eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPierwszeństwo po raz N-tyRe: Pierwszeństwo po raz N-ty
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: Cavallino <c...@k...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Pierwszeństwo po raz N-ty
    Date: Sat, 28 Jul 2018 11:18:21 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 73
    Message-ID: <pjhcct$a87$1@node2.news.atman.pl>
    References: <pj7qj1$6k3$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@i...dyndns.org.invalid.180724.invalid>
    <pjabb6$smg$1@node2.news.atman.pl>
    <1u8t41hy6h5zg$.14szn7kmehxly.dlg@40tude.net>
    <pjd4qn$ef6$1@node2.news.atman.pl>
    <19hlzj0633zg2$.q8q0m0nh9z6y$.dlg@40tude.net>
    <pjg5of$8co$1@node2.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: d86-42.icpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node2.news.atman.pl 1532769501 10503 77.65.86.42 (28 Jul 2018 09:18:21 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 28 Jul 2018 09:18:21 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.9.1
    In-Reply-To: <pjg5of$8co$1@node2.news.atman.pl>
    Content-Language: pl
    X-Antivirus: Avast (VPS 180728-0, 28.07.2018), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2637010
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 28-07-2018 o 00:18, Marek S pisze:
    > W dniu 2018-07-27 o 01:07, Tomasz Pyra pisze:

    >> Tyle że w Polsce prawa precedensu nie ma i zasadniczo nic poza wyrokami
    >> sądu najwyższego się nie liczy (a i ten oczywiście wydaje często wyroki
    >> sprzeczne ze sobą w podobnych sprawach).
    >
    > Nawet w jednej i tej samej:
    > http://orzeczenia.poznan.so.gov.pl/content/$N/153510
    000008506_XVII_Ka_000112_2015_Uz_2015-03-03_001

    Tomek o tym pisał - SR często wydają wyroki od czapy i nie można ich
    traktować jako wykładnię prawa.

    Natomiast już podane uzasadnienie SO można i przydaje się w omawianym
    przypadku.
    Zacytuję:
    "Analiza obowiązującego stanu prawnego prowadzi do wniosku, że na
    gruncie ustawy prawo o ruchu drogowym występuje swego rodzaju
    stopniowanie obowiązku zachowania ostrożności przez uczestników ruchu
    drogowego, a podział wprowadzony w tym zakresie jest dziełem samego
    ustawodawcy. Norma art. 3 ust. 1 tej ustawy nakazuje zachowanie
    ostrożności wszystkim uczestnikom tego ruchu, a jednocześnie przewiduje
    wprowadzenie w szczegółowych rozwiązaniach dalej idącego obowiązku -
    "szczególnej" ostrożności (vide: postanowienie SN z 8.01.2013 III KK
    109/12). Taki właśnie - kwalifikowany stopień ostrożności przewidziano
    m.in. w art. 25 ust. 1 prawa o ruchu drogowym. Rzecz jednak w tym, czy
    na gruncie tego rozwiązania można jednoznacznie przyjąć, że realizacja
    obowiązku szczególnej ostrożności obejmuje tak znaczne zredukowanie
    prędkości przez pojazd uprawniony do wjazdu za sygnalizator (wręcz do
    zatrzymania tego pojazdu), by na dużym skrzyżowaniu, jakim jest
    skrzyżowanie ulic (...) w P. zanalizować, czy nie porusza się po nim w
    sposób niestandardowy inny uczestnik ruchu, również łamiąc zasady tego
    ruchu. K. K. bowiem, wiedząc, że jego motorower porusza się z
    ograniczoną prędkością, a nadto analizując ruch na skrzyżowaniu, winien
    powstrzymać się od wjazdu na skrzyżowanie w sytuacji, gdy nie mógłby
    bezpiecznie z niego zjechać (art. 25 ust. 4 prawa o ruchu drogowym).
    Gdyby zaś nawet nie można było w przypadku pokrzywdzonego ocenić, czy
    wjeżdżając na skrzyżowanie będzie miał możliwość kontynuowania jazdy na
    nim, winien on zachować ostrożność w momencie zjeżdżania ze
    skrzyżowania, zwłaszcza, że musiał mieć już świadomość, że jego przejazd
    przez to skrzyżowanie trwa na tyle długo, że mogło zapalić się światło
    zielone dla nadjeżdżających z prawej strony pojazdów. K. K. był bowiem,
    jak każdy uczestnik ruchu, obowiązany zachować ostrożność, unikać
    wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa
    lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem
    zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na
    szkodę (art. 3 ust. 1 ustawy prawo o ruchu drogowym). Z materiału
    dowodowego wynika natomiast, że pokrzywdzony nie upewnił się, czy jego
    ruch nie spowoduje kolizji z innymi użytkownikami drogi, a więc nie
    zwiększył swojej uwagi i nie dostosował się do warunków i sytuacji
    zmieniających się na drodze."

    Chyba nie ma wątpliwości, że wjeżdżający na czerwonym ma tych prawa
    JESZCZE MNIEJ niż kierujący motorowerem wjeżdżający na zielonym?


    > Równie
    > dobrze może nie mieć żadnych zarzutów jak i skończyć tak:
    >
    >
    > http://www.nowosci.com.pl/torun/a/czy-kierowca-jadac
    y-na-zielonym-moze-byc-sprawca-kolizji,10837990/


    Nie no to już jest manipulacja.
    Chyba każdy czytający wątek wie, że nie mówimy o sytuacji wq której ktoś
    ugrzązł na środku skrzyżowania i zjeżdżał już na zielonym dla kierunku
    poprzedniego i do tego przywalił komuś w bok, więc miał totalnie gdzieś
    czy sytuacja się nie zmieniła.....

    Nie mówimy również o kimś, kto widzi przeciwnika, a i tak w niego wjeżdża.

    W takich sytuacjach zielone przy wjeździe niczego nie tłumaczy i
    niczego nie usprawiedliwia, nie daje też tego typu praw.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: