  • 1. Data: 2011-08-14 09:28:09
    Temat: Olympus C-4000 i IR
    Od: B <brak{maupa}maila.pl>

    Wpadł mi w ręce Olympus C-4000. Chciałbym się pobawić w fotografie w
    podczerwieni. Kiedyś czytałem że aparaty mają na matrycy zamontowany
    filtr który wycina podczerwień i że można go usunąć. Dzięki takiemu
    zabiegowi nie musimy kupować i zakładać osobnego filtru IR na obiektyw.
    Czy trudno samodzielnie usunąć ten wbudowany filtr? To jest jakaś
    szybka, folia? A może ktoś coś takiego robi za rozsądne pieniążki?

  • 2. Data: 2011-08-14 09:36:52
    Temat: Re: Olympus C-4000 i IR
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-08-14 11:28, B pisze:
> [...]
    > Czy trudno samodzielnie usunąć ten wbudowany filtr? To jest jakaś
    > szybka, folia? A może ktoś coś takiego robi za rozsądne pieniążki?

    Usunąć filtr nie jest trudno. Dużo trudniejsze jest rozebranie aparatu i
    ponowne złożenie tak, aby się nie rozpadł. Najprostszy do przeróbek jest
    chyba Nikon D70.

    WAIDODAYO!

    --
    http://www.stopakcyzie.pl/
    Nie muszisz głosować na PO/PiS/SLD/PSL, poniżej znajdziesz link, gdzie

  • 3. Data: 2011-08-14 09:38:31
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Pomyłka- najprostsza jest Sigma SD9, SD10 i może nowsze modele - ma
    zamontowany filtr IR nie na matrycy, a w płaszczyźnie mocowania bagnetu.
    Pełni też funkcję przeciwpyłkową(pyłki osadzające się kilkadziesiąt cm
    przed matrycą nie są widoczne na zdjęciach). Wystarczy stłuc szybkę.

    WAIDODAYO!

  • 4. Data: 2011-08-14 19:16:55
    Od: Jakub Roguski <a...@s...maila.pl>

    W dniu 2011-08-14 11:28, B pisze:
> [...]
    > Czy trudno samodzielnie usunąć ten wbudowany filtr? To jest jakaś
    > szybka, folia? A może ktoś coś takiego robi za rozsądne pieniążki?

    Poczytaj:
    http://www.lifepixel.com/
    http://dpfwiw.com/ir.htm
    http://www.jimchenphoto.com/index.html
    http://www.wrotniak.com/photo/infrared/index.html

    Powinieneś / powinnaś znaleźć odpowiedzi na większość pytań.

    Jakub
    =====================
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu

  • 5. Data: 2011-08-15 10:34:14
    Od: Marek <g...@w...pl>

    W dniu 2011-08-14 11:28, B pisze:
> [...]
    > Czy trudno samodzielnie usunąć ten wbudowany filtr? To jest jakaś
    > szybka, folia? A może ktoś coś takiego robi za rozsądne pieniążki?

    W tym rozumowaniu jest podstawowy błąd - Filtr IR na matrycy ODCINA
    podczerwień i dlatego konieczne jest usunięcie go, żeby aparat zaczął w
    ogóle rejestrować tą część widma. Ale żeby robić zdjęcia w podczerwieni,
    trzeba i tak ZAKŁADAĆ na obiektyw filtr przepuszczający TYLKO
    podczerwień, żeby odciąć część widzialną widma.

    A praktycznie - Nikon D70 nie wymaga usuwania filtra IR sprzed matrycy,
    reaguje bowiem i bez tego na bliższą podczerwień na tyle dobrze, że
    można robić całkiem dobre zdjęcia. Przykładów w internecie jest niemało.

    Pozdrawiam,
    Marek