  • From: "Piotr Galka" <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ograniczenie pradowe 1.25-30V 0-10A
    Date: Wed, 28 Dec 2011 14:49:09 +0100

    Uzytkownik "Grzegorz WaReZ" <w...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:72c03011-dbce-470b-99ed-0ae3bbc73087@u6g2000vbg
    .googlegroups.com...
    > Ma to byc zasilacz labolatoryjny i ladowarka akumulatorow
    > samochodowych. Planuje zrobic to w taki sposob, ze zasilacz bedzie
    > mial dwa kanaly, pierwszy do 5A lub nawet mniejszy, aby mozna bylo
    > ustawiac male prady do urzadzen elektronicznych, drugi do 10A -
    > ladowanie akumulatorow i zasilanie jakichs konkretniejszych urzadzen
    > (nie wiem jeszcze jakich, po prostu chcialbym miec taka opcje). Do
    > tego chcialbym miec na obu kanalach napiecia symetryczne. Choc nie
    > wiem czy na tym mocniejszym tez moze sie przydac? Jaki do tego wybrac
> [...]

    Ponizej kopia maila jaki rok temu wyslalem do EP.
    Moim zdaniem jak przeczytasz ze zrozumieniem na pewno Ci sie przyda.
    C1 to kondensator za prostownikiem (2200uF).
    Pisali, ze do zasilania uzyc trafo 17...24V.
    Schemat to typowa aplikacja LM317 i napisali, ze zastepujac go LM138 z nieco
    wiekszym radiatorem mozna przerobic to na zasilacz 25V/5A.
    P.G.
    ---------------------------
    Witam,

    Kazdy kolejny numer EP przegladam sobie w wolnej chwili glównie ze wzgledów
    sentymentalnych.

    W numerze 06/2010 na razie doszedlem do strony 44 - Miniprojekt:
    "Symetryczny zasilacz warsztatowy 1,25 do 25V 1,5/5A." sprowokowal mnie do
    odezwania sie.
    Na pierwszy rzut oka szokujaca jest prostota schematu i niewielkie wymiary w
    porównaniu z deklarowanymi parametrami. Technika nie mogla pójsc az tak do
    przodu, aby problemy, z którymi borykalem sie jako nastolatek robiac sobie
    wieki temu (lata 70-te) zasilacz warsztatowy byly teraz tak latwe do
    ominiecia. Aby ograniczyc wydzielana moc nawinalem transformator
    6+6+6+6+6+1+1+1+1+1, co pozwala mi (nadal go uzywam) podac na prostownik
    kazde napiecie od 1 do 35V co 1V.

    Kilka obliczen:

    1. Napiecie szczytowe na C1.
    Dla transformatora 17V wychodzi (17*sqrt(2))-2 = 22V.
    Dla transformatora 24V wychodzi 32V.

    2. Tetnienia.
    Dla 1.5A wychodzi: 1.5A*10ms/2.2mF = 6,8V.
    Dla 5A wychodzi: 22.7V
    Czyli:
    - dla 17V i 1.5A napiecie na C1 waha sie od 15.2V do 22V
    - dla 17V i 5A U(C1) jest od -0.7V do 22V (oczywiscie, ze nie od -0.7, ale
    przekaz jest chyba jasny)
    - dla 24V i 1.5A mamy od 25.2 do 32
    - dla 24V i 5A mamy od 9.3 do 32.

    W zadnej z tych sytuacji nie da sie zrobic tytulowego 1,5A/25V. W tekscie
    jest 22V i to juz z trafem 24V przy 1.5A da sie zrobic, ale dla 5A to jest
    bajka (radosna twórczosc) w kazdej sytuacji. W tekscie ani slowa o zmianie
    pojemnosci C1,C2 dla 5A.

    3. Moc w scalaku (w najgorszym przypadku):
    Dla 1.5A: (32-1,25)*1.5 = 46W
    Wedlug karty katalogowej LM317 w TO220 rezystancja termiczna struktura -
    obudowa to 5st/W. Zatem struktura bedzie miala temperature o 46*5=230 st.C
    wyzsza od temperatury obudowy. Dopuszczalna temperatura struktury to 150
    st.C, a wiec obudowe trzeba utrzymac w temperaturze -80 st.C. Ten radiator
    nie wyglada aby byl zamrazarka.
    Jeszcze ciekawiej wyjdzie dla 5A - dla LM138 podaja 4 st.C/W co przy 154W
    daje 616 st.C róznicy temperatur miedzy struktura a obudowa. Aby zapewnic
    150 st.C dla zlacza obudowa musi byc w temperaturze - 466 st.C. I tu jestem
    pewien, ze tego sie nie uda zrobic (przynajmniej wedlug aktualnego stanu
    wiedzy fizyki) nawet stosujac jak autor pisze "wiekszy radiator, lub
    mniejszy z wymuszonym chlodzeniem".

    Pewnie w niewielkim zakresie napiec uda sie uzyskac z tego zasilacza 1.5A,
    ale czy na stale, czy tylko przez chwile to nie chce mi sie liczyc.

    Ogólnie ten projekt wydaje mi sie bardzo ale to bardzo szkodliwy z punktu
    widzenia Waszej misji edukacyjnej.

    Pozdrawiam

    Piotr Galka