  • 21. Data: 2009-03-14 12:28:29
    Temat: Re: Panele słoneczne
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    r...@k...pl napisał(a) :

    > A może kup przenośny agregat, wyjdzie pewnie takiej i zasilisz tym
    > więcej niż tylko ładowarkę telefonu.

    Sporo taniej. I zasilanie o każdej porze dnia i nocy. Chociaż
    hałaśliwe. Tylko jeszcze pozostaje problem dostarczenia paliwa.
    Jeśli to ma być gdzieś na końcu świata, to pozostaje tylko
    powszechnie dostępne paliwo - Słońce.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 22. Data: 2009-03-14 12:32:33
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Paweł napisał(a) :

    > Raczej będzie to 0.3-5%.

    Dokładnie. Tak Pi razy oko.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 23. Data: 2009-03-14 12:42:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbyszek napisał:

    > Możliwe, że panele, którymi dysponowałem, nie były aż tak
    > idealne. Chociaż sprawdzałem kąt tylko "na oko", to był on sporo
    > większy niż nawet 20°. Możesz mieć rację.
    > Teraz nie ma akurat dobrych warunków, żebym powtórzył dokładnie
    > doświadczenie na posiadanym obecnie panelu.

    Czyli co, określanie wartości cosinusa metodą doświadczalną?
    Interesujący pomysł. Idealnoś paneli nie ma tu większego znaczenia.
    Chodzi o to, że z samej trygonometrii wynika, że kilkustopniowa
    odchyłka od prostopadłości padania promieni słonecznych nie ma
    praktycznego znaczenia. Kilkanaście stopni w zasadzie też. Godzina,
    to oczywiście 15°.

    Znane są (przynajmniej z teorii) panele, w których zastosowano
    mikrosoczewki, mikrolustra lub wymyślne ukształtowanie powierzchni
    czynnej. Ma to na celu albo powiększenie powierzchni "zgarniania
    słońca" względem aktywnej powierzchni fotoogniwa, albo polepszenie
    cosinusoidalnej charakterystyki kątowej. Ale to już trochę inna
    historia.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2009-03-14 12:44:46
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Wojciech Frybyśu napisał(a) :

    > Potrzeby
    > 50W*4h=0.2kWh
    >
    > Prad:
    > 10h*15W=0.15kWh

    Do mojego pierwszego postu wkradł się (skąd?) błąd. Nie uzyskasz
    192Wh, tylko (20Wx0.56) x10h = 112Wh, czyli 0.112kWh
    Będzie trochę więcej, jak podłączysz się bezpośrednio do 12V
    akumulatora.
    A i niewykluczone, że jeszcze więcej, jak byś oglądał TV w środku
    dnia. Może nawet i 100% sprawności. Karkołomnym dla mnie zadaniem
    byłoby przeliczenie, czy tylko sprawdzenie doświadczalne ile i
    czy są jakieś straty mocy na ładowaniu akumulatora w momencie,
    kiedy służy on tylko jako bufor, coś a'la kondensator, do
    stabilizacji napięcia pochodzącego z panelu, w momencie gdy na
    bieżąco pobieramy z panelu energię. Choćby do takiej lodówki tylko.

    Acha, zakładamy, że ten regulator z kompletu pobiera znikomą moc.

    Niemniej, wolałbym wpakować większe pieniądze i mieć większy
    panel. Skoro to na bzdety typu TV czy lodówka, to chyba stać Cię
    na trochę większy kaprys z większym panelem. Tak - kaprys.Nie są
    to niezbędne rzeczy w buszu. Już prędzej telefon, CB, ewentualnie
    oświetlenie, laptop. Gdzieś na Alledrogo były i 115W panele, bez
    regulatora i akumulatora, za ok. 1000zł. Kwestia wymiarów i wagi.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 25. Data: 2009-03-14 12:47:55
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski napisał(a) :

> [...]
    >
    > Znane są (przynajmniej z teorii) panele, w których zastosowano
    > mikrosoczewki, mikrolustra lub wymyślne ukształtowanie powierzchni

    Otóż i trafiłeś w sedno.

> [...]
    > słońca" względem aktywnej powierzchni fotoogniwa, albo polepszenie
    > cosinusoidalnej charakterystyki kątowej. Ale to już trochę inna

    Przy odchyłkach +-5 stopni może być i 99% mocy, jednakże przy
    +-10 już tylko 70.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 26. Data: 2009-03-14 12:51:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbyszek napisał:

> [...]
    > hałaśliwe. Tylko jeszcze pozostaje problem dostarczenia paliwa.
    > Jeśli to ma być gdzieś na końcu świata, to pozostaje tylko

    Albo wiatr. Turbinki wiatrowe z pionową osią i bezrdzeniową prądnicą
    z magnesami trwałymi, bywają lepszym rozwiązaniem od paneli słonecznych.
    W takie Patagonii na przykład. Albo w podbiegunowych okolicach w czasie
    nocy polarnej. Rosjanie na Syberii stawiają w kilka godzin takie duże,
    kilkumetrowe generatory wiatrowe. Wystarczy ustawić blok betonowy jako
    fundament i dolne zamocowanie osi, a górne ustabilizowanie osi zapewniają
    trzy odciągi, tak jak w masztach radiowych.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2009-03-14 13:02:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbyszek napisał:

    > Otóż i trafiłeś w sedno.

    > Przy odchyłkach +-5 stopni może być i 99% mocy, jednakże przy
    > +-10 już tylko 70.

    Przyznam, że *w praktyce* takich nie spotkałem. Te masowo stosowanie
    niebieskie płytki krzemowe takie nie są. Czerwone polikrystaliczne
    na szkle tym bardziej.

    Ponadto dość trudno mi uwierzyć w spadek aż do 70% już przy odchyłce
    o 10°. Tylko około połowa mocy (różnie dla różnych długości fal)
    pochodzi wprost ze słońca. Reszta jest równomiernie rozproszona
    z całej półsfery nieba.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2009-03-14 13:03:35
    Od: r...@k...pl

    On 14 Mar, 13:28, "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    > hałaśliwe. Tylko jeszcze pozostaje problem dostarczenia paliwa.
    > Jeśli to ma być gdzieś na końcu świata, to pozostaje tylko

    No tak, ale jeśli jest w stanie przytargać tam lodówkę, telewizor,
    radio itd, to dlaczego miałby mieć problem z beczką ropy?
    --
    pozdrawiam
    Robert

  • 29. Data: 2009-03-14 13:05:48
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    Zbynek Ltd. pisze:

    > Dokładnie. Tak Pi razy oko.

    Czyli jednak trzeba będzie kupic jden panel i sprawdzić jak to
    się zachowuje w realu.
    ;(
    To troszkę mnie zasmuciliście.

  • 30. Data: 2009-03-14 13:07:05
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    r...@k...pl pisze:

    > A może kup przenośny agregat, wyjdzie pewnie takiej i zasilisz tym
    > więcej niż tylko ładowarkę telefonu.

    A znasz jakieś parametry takiego agregata? Ile litrów na ile Wat?
    Przyznam, ze to mi nie pasuje, bo ciężko sie wozi bezynę. Ale
    benzyna jest generalnie dostepna.