:

    > Nawet w jednej i tej samej:
    > http://orzeczenia.poznan.so.gov.pl/content/$N/153510
    000008506_XVII_Ka_000112_2015_Uz_2015-03-03_001

    Tomek o tym pisał - SR często wydają wyroki od czapy i nie można ich
    traktować jako wykładnię prawa.

    Natomiast już podane uzasadnienie SO można i przydaje się w omawianym
    przypadku.
    Zacytuję:
    "Analiza obowiązującego stanu prawnego prowadzi do wniosku, że na
    gruncie ustawy prawo o ruchu drogowym występuje swego rodzaju
    stopniowanie obowiązku zachowania ostrożności przez uczestników ruchu
    drogowego, a podział wprowadzony w tym zakresie jest dziełem samego
    ustawodawcy. Norma art. 3 ust. 1 tej ustawy nakazuje zachowanie
    ostrożności wszystkim uczestnikom tego ruchu, a jednocześnie przewiduje
    wprowadzenie w szczegółowych rozwiązaniach dalej idącego obowiązku -
    "szczególnej" ostrożności (vide: postanowienie SN z 8.01.2013 III KK
    109/12). Taki właśnie - kwalifikowany stopień ostrożności przewidziano
    m.in. w art. 25 ust. 1 prawa o ruchu drogowym. Rzecz jednak w tym, czy
    na gruncie tego rozwiązania można jednoznacznie przyjąć, że realizacja
    obowiązku szczególnej ostrożności obejmuje tak znaczne zredukowanie
    prędkości przez pojazd uprawniony do wjazdu za sygnalizator (wręcz do
    zatrzymania tego pojazdu), by na dużym skrzyżowaniu, jakim jest
    skrzyżowanie ulic (...) w P. zanalizować, czy nie porusza się po nim w
    sposób niestandardowy inny uczestnik ruchu, również łamiąc zasady tego
    ruchu. K. K. bowiem, wiedząc, że jego motorower porusza się z
    ograniczoną prędkością, a nadto analizując ruch na skrzyżowaniu, winien
    powstrzymać się od wjazdu na skrzyżowanie w sytuacji, gdy nie mógłby
    bezpiecznie z niego zjechać (art. 25 ust. 4 prawa o ruchu drogowym).
    Gdyby zaś nawet nie można było w przypadku pokrzywdzonego ocenić, czy
    wjeżdżając na skrzyżowanie będzie miał możliwość kontynuowania jazdy na
    nim, winien on zachować ostrożność w momencie zjeżdżania ze
    skrzyżowania, zwłaszcza, że musiał mieć już świadomość, że jego przejazd
    przez to skrzyżowanie trwa na tyle długo, że mogło zapalić się światło
    zielone dla nadjeżdżających z prawej strony pojazdów. K. K. był bowiem,
    jak każdy uczestnik ruchu, obowiązany zachować ostrożność, unikać
    wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa
    lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem
    zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na
    szkodę (art. 3 ust. 1 ustawy prawo o ruchu drogowym). Z materiału
    dowodowego wynika natomiast, że pokrzywdzony nie upewnił się, czy jego
    ruch nie spowoduje kolizji z innymi użytkownikami drogi, a więc nie
    zwiększył swojej uwagi i nie dostosował się do warunków i sytuacji
    zmieniających się na drodze."

    Chyba nie ma wątpliwości, że wjeżdżający na czerwonym ma tych prawa
    JESZCZE MNIEJ niż kierujący motorowerem wjeżdżający na zielonym?

    > Równie
    > dobrze może nie mieć żadnych zarzutów jak i skończyć tak:
    >

    > http://www.nowosci.com.pl/torun/a/czy-kierowca-jadac
    y-na-zielonym-moze-byc-sprawca-kolizji,10837990/

    Nie no to już jest manipulacja.
    Chyba każdy czytający wątek wie, że nie mówimy o sytuacji wq której ktoś
    ugrzązł na środku skrzyżowania i zjeżdżał już na zielonym dla kierunku
    poprzedniego i do tego przywalił komuś w bok, więc miał totalnie gdzieś
    czy sytuacja się nie zmieniła.....

    Nie mówimy również o kimś, kto widzi przeciwnika, a i tak w niego wjeżdża.

    W takich sytuacjach zielone przy wjeździe niczego nie tłumaczy i
    niczego nie usprawiedliwia, nie daje też tego typu praw.

  • 107. Data: 2018-07-28 11:29:34
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 28-07-2018 o 00:08, Marek S pisze:

    > O drugą.

    No to jeśli nie zachodzą inne sytuacje które też są uregulowane w
    przepisach, to sprawa jest jasna, pierwszeństwo masz.

    Ale
    > skoro dla Ciebie sprawa jest tak oczywista jak domniemam, to skąd
    > ludzie, którzy zapłacili za przejazd na zielonym?

    Z czynników dodatkowych, o których nie było mowy i które nie zmieniają
    podstawowej zasady, że na zielonym masz pierwszeństwo.
    W każdym z tych przypadków sąd ewidentnie miał rację - to że masz
    pierwszeństwo, nie oznacza że możesz nie patrzeć co się dookoła Ciebie
    dzieje i nie reagować na sytuację na drodze.

    Nie da się wszystkie ująć jednym przepisem i powiedzieć, że jeśli go
    spełniliśmy to możemy wszystko.
    Dlatego takie dodatkowe czynniki i sytuacje są ujęte w przepisach innych.
    Co nie znaczy że na zielonym nie masz pierwszeństwa - bo masz.
    Ale nie możesz go egzekwować bez przestrzegania wszystkich innych przepisów.
    Tak samo jak nie możesz go egzekwować gdyby ktoś Ci wyjechał z
    podporządkowanej z kierunku ze STOP-em, na skrzyżowaniu bez świateł -
    sytuacja wtedy jest identyczna.

    Więc zupełnie nie masz racji, że światła na skrzyżowaniu pogarszają
    sytuację w stosunku do ich braku - one nic nie zmieniają, poza
    kolejnością przejazdu.

  • 108. Data: 2018-07-28 11:34:22
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 28 Jul 2018 00:18:50 +0200, Marek S napisał(a):

    > Skoro jest wieloletnim biegłym sądowym w zakresie PoRD, to raczej tak.

    A spoko, jakoś przeoczyłem tego biegłego.

> [...]
    >

    > http://www.nowosci.com.pl/torun/a/czy-kierowca-jadac
    y-na-zielonym-moze-byc-sprawca-kolizji,10837990/

    Tak, może ale też raczej nie z powodu "nieustąpienia pierwszeństwa
    nadjeżdżającemu z prawej".

    Natomiast tak jak obserwuję te wyroki które są gdzieś w internecie
    dyskutowane, to widać że też że sądy lubią do spraw podchodzić bardzo
    szeroko.
    Nie na zasadzie żeby tylko ustalić stan faktyczny i najkrótszą drogą
    podłączyć do przepisów.
    Tam sporo się poświęca temu jakie były okoliczności towarzyszące.
    Kto ma jaką historię mandatową, opinię w środowisku, postawa uczestników
    przed i po wypadku, oceniają bogactwo historii szkodowości itp.

    I sądzę że nie ma żadnej "praktyki sądowej", że na skrzyżowaniu o ruchu
    kierowanym, niezależnie od sygnalizacji pierwszeństwo ma nadjeżdżający z
    prawej.
    Owszem jest ileś spraw, gdzie winnym zostaje uznany jadący na zielonym
    świetle, ale skazany zostaje na skutek okoliczności które zdarzeniu
    towarzyszyły, a nie strony z której jechał.
    Nawet jeśli w iluś takich sprawach sąd robi dziwne "fikołki" żeby znaleźć
    pratekst który dobrze będzie wyglądał w samym wyroku.

    Z jednej strony takie podejście wydaje się niesłuszna, ale też nie jest
    pozbawione sensu.

    > I o tym właśnie piszę.

    Znam skrzyżowanie gdzie notorycznie sytuacja jest taka, że zapala się
    zielone, a tymczasem z drogi poprzecznej nadal leci nieprzewany ciąg
    samochodów które wjeżdżają na czerwonym. Ten z zielonym jak by zdecydowanie
    ruszył, to bez problemu któregoś z nich można dogoni i w niego przywali.
    Ale w takiej sytuacji - jeśli te okoliczności będą znane (bo np. jest
    film). Uznany winnym będzie raczej ten na zielonym. Dlatego że miał pełen
    obraz sytuacji, widział ciąg pojazdów i doprowadził do kolizji celowo.

    > Z % spraw orzekanych w podobnych sytuacjach to nie wynika. Nie pamiętam
    > już liczb ale nie jest ewenementem karanie "zielonych".

    No tylko istotne są okoliczności.
    To może skrajny przypadek, ale właśnie to pokazuje:
    https://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje,news,niewazn
    e-ze-weszla-na-czerwonym-gdyby-jechal-wolniej-klaudi
    a-by-zyla,221882.html
    I tu pewnie istotnie zaważyło to, że gość był znanym (nawet w internecie z
    filmów z jego udziałem) "zapierdalatorem", któremu zabrano prawo jazdy,
    które zrobił gdzieś na Ukrainie i w ogóle był "zły".
    I to swoją przeszłością bardziej zapracował na ten wyrok, niż wypadkiem z
    pieszą.

  • 109. Data: 2018-07-28 12:29:31
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-07-28 o 07:56, J.F. pisze:

    > przepis mowi, ze mimo zielonego nalezy umozliwic opuszczenie
    > skrzyzowania pojazdom ktore juz na nim sa

    Wskaż ten przepis.
    No bo na pewno taki znasz, nie pisałbyś bzdur wyssanych z palca, prawda?
    Przecież nie jesteś idiotą.

    A ja chętnie się doszkolę. Wydawało mi się, że znam przepisy a tu taka
    wtopa.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 110. Data: 2018-07-28 13:23:27
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Akarm" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Wskaż ten przepis.
    > No bo na pewno taki znasz, nie pisałbyś bzdur wyssanych z palca, prawda?
    > Przecież nie jesteś idiotą.

    Ja wskażę:

    Prawo o ruchu drogowym § 95. 2.

    Sygnał zielony nie zezwala na wjazd za sygnalizator, jeżeli:

    - ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom,
    - ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim opuszczenie
    skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału
    zielonego.

    źródło:
    http://kodeks-drogowy.org/rozporzadzenia/w-sprawie-z
    nakow-i-sygnalow-drogowych/sygnaly-swietlne/sygnaly-
    swietlne-dla-kierujacych-i-pieszych

    > A ja chętnie się doszkolę. Wydawało mi się, że znam przepisy a tu taka
    > wtopa.

    Doszkol się, doszkol. Z Kodeksu Drogowego, ale też i z kultury.
    Na razie za chamstwo PLONK WARNING