  • 111. Data: 2011-05-19 22:26:17
    Temat: Re: POLSKA
    Od: zefir <z...@S...pl>

    W dniu 19.05.2011 08:53, Mariusz Kruk pisze:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "zefir"
    >
    > Po raz kolejny - sarny bez odblasków też nie widać.

    Sarnę to ja spotykam raz na kilka miesięcy, pieszych i rowerzystów
    codziennie. Choćby dzisiaj, najpierw staruszka na składaku nie znająca
    pojęcia "jazda po linii prostej" a potem lumpik o którego martwiłem się,
    czy asfalt ma dla niego wystarczającą szerokość. Oboje nawet bez
    odblasków na rowerach.

    > Wiesz, jeździłem już
    > różnymi pojazdami w różnych warunkach i nikt nie kazał mi zap.*ać
    > 150km/h nocą przez las. Jeśli jedziesz tak, że nie jesteś w stanie
    > zareagować na to, co widać w twoich światłach, to po prostu sam się
    > prosisz o nieszczęście.

    A kto mówi o zapierdalaniu, nie bójmy się użyć tego słowa :). Wystarczy,
    że z naprzeciwka jedzie samochód ze źle ustawionymi światłami i już poza
    nim nic nie widać. Mam się za każdym razem jak mijam taki samochód
    zatrzymywać, żeby nie skosić pieszego, który boi się zmoczyć buty rosą z
    trawy pobocza i drepcze raźno po wąskiej jezdni?

    > To nawet nie chodzi o nieoświetlone samochody. Chodzi o niechronionych
    > uczestników ruchu. Wiesz jak łatwo przeoczyć rowerzystę albo pieszego
    > przy wjeżdżaniu w cień?

    Chciałem przekazać mój punkt widzenia przez analogię, że nieoświetlonego
    samochodu nie widać wśród oświetlonych samochodów tak jak pieszego bez
    odblasków nie było by widać wśród pieszych z odblaskami, ale taka
    sytuacja to mi się kojarzy jedynie z pielgrzymką.

    > Nie. Problemem jest podejście "zmuśmy wszystkich dookoła do ułatwienia
    > nam życia", zamiast "spróbujmy z sensem koegzystować".

    Mi nie chodzi o ułatwianie sobie życia, tylko o to, żeby jakiegoś ludzia
    kiedyś nie rozjechał na śmierć.

    --
    pzdr.
    zefir

  • 112. Data: 2011-05-19 22:33:56
    Od: zefir <z...@S...pl>

    W dniu 19.05.2011 00:36, Tom01 pisze:

    > Bożeszty mój, czy ja nie wiem jaka jest sytuacja na drogach? Chodzi aby
    > jej nie pogarszać. Edukacja od małego, uswiadamamianie zagrożeń,
    > propagowanie bezpiecznego zachowania, w tym noszenia odblasków, poprawia
    > bezpieczeństwo, ale wprowadzanie *nakazu* stosowania odblasków je tylko
    > pogorszy.

    Metoda zwiększenia widoczności jest mi obojętna, ważny jest efekt, ale
    nie uważam, że obowiązek noszenia odblasków skutkować będzie powszechnym
    założeniem, że wszyscy je noszą i zwiększeniem zagrożenia dla tych,
    którzy ich nie noszą. Rowerzyści wg przepisów obowiązani są mieć
    oświetlone rowery w nocy a jakoś nie zwiększyło się przez to zagrożenie
    tych nieoświetlonych.

    --
    pzdr.
    zefir

  • 113. Data: 2011-05-20 08:08:31
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 11-05-20 00:26, zefir pisze:
> [...]
    > odblasków nie było by widać wśród pieszych z odblaskami, ale taka
    > sytuacja to mi się kojarzy jedynie z pielgrzymką.

    Wszystko prawda, tyle że tak będzie zawsze. Proszę zwrócić uwagę że
    obecnie, kiedy jest obowiązek jeżdżenia na światłach, kierowcy bywają
    bardziej "zaskoczeni" niewidzialnym samochodem w najmniej spodziewanym
    momencie. To niebezpieczna sytuacja i identycznie byłoby z obowiązkowymi
    odblaskami. Nie o sens odblasków toczy się dyskusja, tylko bezsens
    ustanowienia ich obowiązkowymi. Przepis nie zmieni sytuacji na drodze
    ale zwiększy niebezpieczeństwo pieszych.

    --
    Tom01

  • 114. Data: 2011-05-20 08:20:10
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 11-05-20 00:33, zefir pisze:
> [...]
    > nie uważam, że obowiązek noszenia odblasków skutkować będzie powszechnym
    > założeniem, że wszyscy je noszą i zwiększeniem zagrożenia dla tych,

    Proszę uzasadnić tą hipotezę. Bo żadne miarodajne dowody tego nie
    potwierdzają. Nawet te najbardziej kosztowne, bo eksperymenty na
    ludziach. Proszę dopuścić do siebie myśl, że zwiększanie widoczności
    czegokolwiek wiąże się równocześnie z osłabieniem widoczności czegoś
    innego. W to co bardziej widoczne Pan już nie wiedzie, potwierdzają to
    dane o ilości wypadków dotyczące zderzeń czołowych. Ale w to co gorzej
    widoczne może Pan wjechać ze zwiększonym prawdopodobieństwem i to też
    potwierdzają dane dotyczące wypadków ogółem. Bilans jest lekko ujemny.
    Kilkuprocentowy. Niby mało, ale to jest w Polsce kilkaset nowych
    nagrobków. Kilka lat doświadczeń i kilka krajów wykazuje identyczne
    zależności. Nie daje to Panu do myslenia?

    > Rowerzyści wg przepisów obowiązani są mieć
    > oświetlone rowery w nocy a jakoś nie zwiększyło się przez to zagrożenie
    > tych nieoświetlonych.

    W ostatnich latach rowerzyści w znakomitej większości przenieśli się na
    ścieżki i chodniki. Zaburza to więc możliwość wyciągania jakichkolwiek
    wniosków z danych o wypadkach. Nie przenieśli się natomiast nigdzie
    motocykliści ani samochodziarze i przy analogicznym przepisie spadło
    bezpieczeństwo. To co wcześniej opisałem w wątku, było również badane
    naukowo na uniwerku w Wiedniu na wydziale Optometrii i wyniki tychże
    badań są całkowicie zbieżne z eksperymentami na drogach. Nie ma zatem
    zupełnie żadnych przesłanek żeby twierdzić, że obowiązek świateł rowerów
    i odblasków pieszych miałby inny skutek.

    --
    Tom01

  • 115. Data: 2011-05-23 10:00:52
    Od: kakmar <k...@g...com>

    Dnia 20.05.2011 Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> napisał/a:

> [...]
    > nagrobków. Kilka lat doświadczeń i kilka krajów wykazuje identyczne
    > zależności. Nie daje to Panu do myslenia?

    Widzisz problem jest bardziej ogólny i dotyczy nie tylko ruchu
    drogowego. Ludzie niestety chętnie wybierają "proste" rozwiązania,
    bez zwracania uwagi na mniej widoczne konsekwencje. Z prostą tezą
    "światła widać, bez świateł nie widać" trudno jest dyskutować
    głównie dlatego że wykracza poza proste postrzeganie rzeczywistości.
    Może gdyby na maturze wymagali Bastiat'a zamiast Żeromskiego.

    Swoją drogą to była taka prosta zasada, jedź tak szybko żebyś
    widział miejsce gdzie się zatrzymasz. Myślę że nadal działa i
    większości powinno wystarczyć.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 116. Data: 2011-05-23 13:30:43
    Od: Roman Niewiarowski <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-20 10:20, Tom01 pisze:

    > W ostatnich latach rowerzyści w znakomitej większości przenieśli się na
    > ścieżki i chodniki.

    Jestes z tej wsi kolo Belchatowa na terenie ktorej jest kopalnia czy po
    prostu jestes oderwany od rzeczywistosci?

    > badań są całkowicie zbieżne z eksperymentami na drogach. Nie ma zatem
    > zupełnie żadnych przesłanek żeby twierdzić, że obowiązek świateł rowerów
    > i odblasków pieszych miałby inny skutek.

    Obowiazek swiatel dla rowerow istnieje od wielu lat.

    pozdr
    newrom

  • 117. Data: 2011-05-23 16:32:20
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    > Jestes z tej wsi kolo Belchatowa na terenie ktorej jest kopalnia czy po
    > prostu jestes oderwany od rzeczywistosci?

    Jestem z tej wsi gdzie w ciągu ustatnich 5 lat przybyło 90% obecnie
    istniejących ścieżek rowerowych.

    > Obowiazek swiatel dla rowerow istnieje od wielu lat.

    W dzień?

    --
    Tom01

  • 118. Data: 2011-05-23 16:47:26
    Od: Sir Piernik <d...@p...onet.pl>

    Roman Niewiarowski pisze:
    ...>8
    > Jestes z tej wsi kolo Belchatowa na terenie ktorej jest kopalnia czy po
    > prostu jestes oderwany od rzeczywistosci?

    Zbigi, nie wiedzialem ze jestes oderwany od rzeczywistosci :)
    To tak a'propos Nowego Janowa czy jakos tak... :)

    Pozdrawiam
    Sir Piernik
    Betwelve

  • 119. Data: 2011-05-23 21:27:52
    Od: zefir <z...@S...pl>

    W dniu 20.05.2011 10:20, Tom01 pisze:

> [...]
    > nagrobków. Kilka lat doświadczeń i kilka krajów wykazuje identyczne
    > zależności. Nie daje to Panu do myslenia?

    Przestań z tym panem, tu jest usenet. Masz jakiegoś linka do
    wiarygodnych statystyk czy jakichś badań z których wynika, że ilość
    ofiar wypadków wzrosła po wprowadzeniu np. obowiązku jazdy na światłach
    czy też noszenia odblasków przez pieszych? Chętnie poczytam.

> [...]
    > zupełnie żadnych przesłanek żeby twierdzić, że obowiązek świateł rowerów
    > i odblasków pieszych miałby inny skutek.

    Ech, cały problem polega na tym, że ludzie w zatrważającej większości są
    głupkami. Może trzeba wprowadzić przepis, że za rozjechanie rowerzysty
    bez świateł kierowca nie ponosi żadnej odpowiedzialności a za szkody
    powstałe w skutek takiego zdarzenia rekompensata dla kierowcy będzie
    pochodzić z zasiłku pogrzebowego rowersa i z jego polisy
    ubezpieczeniowej na życie. Może wtedy dotrze. Bo z tego co piszesz, to
    wynika, że większość nie może być bezpieczniejsza przez przygłupawą lub
    leniwą mniejszość.

    --
    pzdr.
    zefir

  • 120. Data: 2011-05-23 22:49:44
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 11-05-23 23:27, zefir pisze:
    > Masz jakiegoś linka do
    > wiarygodnych statystyk czy jakichś badań z których wynika, że ilość
    > ofiar wypadków wzrosła po wprowadzeniu np. obowiązku jazdy na światłach

    http://dlakierowcow.policja.pl/portal/dk/807/47493/W
    ypadki_drogowe__raporty_roczne.html

    > Bo z tego co piszesz, to
    > wynika, że większość nie może być bezpieczniejsza przez przygłupawą lub
    > leniwą mniejszość.

    Wszystko zaczyna się od siebie, własnej łepetyny i tego co się w niej
    tłucze. Jeśli jakieś przepisy odmóżdżają, to nie ma mowy o wzroście
    bezpieczeństwa.

    --
    Tom01