  • 1. Data: 2010-04-04 06:50:11
    Temat: Pare pytan o dyski SATA
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Mam parę pytań na które nie bardzo potrafię wyguglać odpowiedzi, więc
    pozwólcie że pozawracam Wam głowę.

    1. Jakość i żywotność współczesnych wewnętrznych HDD - czy z góry należy
    przekreślić jakieś firmy/typy, albo czego szukać a czego unikać ? Szukam
    czegoś w okolicy 500 GB, budżet do 250 zł.

    2. Przez jakiś czas chciałbym w/w dysk ( SATA ) podłączyć do starego
    peceta ( EIDE ). Na alledrogo.pl jest multum przejściówek/kart które do
    tego służą. Znakomita większość jest jednak wpinana bezpośrednio w płytę
    główną, a ja potrzebuję dysk jako slave wpiąć w taśmę; drugi kanał EIDE
    mam już obsadzony dwoma napędami. Czy wobec tego trzeba szukać karty
    PCI/SATA ? Jak ona ma się do BIOSU komputera ? Ma szansę toto pracować
    ze starym pecetem ( Athlon 2000XP, pod WinXP )?

    3. Czy dyski 500 GB trzeba dzielić, czy Win XP obsłuży mi toto w całości
    ? Format trzeba będzie chyba jakimś zewnętrznym narzędziem zrobić.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2010-04-04 08:27:02
    Temat: Re: Pare pytan o dyski SATA
    Od: "B.G" <b...@w...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > przekreślić jakieś firmy/typy, albo czego szukać a czego unikać ? Szukam
    > czegoś w okolicy 500 GB, budżet do 250 zł.

    Witam,
    Kup co chcesz, wcześniej popatrz na testy. Jeśli chodzi o trwałość dysków to
    przyjmij założenie że trwałe/bezpieczne są tylko dane skopiowane na inne
    nośniki, na trwałość dysków nie licz.
    Wyżej przyjąłem założenie że zależy Ci na bezpieczeństwie danych a nie
    puszki wartej 200zł z dwuletnią gwarancją.

    > Jak ona ma się do BIOSU komputera ?

    Nijak :) Powinno się z tej karty dać nawet zbootować maszynę.
    W odpowiednim momencie BIOS tej karty powinien się zgłosić i wykryć dysk(i)
    i kiedy ustawienia BIOS-u maszyny wskazują na boot z zewnętrznej karty, to
    powinno iść już z górki.

    > Ma szansę toto pracować ze starym pecetem ( Athlon 2000XP, pod WinXP )?

    Oczywiście.

    > 3. Czy dyski 500 GB trzeba dzielić, czy Win XP obsłuży mi toto w całości ?

    Oczywiście że w całości obsłuży.

    > Format trzeba będzie chyba jakimś zewnętrznym narzędziem zrobić.

    To jak rozumiem, jakiś dowcip z tym zewnętrznym narzędziem.
    Chyba że lubisz kłopoty, to szukaj różnych dziwadeł do operacji którą każdy
    system potrafi robić zgodnie ze swoimi wymaganiami.
    Tak, w XP istnieje program format, istnieje również coś co nazywa się
    "zarządzanie dyskami" i można sobie myszą partycjonować i formatować dyski.

    --
    B.G

  • 3. Data: 2010-04-04 08:33:53
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "PeJot" napisał:

    > 1. Jakość i żywotność współczesnych wewnętrznych HDD - czy z góry należy
    > przekreślić jakieś firmy/typy, albo czego szukać a czego unikać ?

    Każdy chyba producent zaliczył wpadkę z jakąś serią dysków, ostatnio był to
    Seagate
    Niezależnie od producenta należy unikać dysków z (za przeproszeniem)
    Allegro.

> [...]
    > PCI/SATA ? Jak ona ma się do BIOSU komputera ? Ma szansę toto pracować ze
    > starym pecetem ( Athlon 2000XP, pod WinXP )?

    O tych przejściówkach była tu łońskiego roku dyskusja, przejrzyj archiwum
    grupy. Generalnie jest to loteria, której wynik zależy od tego, który
    Chińczyk ją robił. Jeśli wydajność nie jest warunkiem absolutnie krytycznym,
    a aktualna płyta ma USB 2.0, to może lepiej kupić interfejs USB <->
    PATA/SATA, przyda się również w przyszłości po przesiadce na nowy sprzęt.
    Natomiast jeśli ma to być dysk systemowy, to IMHO najlepiej (aczkolwiek nie
    najtaniej) karta PCI z własnym BIOS-em.

    > 3. Czy dyski 500 GB trzeba dzielić, czy Win XP obsłuży mi toto w całości ?
    > Format trzeba będzie chyba jakimś zewnętrznym narzędziem zrobić.

    Apage satanas. Trzymać się z daleka od wszelkich "zewnętrznych narzędzi" do
    partycjonowania i formatowania, zwłaszcza tych linuksiarskiego pochodzenia.
    Windows XP od SP2 w górę spokojnie obsłuży dyski do 144 petabajtów. Partycję
    systemową najlepiej zakładać z poziomu instalatora XP, pozostałe z poziomu
    graficznego Zarządzania dyskami. Unikać dysków logicznych na partycji
    rozszerzonej. Podobnie jak spacji przed znakami przestankowymi ;-)

    JoteR

  • 4. Data: 2010-04-04 09:47:26
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    JoteR pisze:

> [...]
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1210525.html
    > Niezależnie od producenta należy unikać dysków z (za przeproszeniem)

    Dysku nie szukałbym na A., tylko w sklepie. i pewnie z maksymalnie długą
    gwarancją.

> [...]
    > nowy sprzęt. Natomiast jeśli ma to być dysk systemowy, to IMHO najlepiej
    > (aczkolwiek nie najtaniej) karta PCI z własnym BIOS-em.

    Nie chodzi o system, tylko chwilowo o magazyn. Dodatkowe 500 GB miało by
    co pomieścić, a w *przyszłości* poszłoby do nowego peceta. Pewnie
    znalazłbym jakiś dysk EIDE, ale za jakiś czas nie będzie za bardzo co z
    nim zrobić, no i nie bardzo wiem jak duży dysk ta płyta wykryje.

> [...]
    > do partycjonowania i formatowania, zwłaszcza tych linuksiarskiego
    > pochodzenia. Windows XP od SP2 w górę spokojnie obsłuży dyski do 144

    OK, przepraszam; dotychczas nie miałem styczności z takimi narzędziami,
    poza stawianiem OSa na gołym dysku.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2010-04-04 10:23:52
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "PeJot" napisał:

    > Nie chodzi o system, tylko chwilowo o magazyn.

    To najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem byłby właśnie interfejs USB <->
    PATA/SATA, umożliwiający teraz podłączenie dysku SATA, a w nowym komputerze
    szybkie podłączenie w razie czego starego dysku PATA.

    > no i nie bardzo wiem jak duży dysk ta płyta wykryje

    Jeśli docelowym systemem jest obserwispackowany Windows XP, to jest
    absolutnie nieistotne ile z tej pojemności płyta wykryje - z dyskiem będzie
    dogadywać się system a nie BIOS.
    Natomiast przy stosowaniu wspomnianej przejściówki ograniczeniem może być
    jej firmware, niekoniecznie radzący sobie z adresowaniem 48-bitowym, co - wg
    jednego z tutejszych guru - może uniemożliwić obsługę dysków powyżej 128
    GiB. Sprawdzone pod tym względem są np. Uniteki Y102/Y103.

    JoteR

  • 6. Data: 2010-04-04 14:12:56
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    JoteR pisze:

    > To najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem byłby właśnie interfejs USB <->
    > PATA/SATA, umożliwiający teraz podłączenie dysku SATA, a w nowym
    > komputerze szybkie podłączenie w razie czego starego dysku PATA.

    Takie rozwiązanie, tzn. zewnętrzny dysk EIDE podłączam przez USB albo
    FireWire stosuję dzisiaj, ale wolałbym raczej dysk w pececie, bo ten
    jest eksploatowany przez dzieciaki.

> [...]
    > co - wg jednego z tutejszych guru - może uniemożliwić obsługę dysków
    > powyżej 128 GiB. Sprawdzone pod tym względem są np. Uniteki Y102/Y103.

    Czyli dalej wiem że nic nie wiem. To znaczy że jeśli BIOS się z dużym
    dyskiem nie dogada, robi to XP+SP3 ? W sumie wiem tylko że najmłodsza
    wersja BIOSU radzi sobie na pewno z HDD 160 GB. Jeśli wsadzę 320 GB na
    EIDE, np:

    http://www.apollo.pl/store/show_detail/37210

    to powinno działać? W sumie też rozwiązanie, ale z tym pecetem trzeba
    będzie wziąć rozwód wcześniej czy później, chciałem aby HDD został na
    przyszłość. ZTCW jeden kanał EIDE egzystuje na płytach głównych, ale jak
    długo jeszcze?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2010-04-04 15:26:04
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "PeJot" napisał:

    > Takie rozwiązanie, tzn. zewnętrzny dysk EIDE podłączam przez USB albo
    > FireWire stosuję dzisiaj, ale wolałbym raczej dysk w pececie, bo ten jest
    > eksploatowany przez dzieciaki.

    Każda przejściówka zewnętrzna może stać się wewnętrzną poprzez umieszczenie
    jej w środku obudowy komputera. ;-)
    Ja podałem modele, które na pewno działają. Jeśli jednak zależy Ci na
    całkowicie wewnętrznej, to poszperaj w archiwum grupy, AFAIR podczas tamtej
    dyskusji były podawane modele, z którymi były problemy.

    > Czyli dalej wiem że nic nie wiem. To znaczy że jeśli BIOS się z dużym
    > dyskiem nie dogada, robi to XP+SP3 ?

    XP SP2 lub wyższy. I nie "jeśli" tylko "zamiast", niezależnie od wersji. Co
    również oznacza, że XP bez SP "zobaczy" tylko 128 GiB z całej pojemności
    dysku, nawet jeśli BIOS wystawi go prawidłowo. Ale dotyczy do dysków PATA i
    SATA podłączanych bezpośrednio do płyty. Przy stosowaniu przejściówki -
    przypomnij sobie swój własny wątek z lipca ubiegłego roku i to, co napisał
    Radek Sokół.

    > W sumie wiem tylko że najmłodsza wersja BIOSU radzi sobie na pewno
    > z HDD 160 GB. Jeśli wsadzę 320 GB na EIDE, np:
    >
    > http://www.apollo.pl/store/show_detail/37210
    >
    > to powinno działać?

    To nieistotne, czy BIOS sobie z tym poradzi. Ważne, czy Winda sobie poradzi.
    A XP z SP2 lub SP3 sobie poradzi.

    > W sumie też rozwiązanie, ale z tym pecetem trzeba będzie wziąć rozwód
    > wcześniej czy później, chciałem aby HDD został na przyszłość. ZTCW jeden
    > kanał EIDE egzystuje na płytach głównych, ale jak długo jeszcze?

    Otóż to, dlatego bezwzględnie celować trzeba w SATA, omijając modele z
    podanej "czarnej listy".

    JoteR

  • 8. Data: 2010-04-04 19:26:07
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    JoteR pisze:

> [...]
    > dysków PATA i SATA podłączanych bezpośrednio do płyty. Przy stosowaniu
    > przejściówki - przypomnij sobie swój własny wątek z lipca ubiegłego roku

    OK, tam chodziło o interfejs USB/EIDE który i tak miał ograniczenie do
    128 GB.

    > To nieistotne, czy BIOS sobie z tym poradzi. Ważne, czy Winda sobie
    > poradzi. A XP z SP2 lub SP3 sobie poradzi.

    Dla mnie to zaskakujące - da się to jakoś zasymulować? Mam pod
    ręką HDD 120 GB, jest on prawidłowo automatycznie rozpoznawany
    przez BIOS. Jeśli w BIOSie wpiszę ręcznie np. NONE, to dysk
    ma być rozpoznawany przez XP? Po świętach mogę się pobawić, teraz nie
    mam czasu. Przy okazji - jest w BIOSie taka pozycja jak dysk
    użytkownika, wpisuje się liczbę głowic, sektorów itd. Na dysku który mam
    pod ręką takich informacji nie ma. Na stronie producenta taka informacja
    niby jest, ale ma się to nijak do tego co rozpoznaje BIOS. I dalej nie
    wiadomo jak duże jest tam ograniczenie.

    > Otóż to, dlatego bezwzględnie celować trzeba w SATA, omijając modele z
    > podanej "czarnej listy".

    Myślałem że SATA<->EIDE będzie łatwiejsze do zastosowania. Chyba skończy
    się na tym że wsadzę te 120 GB co mam pod ręką jako slave i dziadek
    Athlon jeszcze trochę popracuje z ~220 GB. A przy okazji i tak muszę
    dzieciom ograniczyć czas spędzony przed pecetem :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2010-04-04 20:08:36
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "PeJot" napisał:

    > Dla mnie to zaskakujące - da się to jakoś zasymulować? Mam pod
    > ręką HDD 120 GB,

    Poniżej magicznej granicy 128 GiB, czyli nie wymaga on obsługi 48-bit LBA.
    Dopiero dyski 160 GB takowej wymagały.

    > jest on prawidłowo automatycznie rozpoznawany przez BIOS. Jeśli w BIOSie
    > wpiszę ręcznie np. NONE, to dysk ma być rozpoznawany przez XP?

    O, z tym to nawet śp. Windows 98 sobie radził, czasem takie ustawienie dla
    drugiego dysku było wykorzystywane do tego, aby mała Winda przypisała
    literki najpierw wszystkim partycjom pierwszego dysku, zanim zajmie się
    drugim. Oczywiście takie ustawienie jest niedopuszczalne dla dysku
    systemowego.

> [...]
    > tego
    > co rozpoznaje BIOS. I dalej nie wiadomo jak duże jest tam ograniczenie.

    Najlepiej ustawić wszystko na Auto a sposób adresowania na LBA. Jeśli BIOS
    wykryje pojemność dysku prawidłowo - to dobrze, jeśli nie - to też żadne
    zmartwienie, i tak będzie z nim gadać Winda a nie BIOS. Nawet w przypadku
    dysku systemowego - wystarczy, że BIOS wystawi choćby 8 GiB, tak jest np. u
    mnie. Nie jest tylko dla mnie do końca jasne, czy taka przejściówka SATA <->
    PATA jest "przezroczysta" dla systemu.

    > Myślałem że SATA<->EIDE będzie łatwiejsze do zastosowania.

    Owszem, jeśli nie trafisz na jakiś chiński badziew. ZTCW takie przejściówki
    bywają również dwukierunkowe, tak więc umożliwią zarówno podłączenie teraz
    dysku SATA do aktualnej płyty, jak i w przyszłości dysk PATA do nowej płyty.
    Ja konkretnego modelu nie doradzę, bo moje informacje pochodzą sprzed 3 lat,
    ale może ktoś tu na grupie ma aktualne doświadczenia.

    JoteR

  • 10. Data: 2010-04-04 20:25:30
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    JoteR pisze:

    > Poniżej magicznej granicy 128 GiB, czyli nie wymaga on obsługi 48-bit
    > LBA. Dopiero dyski 160 GB takowej wymagały.

    > O, z tym to nawet śp. Windows 98 sobie radził,

    No cóż, takich sztuczek sprzętowych nie stosowałem, stąd moje pytania.

> [...]
    > żadne zmartwienie, i tak będzie z nim gadać Winda a nie BIOS. Nawet w
    > przypadku dysku systemowego - wystarczy, że BIOS wystawi choćby 8 GiB,

    Czyli można zaryzykować zakup owych 320 GB na EIDE i powinno toto
    działać, ale nie ma pewności czy będzie do czego podpiąć na nowej płycie
    głównej - EIDE znika z najnowszych płyt. Sytuacja trochę niekomfortowa.

    > Ja konkretnego modelu nie doradzę, bo moje
    > informacje pochodzą sprzed 3 lat, ale może ktoś tu na grupie ma aktualne
    > doświadczenia.

    Chętnie posłuchałbym.

    --
    P. Jankisz