  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ogranicznik prądu zasilacza
    Date: Wed, 1 Dec 2010 11:14:19 +0100

    Użytkownik "komar" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:id3ibf$n5n$1@news.onet.pl...

    > Skomplikowene to wszystko jest. Ale mi chodzi o zasilacz ze stałym (nie
    > regulowanym) napięciu wyjściowym i ogranicznikiem na 25A, żeby podczas
    > zwarcia nic się nie stało.Płynna regulacja prądu nie jest potrzebna. Może
    > by to uprościło całą sprawę.Maksymalny prąd pobrany z zasilacza to 22A.

    Moim zdaniem te warunki spełni układ taki jak na początku, tylko z wstępną
    polaryzacją bazy tranzystora rezystorem od masy (tak jak na początku tu
    sugerowano) aby R szeregowe mogło być mniejsze. Dodanie jeszcze rezystora od
    wyjścia do tej samej bazy spowoduje, że przy obniżaniu napięcia wyjściowego
    ograniczenie prądu będzie przy coraz mniejszym prądzie czyli jest podcięcie.
    Szczegóły to trzeba sobie policzyć.
    Oczywiście nie będzie to bardzo precyzyjne ograniczenie bo Iogr będzie
    zależało od napięcia wejściowego, ale zakładam, że zasilacz nie będzie
    wykorzystywany jako źródło prądu i ograniczenie ma służyć tylko do
    zabezpieczenia zasilacza.
    Innym rozwiązaniem jest ograniczenie prądu do stałej wartości (bez
    podcięcia) i dodanie drugiego ograniczenia sterowanego temperaturą
    tranzystora szeregowego - efekt będzie podobny.
    P.G.