  • 21. Data: 2013-05-10 19:26:32
    Temat: Re: Pelna klatka vs APS - fajne zestawienie dla poczatkujacych
    Od: CichyBartko <c...@g...com>

    W dniu 2013-05-09 14:55, Marek pisze:

    > Czy ktoś zrozumiał punkt 4? Dlaczego punkt dla FX? Używam DX i to co
    > widzę w wizjerze jest dokładnie tym samym obszarem jaki dostanę na
    > zdjęciu. W czym więc rzecz?

    Tak z przymrużeniem oka to wszystkie punkty są nonsensowne. To tak jakby
    debatować co jest lepsze, drgająca szczytówką czy spławik ;).
    W takich debatach zawsze jedno jest pewne. Najwięcej okazów łapią ci,
    którzy nie uczestniczą w takich dyskusjach. Oni po prostu siedzą nad
    rzeką i uprawiają swoje hobby ;).

    --
    Pozdrawiam!
    http://takpatrze.cba.pl/

  • 22. Data: 2013-05-11 06:20:34
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "J.R." <j...@g...pl> wrote:

    [...]
    > Żeby przy tym samym kadrze i odległości mieć jeszcze taką samą GO dla
    > FF i APS-C, musisz mięc obiektyw krótszy o 1/3 i otwarty o jedną
    > działkę bardziej.

    Korekta: Kiedyś to sobie policzyłem na kalkulatorze GO dla typowych
    dla fotoamatora zakresów ogniskowej (zastrzegam, bo nie chciało mi się
    robić analizy, czy przy skrajnych zakresach reguła się nie rozjeżdża).
    Wiadomo: oprócz korekty ogniskowej o cropa należy skorygować przysłonę
    dla zachowania tej samej GO.

    I tu przypomnę moją zasadę mnemotechniczną: ciąg rozmiarów matryc,
    dla których potrzebna jest korekta przysłony o równe 2 EV dla zachowania
    tej samej GO to kolejno:

    FF -> 4/3 cala (to nawet logiczne, bo kiedyś PEN wchodził jako
    format półklatkowy) -> 2/3 cala.

    Dla cropa 1,5 należy skorygować przysłonę 4/3 cala o 1/3 EV w górę
    (czyli 1 i 2/3 EV). Fertig.

    W praktyce oznacza to, że wprawdzie szkła FF są większe, ale tę samą
    GO uzyskujemy szkłami o 2 działki ciemniejszymi, czyli odpowiednio
    lżejszymi. Jednocześnie jasne szkło rozszerza możliwości o niedostępne
    na cropie.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 23. Data: 2013-05-18 12:54:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 May 2013, J.R. wrote:

    > A jak ma porównywać wynik?

    Porównując wartości "fizyczne", czyli rozmiary, a nie
    poprzez proporcje rozmiarów :)

    > Przecież GO zależy między innymi od przysłony.

    Owszem, ale to jest "jednostka pozorna", wygodna bo wygodna,
    ale wyrażająca proporcję.
    Jak ma "porównać fizycznie" z kryterium "milimetry matrycy"
    to trzeba wziąć obiektyw fi 70mm i drugi obiektyw fi 70mm,
    zakładając że w środku zmieści się fi 50mm "użytecznej" średnicy,
    oba zapewniające ten sam kadr.

    Inaczej: skoro porównanie jest "fizyczne", z milimetrami
    matryc na czele, to DLACZEGO NIE w ten sposób?

    Ale ograniczenie jest technologiczne - obiektywy jaśniejsze niż
    1/1,2 są takie sobie a poniżej 0,8 problem z jakością zamienia
    się w tragedię - tu leży ograniczenie w wytworzeniu dostatecznie
    dużych (w rozumieniu użytecznej średnicy) obiektywów krótkoogniskowych.
    Mała matryca wymaga "krótkich"... pas.

    pzdr, Gotfryd