    From: "JoteR" <j...@p...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Pare pytan o dyski SATA
    Date: Sun, 4 Apr 2010 17:26:04 +0200

    "PeJot" napisał:

    > Takie rozwiązanie, tzn. zewnętrzny dysk EIDE podłączam przez USB albo
    > FireWire stosuję dzisiaj, ale wolałbym raczej dysk w pececie, bo ten jest
    > eksploatowany przez dzieciaki.

    Każda przejściówka zewnętrzna może stać się wewnętrzną poprzez umieszczenie
    jej w środku obudowy komputera. ;-)
    Ja podałem modele, które na pewno działają. Jeśli jednak zależy Ci na
    całkowicie wewnętrznej, to poszperaj w archiwum grupy, AFAIR podczas tamtej
    dyskusji były podawane modele, z którymi były problemy.

    > Czyli dalej wiem że nic nie wiem. To znaczy że jeśli BIOS się z dużym
    > dyskiem nie dogada, robi to XP+SP3 ?

    XP SP2 lub wyższy. I nie "jeśli" tylko "zamiast", niezależnie od wersji. Co
    również oznacza, że XP bez SP "zobaczy" tylko 128 GiB z całej pojemności
    dysku, nawet jeśli BIOS wystawi go prawidłowo. Ale dotyczy do dysków PATA i
    SATA podłączanych bezpośrednio do płyty. Przy stosowaniu przejściówki -
    przypomnij sobie swój własny wątek z lipca ubiegłego roku i to, co napisał
    Radek Sokół.

    > W sumie wiem tylko że najmłodsza wersja BIOSU radzi sobie na pewno
    > z HDD 160 GB. Jeśli wsadzę 320 GB na EIDE, np:
    >
    > http://www.apollo.pl/store/show_detail/37210
    >
    > to powinno działać?

    To nieistotne, czy BIOS sobie z tym poradzi. Ważne, czy Winda sobie poradzi.
    A XP z SP2 lub SP3 sobie poradzi.

    > W sumie też rozwiązanie, ale z tym pecetem trzeba będzie wziąć rozwód
    > wcześniej czy później, chciałem aby HDD został na przyszłość. ZTCW jeden
    > kanał EIDE egzystuje na płytach głównych, ale jak długo jeszcze?

    Otóż to, dlatego bezwzględnie celować trzeba w SATA, omijając modele z
    podanej "czarnej listy".

    JoteR