  • 1. Data: 2024-05-28 19:20:10
    Temat: Przednia lampka rowerowa Basta / AXA pod dynamo w piaście
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Hej.

    Mam tego typu przednią lampkę w rowerze -
    <https://bankruptbikeparts.co.uk/products/basta-dyna
    mo-front-cycle-light-zenor-diode-halogen-bulb-with-r
    eflector-6-volt-2-4w>

    Jest podpięta pod dynamo w piaście. Ma przełącznik włączania/wyłączania
    oraz dodatkowe podłączenie dla przewodów tylnej lampy. Od jakiegoś czasu
    przestała świecić. Prawdopodobnie przepaliła się żarówka halogenowa.
    Żeby ją wymienić trzeba odkręcić lampę od widelca i odpiąć przewody.

    Niestety, z pośpiechu poodpinałem przewody i nie zapamiętałem pod który
    otwór idzie przewód czerwono-czarny, a pod który sam czarny. Ma ktoś tę
    lampkę, orientuje się ktoś jak to jest podłączone?

    Pytam, bo jeśli kupię żarówkę halogenową HS3 6V 2,4W do lamp rowerowych,
    tzn. uda mi się ją tanio dorwać, czyli do kilkunastu PLN-ów (w sprzedaży
    są od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych za sztukę) i ją zamontuję
    to czy odwrotne podłączenie przewodów DC z dynama nie uszkodzi mi żarówki?

    Na razie zastanawiam się, gdzie tanio kupić tę żarówkę, czy może lepiej
    dołożyć i kupić lampkę z LED i wyjściem zasilania do tylnej lampy...

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 2. Data: 2024-05-28 19:44:59
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > czy odwrotne podłączenie przewodów DC z dynama nie uszkodzi mi żarówki?

    W moich "rowerowych" latach dynamo dawało prąd przemienny, a nie stały.
    Ale to było ... 55-60 lat temu. Może coś się zmieniło.

  • 3. Data: 2024-05-28 20:10:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 28 May 2024 19:20:10 +0200, Krystek napisał(a):

    > to czy odwrotne podłączenie przewodów DC z dynama nie uszkodzi mi żarówki?

    Nie, primo żarówki nie wymagają określonej biegunowości a secundo, twoje
    dynamo zapewne podaje prąd zmienny :)
    Tertio, wyrzuć to barachło i kup se porządną lampkę LED-Cree na
    akumulator 18650. Przynajmniej będziesz coś widział w nocy.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2024-05-28 20:55:34
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 28 maj 2024 o 20:10, Jacek Maciejewski pisze:

    > Nie, primo żarówki nie wymagają określonej biegunowości a secundo, twoje
    > dynamo zapewne podaje prąd zmienny :)

    Przemienny? Kiedyś widziałem dynama dające 5V DC.

    > Tertio, wyrzuć to barachło i kup se porządną lampkę LED-Cree
    > na akumulator 18650. Przynajmniej będziesz coś widział w nocy.

    Może być z solarkiem -- w dzień ładuje, nocą tylko świeci...
    Do tego można dać dynamo na wszelki wypadek? -- chyba nie warto...
    Raczej warto zabrać z domu naładowany akumulator... Można we własnym
    zakresie zmontować lampkę z solarkiem, dynamem i akumulatorkiem...

    Żarówki w rowerze są imo przeżytkiem...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 5. Data: 2024-05-29 16:54:55
    Od: Jan Cytawa <c...@k...umcs.lublin.pl>

> [...]
    > otwór idzie przewód czerwono-czarny, a pod który sam czarny. Ma ktoś tę
    > lampkę, orientuje się ktoś jak to jest podłączone?

    Nie powinno być problemu. Jak połączysz odwrotnie to może działać, choć
    nie musi (może się zrobić zwarcie). A gdyby nie działało to zamienisz.
    Nic nie popsujesz.

> [...]
    > są od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych za sztukę) i ją zamontuję
    > to czy odwrotne podłączenie przewodów DC z dynama nie uszkodzi mi żarówki?

    Ja bym poszedł w kierunku żarówek LED. Nie mam doświadczenia ale myślę,
    że żarówka 12V powinna być dobra. Prądnica rowerowa daje zmienne
    napięcie, które pod obciążeniem 3W ma wartość skuteczną ok 6V. Przy
    mniejszym obciążeniu napięcie będzie wyższe. Jest cała masa żarówek
    LEDowych w odpowiednich obudowach.

    Jan Cytawa

  • 6. Data: 2024-05-29 18:29:48
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 29.05.2024 o 16:54, Jan Cytawa pisze:

> [...]
    > napięcie, które pod obciążeniem 3W ma wartość skuteczną ok 6V. Przy
    > mniejszym obciążeniu napięcie będzie wyższe. Jest cała masa żarówek

    Które niekoniecznie będą dobrze działały jako zamiennik żarówki, do
    której był zaprojektowany odbłyśnik.

    MZ szkoda kombinować, lepiej poszukać gotowej lampki z LED na pokładzie.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 7. Data: 2024-05-29 19:45:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-05-28 20:10, Jacek Maciejewski wrote:

    > Nie, primo żarówki nie wymagają określonej biegunowości a secundo, twoje
    > dynamo zapewne podaje prąd zmienny :)
    > akumulator 18650. Przynajmniej będziesz coś widział w nocy.

    Dynamo jest tego typu -
    <https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/ne
    xus-c6000-int8/DH-C3000-3N-NT.html>
    (to nowsza wersja starego modelu DH-3N30).

    Daje 2,4W na przednią lampę i 0,6W na tylną. Przednia lampa ma wstawioną
    diodę Zenera. Z przedniej lampy wychodzą dodatkowe przewody
    doprowadzające zasilanie do lampy tylnej.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 8. Data: 2024-05-29 22:46:14
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 29 May 2024 19:45:10 +0200, Krystek napisał(a):

> [...]
    > diodę Zenera. Z przedniej lampy wychodzą dodatkowe przewody
    > doprowadzające zasilanie do lampy tylnej.

    Ten opis ( i dane z linku) to za mało by podać pewny sposób zamiany
    żarówki na LED. Rada nieco zależy od tego w jaki sposób użytkujesz
    rower. Jeśli np. robisz miesięcznie po zmroku kilka km po oświetlonym
    mieście to potrzebujesz jedynie zgodności z prawem, więc byle świecidło
    wystarczy. W takiej sytuacji dokup se żarówkę i będzie OK. Ale jeśli
    wymagasz jazdy po ciemku, zwłaszcza w terenie, to patrz moja pierwsza
    rada :) Wiem co mówię, bo jeżdżę sporo a liczba km robiona przeze mnie
    rocznie to tysiące w tym dziesiątki po ciemku i w terenie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2024-05-30 14:20:26
    Od: Jan Cytawa <c...@k...umcs.lublin.pl>

    W dniu 29.05.2024 o 19:45, Krystek pisze:

    > Daje 2,4W na przednią lampę i 0,6W na tylną. Przednia lampa ma wstawioną
    > diodę Zenera. Z przedniej lampy wychodzą dodatkowe przewody
    > doprowadzające zasilanie do lampy tylnej.

    To nie dioda Zenera tylko transil. To tak jakby dwukierunkowa dioda
    Zenera zabezpieczająca przed przepięciami. A te w dynamie piastowym mogą
    mieć ponad 100V.

    Jan Cytawa

  • 10. Data: 2024-06-06 13:05:46
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>