  • 1. Data: 2024-06-07 18:58:34
    Temat: Peltier
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    Ile watów wypompowuje Peltier biorący 5A przy 12V?
    Jaki (na oko) radiatory trzeba dać po bu stronach?
    Gdzie można qpić tanie zasilacze do Peltierów? 16A
    wg mnie wystarczy przy 12V do 15V -- lecz ciągłego
    obciążenia, nie jakiegoś chwilowego/szczytowego...
    Na co trzeba/warto zwrócić uwagę przy Peltierach?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 2. Data: 2024-06-07 21:09:01
    Temat: Re: Peltier
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    > obciążenia, nie jakiegoś chwilowego/szczytowego...
    > Na co trzeba/warto zwrócić uwagę przy Peltierach?

    MenWell, siemens lub podobny zasilacz 20A 12V
    spokojnie wytrzyma. Ogólnie firmówka da redę
    o ile zapewnisz jej wymagane warunki tzn
    montaż na wierzchu lub w wentylowanej obudowie.
    Skoro chcesz coś chłodzić tym Peltierem
    to jak najlepszy radiator potrzebny.
    Ja bym poszukał z demobilu od mocniejszego PC...

    Lodówkę chcesz zbudować czy coś ambitniej?
    Dużo sprawniej i taniej kupisz mini lodówkę
    z agregatem na 230V i ona ok 20-30W pobiera.
    COP ma na poziomie 4-6 a Peltier 1-1,5
    jak dobrze pamiętam.
    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2024-06-07 23:33:23
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:v3ve8k$25a2n$1@dont-email.me>
    user Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

    > Ile watów wypompowuje Peltier biorący 5A przy 12V?
    > Jaki (na oko) radiatory trzeba dać po bu stronach?

    do czego ten Peltier?

    Montuję w pracy takie z 2 radiatorami 15 x 30 cm

    > Gdzie można qpić tanie zasilacze do Peltierów?

    :)

    > Na co trzeba/warto zwrócić uwagę przy Peltierach?

    żeby nie spadł na nogę ;)

    --
    Piter

    nie chciało się nosić teczki
    teraz się nosi woreczki

  • 4. Data: 2024-06-07 23:40:06
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 7 cze 2024 o 23:33, PiteR pisze:

    > do czego ten Peltier?

    Do chłodzenia szafki.

    > Montuję w pracy takie z 2 radiatorami 15 x 30 cm

    Po obu stronach takie same? Jak wysokie? Z wentylatorami?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 5. Data: 2024-06-07 23:52:40
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:v3vunm$287rn$1@dont-email.me>
    user Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

    > Do chłodzenia szafki.

    > Po obu stronach takie same? Jak wysokie? Z wentylatorami?

    duże ciężkie nieporęczne

    coś w tym stylu

    https://assets.rs-online.com/f_auto,q_auto/72653544.
    jpg

  • 6. Data: 2024-06-07 23:52:42
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 7 cze 2024 o 21:09, Rutkowski, Jacek pisze:

    > MenWell, siemens lub podobny zasilacz 20A 12V

    Gdzie to kupić i za ile?

    > spokojnie wytrzyma. Ogólnie firmówka da redę
    > o ile zapewnisz jej wymagane warunki tzn
    > montaż na wierzchu lub w wentylowanej obudowie.
    > Skoro chcesz coś chłodzić tym Peltierem
    > to jak najlepszy radiator potrzebny.

    Jaki?

    > Ja bym poszukał z demobilu od mocniejszego PC...

    Zasilacz czy radiatory?

    > Lodówkę chcesz zbudować czy coś ambitniej?

    Chcę schłodzić o kilka°C wnętrze szafki.

    > Dużo sprawniej i taniej kupisz mini lodówkę
    > z agregatem na 230V i ona ok 20-30W pobiera.
    > COP ma na poziomie 4-6 a Peltier 1-1,5
    Więc Peltier jest niezbyt wydajny?
    Przepompuje niewiele więcej niż weźmie?
    Biorąc 60W przepompuje od 60W do 90W?

    > jak dobrze pamiętam.

    COP nie zależy od różnicy temperatur?
    Nie jest tak, że przy małej różnicy temperatur COP przebija 4?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 7. Data: 2024-06-08 00:04:25
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 7 cze 2024 o 23:52, PiteR pisze:

    > duże ciężkie nieporęczne

    > coś w tym stylu

    > https://assets.rs-online.com/f_auto,q_auto/72653544.
    jpg

    To do jednego Peltiera ~12V na ~5A?

    -=-

    Właśnie na AE ceny skoczyły w górę -- dla mnie o ~25% w górę...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 8. Data: 2024-06-08 01:11:19
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:v40059$287rn$3@dont-email.me>

    jpg

    > To do jednego Peltiera ~12V na ~5A?

    chyba na 24v

  • 9. Data: 2024-06-08 01:32:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 7 Jun 2024 23:52:42 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]
    >
    > Jaki?

    > Zasilacz czy radiatory?

    > Chcę schłodzić o kilka°C wnętrze szafki.

    Z własnego doświadczenia:
    Mam "lodówki" turystyczne na Peltierach, w tym dwie dość dobrych firm.
    Biorą prąd cały czas, skuteczność jest marna, w zasadzie tylko
    wystarczająca do podtrzymania temperatury schłodzonych napojów.

    Oprócz tego kupiłem stosunkowo tanią lodówkę YetiCool BX30, która prądu
    "prawie nie potrzebuje".
    W porównaniu z Peltierem to ... to w zasadzie nie ma co porównywać.
    Do Yeti wkładam testowo plastikową butelkę z wodą, ustawiam minus 15°C i
    niebawem mam lód w butelce.
    W aucie (bez pracującego silnika) mogę włączoną Yeti zostawić na cały dzień
    i akumulator tego praktycznie nie poczuje, natomiast przy Peltierze po
    kilku godzinach to już akumulator jest rozładowany.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2024-06-08 02:48:56
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Mam "lodówki" turystyczne na Peltierach, w tym dwie dość dobrych firm.
    > Biorą prąd cały czas, skuteczność jest marna, w zasadzie tylko
    > wystarczająca do podtrzymania temperatury schłodzonych napojów.

    Moje spokojnie chłodzą, gdy napoje nie są jeszcze schłodzone. Choć zajmuje
    im to trochę. Moc 60 W.

    > Oprócz tego kupiłem stosunkowo tanią lodówkę YetiCool BX30, która prądu
    > "prawie nie potrzebuje".

    Ile to jest "prawie"? Ile ciągnie mocy, gdy kompresor chodzi? Ile
    potrzebuje chwilowego prądu na rozruch kompresora? I w jakim cyklu ten
    kompresor chodzi w normalnych, typowych warunkach, gdy już wszystko w
    lodówce jest schłodzone do tych 2-3 stopni i trzeba to tylko podtrzymać?

    Bo może to byłaby jakaś opcja...

    --
    Pracownicy fabryki klejów, farb i lakierów wracali do domu przez
    gadający las.