    From: "JoteR" <j...@p...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Pare pytan o dyski SATA
    Date: Sun, 4 Apr 2010 10:33:53 +0200

    "PeJot" napisał:

    > 1. Jakość i żywotność współczesnych wewnętrznych HDD - czy z góry należy
    > przekreślić jakieś firmy/typy, albo czego szukać a czego unikać ?

    Każdy chyba producent zaliczył wpadkę z jakąś serią dysków, ostatnio był to
    Seagate
    Niezależnie od producenta należy unikać dysków z (za przeproszeniem)
    Allegro.

    > 2. Przez jakiś czas chciałbym w/w dysk ( SATA ) podłączyć do starego
    > peceta ( EIDE ). Na alledrogo.pl jest multum przejściówek/kart które do
    > tego służą. Znakomita większość jest jednak wpinana bezpośrednio w płytę
    > główną, a ja potrzebuję dysk jako slave wpiąć w taśmę; drugi kanał EIDE
    > mam już obsadzony dwoma napędami. Czy wobec tego trzeba szukać karty
    > PCI/SATA ? Jak ona ma się do BIOSU komputera ? Ma szansę toto pracować ze
    > starym pecetem ( Athlon 2000XP, pod WinXP )?

    O tych przejściówkach była tu łońskiego roku dyskusja, przejrzyj archiwum
    grupy. Generalnie jest to loteria, której wynik zależy od tego, który
    Chińczyk ją robił. Jeśli wydajność nie jest warunkiem absolutnie krytycznym,
    a aktualna płyta ma USB 2.0, to może lepiej kupić interfejs USB <->
    PATA/SATA, przyda się również w przyszłości po przesiadce na nowy sprzęt.
    Natomiast jeśli ma to być dysk systemowy, to IMHO najlepiej (aczkolwiek nie
    najtaniej) karta PCI z własnym BIOS-em.

    > 3. Czy dyski 500 GB trzeba dzielić, czy Win XP obsłuży mi toto w całości ?
    > Format trzeba będzie chyba jakimś zewnętrznym narzędziem zrobić.

    Apage satanas. Trzymać się z daleka od wszelkich "zewnętrznych narzędzi" do
    partycjonowania i formatowania, zwłaszcza tych linuksiarskiego pochodzenia.
    Windows XP od SP2 w górę spokojnie obsłuży dyski do 144 petabajtów. Partycję
    systemową najlepiej zakładać z poziomu instalatora XP, pozostałe z poziomu
    graficznego Zarządzania dyskami. Unikać dysków logicznych na partycji
    rozszerzonej. Podobnie jak spacji przed znakami przestankowymi ;-)

    JoteR