  • 21. Data: 2010-11-30 17:25:29
    Temat: Re: Ogranicznik prądu zasilacza
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On wto, 30 lis 2010 16:42:56 in article news:<id361t$fte$1@news.onet.pl>
    komar wrote:

    > Użytkownik "j.r." <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > =================================
    > To w końcu jak jest, bo ktos tu pisał że ten oryginalny układ ogranicza
    > liniowo, bez podcięcia tzn. jak nastawię np 20A , to przy zwarciu będzie
    > płynął prąd 20A. A teraz kolega pisze ,że działa z podcięciem po drobnych
    > zmianach jak na tym nowym schemacie. Jak by to działało z podcięciem, to bym
    > był już zadowolony, bo wszelkie dobory rezystorów nie sprawiły by mi
    > większego kłopotu.

    Q1-U1 lustro prądowe IQ1=R/R2*Iz
    Sygnał napięciowy z lustra Ul=R3*R/R2*Iz=2.5V dla Imax=25A
    Jest on porównywany z napięciem nazwanym Ireg ;)

    Podcięcie jest, ale ...

    Tylko układ ma pewną istotną wadę, a wręcz może ulec uszkodzeniu
    :(

    Wartość Ireg niestety zależy od nastawionego napięcia wyjściowego.

    Przez Uc nazwałem napięcie w punkcie wspólnym R9,R10,R13.

    Aby przy górnym położeniu suwaka R9 otrzymać Imax=25A dla Uwy=12V
    (czyli Uc=2.5V), to Vref musiałoby wynosić -15V (tzn. być ujemne).

    (%i69) solve( (Uwy-Uc)/R13 + (Vref-Uc)/R10 + (0-Uc)/R9 = 0,Uc);
    expand(%),Uwy=12,R9=10E3,R10=10E3,R13=4.7E3;
    float(solve(%)),Uc=2.5;
    (Vref R13 + Uwy R10) R9
    (%o69) [Uc = ------------------------]
    (R13 + R10) R9 + R10 R13
    (%o70) [Uc = 0.24226804123711 Vref + 6.185567010309279]

    (%o71) [Vref = - 15.21276595744681]

    Za to przy ujemnym Vref prąd zwarcia byłby zerowy,
    ale przekraczamy dopuszczalne parametry LM358,
    bo wtedy Ireg=0.24*Vref=-3.7V

    :(

  • 22. Data: 2010-11-30 19:12:50
    Od: "komar" <k...@o...eu>

    Użytkownik "Mirek" <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl> napisał w
    wiadomości news:id3c29$bk3$1@z-news.wcss.wroc.pl...

> [...]
    >
    > (%o71) [Vref = - 15.21276595744681]
    >

    > Za to przy ujemnym Vref prąd zwarcia byłby zerowy,
    > ale przekraczamy dopuszczalne parametry LM358,

    ==========================
    Skomplikowene to wszystko jest. Ale mi chodzi o zasilacz ze stałym (nie
    regulowanym) napięciu wyjściowym i ogranicznikiem na 25A, żeby podczas
    zwarcia nic się nie stało.Płynna regulacja prądu nie jest potrzebna. Może by
    to uprościło całą sprawę.Maksymalny prąd pobrany z zasilacza to 22A.

  • 23. Data: 2010-11-30 21:37:55
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    komar wrote:

> [...]
    > podczas zwarcia nic się nie stało.Płynna regulacja prądu nie jest
    > potrzebna. Może by to uprościło całą sprawę.Maksymalny prąd pobrany z
    Witam,
    układ nie był wyliczany na żadne konkretne wartości prądu wyjściowego.
    Jeżeli przy 13,8V ma być 25A, to ile ma być przy 0V ?
    --
    pzdr, j.r.
    Ps. zapoznaj sie z http://pl.wikipedia.org/wiki/Delimiter

  • 24. Data: 2010-12-01 10:14:19
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "komar" <k...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > zwarcia nic się nie stało.Płynna regulacja prądu nie jest potrzebna. Może
    > by to uprościło całą sprawę.Maksymalny prąd pobrany z zasilacza to 22A.

    Moim zdaniem te warunki spełni układ taki jak na początku, tylko z wstępną
    polaryzacją bazy tranzystora rezystorem od masy (tak jak na początku tu
    sugerowano) aby R szeregowe mogło być mniejsze. Dodanie jeszcze rezystora od
    wyjścia do tej samej bazy spowoduje, że przy obniżaniu napięcia wyjściowego
    ograniczenie prądu będzie przy coraz mniejszym prądzie czyli jest podcięcie.
    Szczegóły to trzeba sobie policzyć.
    Oczywiście nie będzie to bardzo precyzyjne ograniczenie bo Iogr będzie
    zależało od napięcia wejściowego, ale zakładam, że zasilacz nie będzie
    wykorzystywany jako źródło prądu i ograniczenie ma służyć tylko do
    zabezpieczenia zasilacza.
    Innym rozwiązaniem jest ograniczenie prądu do stałej wartości (bez
    podcięcia) i dodanie drugiego ograniczenia sterowanego temperaturą
    tranzystora szeregowego - efekt będzie podobny.
    P.G.