  • 1. Data: 2014-02-15 15:04:17
    Temat: PCB - pomogę- konstruktywna dyskusja
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Dyskusja rozpoczęła się w wątku kolegi chebel: PCB - prototypy.
    Proszę nie zaśmiecać wątka chętnych do pomocy w lutym:PCB - pomogę 2014.02
    Tam tylko proszę o zgłoszenia tych, co chcą zaoferować zrobienie PCB dla
    kolegi,
    po kosztach znaczka, laminatu i chemii lub za darmo.
    Tutaj dyskusja.
    S.

  • 2. Data: 2014-02-15 19:58:37
    Temat: Re: PCB - pomogę- konstruktywna dyskusja
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> wrote in message
> [...]
    > Tam tylko proszę o zgłoszenia tych, co chcą zaoferować zrobienie PCB dla
    > kolegi, po kosztach znaczka, laminatu i chemii lub za darmo.

    Odnalazłem tamten wątek, dwie Twoje wypowiedzi i w żadnej z nich
    nie odpowiadasz na moje pytanie: więc w jaki sposób "przy okazji"
    robienia swojej płytki możesz zrobić ją komuś innemu?
    Opowiedz jaką techniką robisz swoje płytki, ok?

  • 3. Data: 2014-02-15 20:12:18
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2014-02-15 19:58, Pszemol pisze:

    > Odnalazłem tamten wątek, dwie Twoje wypowiedzi i w żadnej z nich
    > nie odpowiadasz na moje pytanie: więc w jaki sposób "przy okazji"
    > robienia swojej płytki możesz zrobić ją komuś innemu?

    Może przy prototypach płaci na formatkę? Jego płytki w potrzebnych
    ilościach zajmują np. 70% powierzchni zamówienia i w te 30% może wrzucić
    inną płytkę...

    Kiedyś np. do Hatronu można było wysłać kilka dokumentacji i wykonali w
    ramach jednego prototypu (zależnie od powierzchni np. 10dm^2). Ale teraz
    już nie chcą łączyć... :/

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 4. Data: 2014-02-16 17:11:06
    Temat: Odp: PCB - pomogę- konstruktywna dyskusja
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Przepraszam, że nie odpowiadałem, ale pracowałem i nie mogłem poświęcić zbyt
    wiele czasu na dyskusje.
    Dziękuję wszystkim za poświęcony czas nad analizą mojego pomysłu.
    W związku z powyższym odpowiadam teraz, starając się podsumować:
    1)Moim pierwotnym zamiarem była opcja wykonania płytki dla kolegi przy
    okazji wykonywania swojej.
    Oczywiście, tak jak kolega Piotr zauważył - JA miałem na myśli wykonanie
    płytki AMATORSKIEJ - do modelu czy prototypu, o jakości jaką można uzyskać w
    domowych warunkach. Obojętnie czy metodą termotransferu czy fotochemiczną.
    Tak, aby MODEL, czy PROTOTYP nie był lutowany kabelkami, czy na płytce
    uniwersalnej, czy też na kartoniku, czy w inny niewygodny sposób.
    Nie znam nikogo, kto w warunkach domowych wykonał przelotki napylane w
    otworze, więc oczywistym się wydaje że nikt (łącznie ze mną) nie zaoferuje
    takiej płytki w wykonaniu AMATORSKIM.
    Czyli- (piszę o tym co ja mam na myśli i co mogę zrobić na 28. II.2014):
    - metalizowane otwory - nie
    - soldermaska - nie
    - cynowanie - tak
    - ścieżki - 12 milsów max.
    - dwustronna - tak
    - wiercenie - nie, bądź tylko jedną średnicą i ręcznie - nie CNC
    2)Pomysł kolegi Przemka, mimo, że nie zrozumiał MOJEGO zamysłu - wydaje mi
    się DOSKONAŁYM rozwinięciem tej wzajemnej pomocy. Podpisuje się więc "rękoma
    i nogami" pod możliwością wykonywania "dla kolegi przy okazji" TAKŻE płytek
    profesjonalnych, wykonanych w zakładzie radzącym sobie z przelotkami
    metalizowanymi, soldermaską, wierceniem CNC itp. Oczywiście wtedy należałoby
    pokryć koszty bardziej w wysokości np. 80 zł, a nie 30 zł, co wydaje się
    oczywistym.
    Dlatego zaznaczajcie, jaką płytkę oferujecie. Przy czym jeśli nie jest
    napisane, że ktoś oferuje pozłacane styki, to nie należy się domyślać, że
    może jednak tak. Jeżeli nie jest napisane, że kolega wykona metalizacje
    otworów, to nie należy zakładać, czy ją zrobi. Takie pytania podkopują cała
    ideę, gdyż ktoś kto chce zaoferować coś dobrego, zostaje zaatakowany niską
    jakością i wyśmiany. Jak w takim razie ma bez kompleksów zaoferować swoją
    pomoc kolega, którego płytka ma trochę postrzępione brzegi ścieżek i lekką
    pozostałość miedzi w pustym polu, a może i gdzieś zwarte dwie ścieżki?
    Ja jak będę wykonywał płytki z metalizacją otworów i soldermaską w
    zakładzie - również zgłoszę taką chęć pomocy. Tak będzie być może w kwietniu
    2014, ale nie obiecuję.
    3)Co do projektów o światowej jakości.
    "Dzięki temu będziemy mieli czas i ochotę zajmować się projektami na
    najwyższym światowym poziomie,
    miast tracić czas na jałowe dyskusje i kłótnie."
    Każdy może sobie wpisać w ulubioną przeglądarkę Apple I i zobaczyć jak
    wyglądał pierwszy produkt znanej firmy, a jak jego model.
    W mojej informacji są dwa przesłania: nie w PCB należy upatrywać światowej
    jakości, ale w całym projekcie. Istotne cechy projektu o światowym poziomie
    to: niezawodność, mała podatność na awarie, korzyści z oszczędności energii,
    ładny wygląd obudowy, funkcjonalność.
    Bynajmniej metalizowane otwory, styki w kolorowych obudowach, fioletowa
    solder maska, obudowy BGA nie przyczyniają się ani do niezawodności, ani do
    funkcjonalności.
    Takie jest moje zdanie, ale nie będę się spierał na temat tego, że
    metalizowana przelotka, czy też kulka pod BGA to jest wzór doskonałości i
    jakości, czy może pięta Achillesa -bezpiecznik dla sygnału na płycie PCB.
    Napisałem już na ten temat kilka rozpraw na tym forum - to nie jest ten
    wątek.
    Płytkę PCB do ostatecznego produktu SERYJNEGO zawsze i BEZ ZBĘDNYCH
    PROBLEMÓW od 30 lat w Polsce, można kupić gdziekolwiek, z jakością adekwatną
    do życzeń, jakości i ... portfela.
    Jednak bardziej może istotną częścią powyższego cytatu jest: "MIAST tracić
    czas na jałowe dyskusje i kłótnie.".
    Myślę tak dlatego, że jeśli wplątałbym się w nocne dyskusje z kolegami, to
    nie skończyłbym nad ranem tego etapu, co zamierzałem. Jako że pracuję nad
    zintegrowanym systemem do kontroli układu C.O. podłogowego i klasycznego,
    CWU z ekologicznym kotłem zgazowującym na paliwo stałe, chciałbym to
    skończyć. A każda godzina spędzona na dyskusje, powoduje, że projekt staje
    się bardziej lokalny niż światowy.
    Koledzy! Zachęcam do wpisywania się z ofertami dla kolegów.
    To się przyczyni do zachowania dobrych zwyczajów na tej grupiem, a może i
    samej grupy.
    Wiele osób z p.m.e mi pomogło i nadal pomaga, za co niniejszym, niejako przy
    okazji dziękuję.
    S.

  • 5. Data: 2014-02-16 18:56:13
    Temat: Re: Odp: PCB - pomogę- konstruktywna dyskusja
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Przepraszam, że nie odpowiadałem, ale pracowałem i nie mogłem poświęcić
    > zbyt
    > wiele czasu na dyskusje.
    > Dziękuję wszystkim za poświęcony czas nad analizą mojego pomysłu.

    Ale ę, ą... :-)

> [...]
    > Tak, aby MODEL, czy PROTOTYP nie był lutowany kabelkami, czy na płytce
    > uniwersalnej, czy też na kartoniku, czy w inny niewygodny sposób.

    Teraz wszystko jasne.

> [...]
    > należałoby
    > pokryć koszty bardziej w wysokości np. 80 zł, a nie 30 zł, co wydaje się

    Jeśli o mnie tu mowa to nie miałem takiego pomysłu, wręcz przeciwnie,
    uważam że przy zamawianiu płytek w płytkarni nie ma żadnego przy
    okazji: każdy projekt wyceniany jest osobno i ma swoje stałe koszty :-(

> [...]
    > pomoc kolega, którego płytka ma trochę postrzępione brzegi ścieżek
    > i lekką pozostałość miedzi w pustym polu, a może i gdzieś zwarte dwie

    Ależ Sylwester - nikt Cię tu nie atakował, nikt Cię nie wyśmiewał.
    Chyba jesteś ciut przewrażliwiony - nie było tu takich podtekstów. Naprawdę.

    > Ja jak będę wykonywał płytki z metalizacją otworów i soldermaską w
    > zakładzie - również zgłoszę taką chęć pomocy. Tak będzie być może
    > w kwietniu 2014, ale nie obiecuję.

    Na zamówienie w płytkarni? Czy samemu masz dostęp do sitodruku?

  • 6. Data: 2014-02-16 20:47:58
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Bynajmniej metalizowane otwory, styki w kolorowych obudowach, fioletowa
    > solder maska, obudowy BGA nie przyczyniają się ani do niezawodności, ani do
    > funkcjonalności.

    Nie zamierzam deprecjonować twojej inicjatywy. Życzę powodzenia w
    propagowaniu idei "pomocowej".
    Jednak nie mogę się zgodzić z tezą, że metalizowane otwory nie
    przyczyniają się do niezawodności ani do funkcjonalności. Przyczyniają
    się i to bardzo do obu tych cech. Przez parę lat robiłem urządzenia
    pozbawione metalizacji. Konieczność robienia przelotek drucikami, a
    zwłaszcza wykorzystywanie pinów do przejść między warstwami jest częstym
    źródłem problemów. Brak metalizacji popycha do stosowania obudów DIP, co
    zresztą czasami widać na grupie przy jakichś rozpaczliwych prośbach o
    znalezienie nowoczesnego procka w tej obudowie. Stawiasz ciasno kilka
    obudów DIP obok siebie aby zmieścić projekt na płytce, a potem
    kombinujesz jak przylutować od góry nóżkę, aby zapewnić przejście między
    warstwami. Czasami jest to lutowanie byle jakie i odbija się na
    niezawodności.
    A co do funkcjonalności to niestety bez przelotek pod układem bardzo
    ciężko wyprowadzić ścieżki na przykład z elementów w obudowach LQFP100.
    Możesz oczywiście poprzestać na obudowach z małą liczbą pinów ale w ten
    sposób rezygnujesz z pewnych funkcjonalności.
    W najbliższym czasie muszę przeskoczyć ze Spartan 3 na coś mocniejszego
    i właściwie mam do wyboru jedynie 9 kilowy Spartan 6. Tylko ten ma
    obudowę LQFP (144), wszystkie mocniejsze to BGA. Tak samo z Cortex M4.
    Ciężko znaleźć coś z większą pamięcią nie w BGA. Tylko Kilka układów ma
    LQFP100. To już są ostatnie chwile żeby coś sensownego robić na dwóch
    warstwach bez BGA, a co tu mówić o płytkach bez metalizacji.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2014-02-16 21:18:26
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mario" <m...@...pl> wrote in message
> [...]
    > To już są ostatnie chwile żeby coś sensownego robić na dwóch warstwach bez
    > BGA, a co tu mówić o płytkach bez metalizacji.

    Co do Cortex M4 w obudowie dla amatora to zainteresuj się firmą NXP.
    Ich LPC4088 jest dostępny w obudowie plastikowej, 208-pinowej...
    Sam tego właśnie procka aktualnie używam.

  • 8. Data: 2014-02-16 22:36:40
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Ciężko znaleźć coś z większą pamięcią nie w BGA. Tylko Kilka układów ma
    > LQFP100. To już są ostatnie chwile żeby coś sensownego robić na dwóch
    > warstwach bez BGA, a co tu mówić o płytkach bez metalizacji.
    Zgadzam się w całej rozciągłości. (jak zwykle).
    Też zauważam problemy technologiczne:
    a) przelotek
    b) obudów BGA
    oraz degradację oferty starych sprawdzonych T/LQFP xxx, SO i DIP.

    Przelotki muszą niestety być, bo sam doświadczałem na prototypach
    wyciągnięcie sygnałów pod obudową
    TQFP xx.
    Jest to bardzo czasochłonne w prototypie, aby wykonać drutem przelotkę pod
    takim układem, aby się nie uniósł.
    Jeśli bym używał sygnałów z magistralą 32bity+, to w ogóle bym się nie bawił
    w ręczne przelotki.
    Jednak, jeśli dane mają być strumieniowane tylko do wyświetlacza LCD
    magistralą 24 bitową,
    to udało mi się bez problemów zrobić płytkę tylko z kilkoma przelotkami i to
    głównie do zasilania,
    niż do sygnałów.
    W takim przypadku - druciana przelotka - jest dużo bardziej bezawaryjna niż
    napylana.
    W moim życiu spotkałem kilka uszkodzeń przelotek.
    Zdecydowana większość z nich była na linii "power".
    Jednak na liniach sygnałowych też się zdarzają
    Szkoda, że nikt nie opracował/wdrożył technologii "real cooper" w
    przelotkach, wykonanych,, tak jak ścieżki.
    Zaletą by była ciągłość połączenia, a nie bezpiecznik na brzegu pada i
    pionowej metalizacji.
    Jest bardzo mało osób, które zauważają ten problem.
    Nie wyobrażam sobie stosowania przelotek w technice samolotowej.
    powinien być zakaz stosowania płytek z metalizacją otworów w zastosowaniach
    lotniczych.
    Tragedią jest też, że jak samolot się rozbije - nie sposób znaleźć tego
    uszkodzenia i podać go jako przyczynę.
    Stąd nie wiadomo, w ilu przypadkach uszkodzeń aparatury miały miejsce
    uszkodzenia przelotek na PCB w samolotach.
    Ale przecież są zakazy używania komórek, choć nie wiadomo, czy zakłócają
    działanie przyrządów samolotu.
    To znaczy wiadomo, że mogą zakłócać i dlatego zabrania się ich używania.
    Wiadomo, że zdarzają się uszkodzenia przelotek, a nie zabrania się ich
    używania w urządzeniach.
    Mało tego - w samolotach nie kontroluje się nawet okresowo (jak sadzę) w
    żaden sposób ciągłości połączeń na PCB.
    A co dopiero w samochodach, sprzęcie AGD, w przemyśle...
    S.

  • 9. Data: 2014-02-16 23:17:19
    Od: Mario <m...@...pl>

    On 2014-02-16 22:36, Sylwester Łazar wrote:

    > W moim życiu spotkałem kilka uszkodzeń przelotek.
    > Zdecydowana większość z nich była na linii "power".
    > Jednak na liniach sygnałowych też się zdarzają

    Też miałem czasami z tym problem. Chyba zawsze problem występował w
    płytkach od najtańszych producentów. Nie chcę wymieniać z nazwy :) W
    każdym razie problemy ze znalezieniem błędu skutecznie niwelowały
    uzyskaną oszczędność.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2014-02-16 23:26:54
    Od: Mario <m...@...pl>

    On 2014-02-16 21:18, Pszemol wrote:
    > "Mario" <m...@...pl> wrote in message
    >
    > Co do Cortex M4 w obudowie dla amatora to zainteresuj się firmą NXP.

    No niezupełnie amatora. Mała produkcja.

    > Ich LPC4088 jest dostępny w obudowie plastikowej, 208-pinowej...
    > Sam tego właśnie procka aktualnie używam.

    Używam LPC1768 i planuję przejście na M4. LPC40xx jest jedną z opcji.
    Tylko, że najmniejsza obudowa to LQFP144. Zastanawiam się jeszcze nad
    STM. F4 ma wersje ze sporą pamięcią (192 KB) nawet przy LQFP64 I LQFP100.

    --
    pozdrawiam
    MD