  • 1. Data: 2010-11-26 14:16:11
    Temat: Ogranicznik prądu zasilacza
    Od: "komar" <k...@o...eu>

    Witam. Szukam schematu ogranicznika prądy zasilacza 12V 25A. Chodzi o to,
    żeby był w gałęzi dodatniej zasilacza ( w plusie), minus jest na masie. Mam
    taki ogranicznik, ale na tranzystorze i potrzeba dużego spadku napięcia na
    nim, czyli wydziela się duża moc (ok 15W). Chciałem to zrobić na
    wzmacniaczu operacyjnym, ale w necie nic nie mogę znaleźć. Szukam
    rozwiazania tego problemu.

  • 2. Data: 2010-11-26 14:24:04
    Temat: Re: Ogranicznik prądu zasilacza
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello komar,

    Friday, November 26, 2010, 3:16:11 PM, you wrote:

> [...]
    > nim, czyli wydziela się duża moc (ok 15W). Chciałem to zrobić na
    > wzmacniaczu operacyjnym, ale w necie nic nie mogę znaleźć. Szukam

    Jakie napięcie masz przed stabilizatorem przy pełnym obciążeniu?

    Poza tym - ciężko coś radzić bez znajomości schematu...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-11-26 15:38:15
    Od: "komar" <k...@o...eu>

    Jest to prosty schemat: tranzystor P mosfet (75A 200W) sterowany przez
    wzmacniacz operacyjny ( z U odniesienia) + tranzystor ograniczający prąd
    zwierający bramkę z źródłem. Różnica napięć we-wy stabilizatora ok 3V

  • 4. Data: 2010-11-26 16:07:19
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > Mam taki ogranicznik, ale na tranzystorze i potrzeba dużego spadku
    > napięcia na nim, czyli wydziela się duża moc (ok 15W).

    Rozumiem że nieregulowany.
    Można zmniejszyć rezystor, tak aby spadek napięcia wynosił 100mV (można
    spróbować nawet mniej)
    Tranzystor trzeba podpolaryzować - jeden lub dwa rezystory...
    Jeżeli obecny układ działanie Cię zadowala, to pokaż schemat, zmniejszymy
    ten opornik.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2010-11-26 17:14:19
    Od: "komar" <k...@o...eu>

    Wkleiłem schemat, ale trzeba czekać 40s na otwarcie strony,
    http://www.wrzucaj.com/416160

  • 6. Data: 2010-11-26 18:14:55
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "komar" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Wkleiłem schemat, ale trzeba czekać 40s na otwarcie strony,
    > http://www.wrzucaj.com/416160

    Jeżeli do bazy tranzystora podłączysz rezystor, druga końcówka do masy.
    Jeżeli z zasilacza nie pobierasz prądu (więc spadek napięcia na R1 możesz
    pominąć)
    To przy pewnej wartości dostawionego rezystora spadek napięcia na 82R
    wyniesie 0,7V więc zadziała zabezpieczenie prądowe przy prądzie = 0.

    Mam nadzieję, że dalej już wszystko jasne...

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2010-11-26 19:08:21
    Od: "komar" <k...@o...eu>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wyniesie 0,7V więc zadziała zabezpieczenie prądowe przy prądzie = 0.
    >
    > Mam nadzieję, że dalej już wszystko jasne...

    Tylko,że wykonanie takiego rezystora to jest problem, bo nie można nigdzie
    zakupić drutu oporowago, który daje się lutować. Rezystor wykonany z miedzi
    musiał by mieć średnicę min 2,5-3mm, ale był by to wielki rezystor .
    Nawinięcie drutem 1,1mm (teraz taki mam) powoduje mocne grzanie się, przez
    to rezystancja się bardzo zmienia .Wolał bym,żeby w miejsce tego tranzystora
    wstawić wzmacniacz operacyjny i wtedy można było by zmniejszyć rezystor
    kilkukrotnie.>

  • 8. Data: 2010-11-26 21:05:54
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Tylko,że wykonanie takiego rezystora to jest problem, bo nie można nigdzie
    > zakupić drutu oporowago, który daje się lutować.

    Nie rozumiem Cię... Drut do wzmacniacza operacyjnego da się polutować?

    > Rezystor wykonany z miedzi musiał by mieć średnicę min 2,5-3mm, ale był by
    > to wielki rezystor .

    taki sam rząd wielkości jak dla wzmacniacza operacyjnego
    Przyjmując moc rezystora 5W masz spadek napięcia 200mV
    dałbym ~100mV i rezystor 5miliohmów
    a może nawet 50mV i 2,5miliohma

> [...]
    > to rezystancja się bardzo zmienia .Wolał bym,żeby w miejsce tego
    > tranzystora wstawić wzmacniacz operacyjny i wtedy można było by

    Jeszcze bardziej zmniejszając musisz mieć albo dodatkowe zasilanie, albo
    wzmacniacz operacyjny tolerujący napięcie wejściowe na poziomie zasilania

    Wychodzi mi że masz opór 26mR, długości prawie 1,5m i wydziela się na nim
    17W
    Dla 100mV masz 4mR, długość ~23cm i wydzieli się na nim 2,5W

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2010-11-26 21:21:05
    Od: "komar" <k...@o...eu>

    To znaczy,że mam zmniejszyć opór tak, zeby na nim występowało pod
    obciążeniem napięcie 100-200mV i spolaryzować bazę (rezystor do
    masy)tak,żeby przy tym spadku napięcia zaczął działać ogranicznik ?

  • 10. Data: 2010-11-27 11:37:26
    Od: "komar" <k...@o...eu>

    Działenie tego ogranicznika prądu na jednym tranzystorze jest niebezpieczne,
    bo ma mało podciętą charakterystykę prądową, co powoduje przekroczenie mocy
    strat tranzystora Ten układ na schemacie z rezystorem do plusa, ogranicza
    prąd do ok 13A, i ponad 200W mocy strat na tranzystorze.