    From: PeJot <P...@o...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Pare pytan o dyski SATA
    Date: Sun, 04 Apr 2010 16:12:56 +0200

    JoteR pisze:

    > To najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem byłby właśnie interfejs USB <->
    > PATA/SATA, umożliwiający teraz podłączenie dysku SATA, a w nowym
    > komputerze szybkie podłączenie w razie czego starego dysku PATA.

    Takie rozwiązanie, tzn. zewnętrzny dysk EIDE podłączam przez USB albo
    FireWire stosuję dzisiaj, ale wolałbym raczej dysk w pececie, bo ten
    jest eksploatowany przez dzieciaki.

    > Jeśli docelowym systemem jest obserwispackowany Windows XP, to jest
    > absolutnie nieistotne ile z tej pojemności płyta wykryje - z dyskiem
    > będzie dogadywać się system a nie BIOS.
    > Natomiast przy stosowaniu wspomnianej przejściówki ograniczeniem może
    > być jej firmware, niekoniecznie radzący sobie z adresowaniem 48-bitowym,
    > co - wg jednego z tutejszych guru - może uniemożliwić obsługę dysków
    > powyżej 128 GiB. Sprawdzone pod tym względem są np. Uniteki Y102/Y103.

    Czyli dalej wiem że nic nie wiem. To znaczy że jeśli BIOS się z dużym
    dyskiem nie dogada, robi to XP+SP3 ? W sumie wiem tylko że najmłodsza
    wersja BIOSU radzi sobie na pewno z HDD 160 GB. Jeśli wsadzę 320 GB na
    EIDE, np:

    http://www.apollo.pl/store/show_detail/37210

    to powinno działać? W sumie też rozwiązanie, ale z tym pecetem trzeba
    będzie wziąć rozwód wcześniej czy później, chciałem aby HDD został na
    przyszłość. ZTCW jeden kanał EIDE egzystuje na płytach głównych, ale jak
    długo jeszcze?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem