  • 11. Data: 2011-12-28 19:02:41
    Temat: Re: Ograniczenie pradowe 1.25-30V 0-10A
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Wed, 28 Dec 2011 09:26:10 -0800 (PST), Grzegorz WaReZ <w...@g...com>
    napisał:
    > Ok, czyli kwestia transformatora - doszedlem do tego, ze najlepiej
    > bedzie podzielic uzwojenie co 5V i sterowac tym poprzez przekazniki.
    > Teraz sprawa kolejna - toroidalny czy zwykly sieciowy? I co panowie
    > mysla o stabilizatorach LM338 / LM138, LM317 / LM337, LM723? Sa one
    > godne uwagi? Czy lepiej zrobic to tak jak w artykule z PE, podeslanym
    > przez J.F.?

    najlepiej jest zrobic tyrystorowy preregulator i tak tez sie
    to robilo w polskich zasilaczach laboratoryjnych. Mam taki
    zasilacz 0-60V/6A i tak to jest tam zrobione. Schemat takiego
    preregulatora byl w ktoryms ze starych numerow praktycznego elektronika,
    jak pogooglasz to znajdziesz. Ja to kiedys mialem w wersji papierowej.

    --
    pozdrawia
    yorgus

  • 12. Data: 2011-12-28 19:03:33
    Od: "Piotr Galka" <p...@C...pl>

    Uzytkownik "Grzegorz WaReZ" <w...@g...com> napisal w wiadomosci
    o.googlegroups.com...
> [...]
    > mysla o stabilizatorach LM338 / LM138, LM317 / LM337, LM723? Sa one
    > godne uwagi? Czy lepiej zrobic to tak jak w artykule z PE, podeslanym

    Ja powiem tylko tyle.
    Ten mój zasilacz zrobiny ze 35 lat temu na tranzystorach przerabialem potem
    (tez bardzo dawno) na LM723.
    Jest jakas aplikacja (zasilanie regulatora z dodatkowego uzwojenia)
    pozwalajaca na regulacje od 0V.
    Jako element regulacyjny wstawilem potencjometr suwakowy - od razu widac co
    jest mniej wiecej ustawione i dwoma isostatami (tryb binarny = 4 pozycje)
    przestawiam zakres tego potencjometru na 0-10, 10-20, 20-30, 30-40V.
    Ogranicznik pradu - tez jakis suwakowy i dwa zakresy (chyba 0-0.5A i 0-2A).
    Przy tej przeróbce zrezygnowalem z wczesniej przyjetego ograniczania do 4A).
    Ale to bylo dawno. Obecnie pewnie z definicji daloby sie voltomierz i
    amperomierz no i zaleta suwakowego potencjometru znika.
    Jak najlepiej jest zrobic obecnie to nie mam zdania.
    P.G.

  • 13. Data: 2011-12-28 19:29:33
    Od: Grzegorz WaReZ <w...@g...com>

> [...]
    > preregulatora byl w ktoryms ze starych numerow praktycznego elektronika,
    > jak pogooglasz to znajdziesz. Ja to kiedys mialem w wersji papierowej.

    Czy chodzi o wstepny stabilizator tyrystorowy zaprezentowany w tych
    dwoch numerach PE?
    http://speedy.sh/QYh5x/PE-Nr-03-95.pdf
    http://speedy.sh/yaWxz/PE-Nr-04-95.pdf

> [...]
    >amperomierz no i zaleta suwakowego potencjometru znika.
    >Jak najlepiej jest zrobic obecnie to nie mam zdania.

    Rozumiem, ja planuje zrobic to na voltomierzu i amperomierzu, tak wiec
    suwaki odpadaja. A czy np. LM723 ma lepsze parametry wyjsciowe niz
    metoda tranzystorowa?

  • 14. Data: 2011-12-28 21:10:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 28 Dec 2011 20:03:33 +0100, Piotr Galka napisał(a):
    > Ale to bylo dawno. Obecnie pewnie z definicji daloby sie voltomierz i
    > amperomierz no i zaleta suwakowego potencjometru znika.
    > Jak najlepiej jest zrobic obecnie to nie mam zdania.

    Zalezy od wymogow ... moze atmelka ? :-)

    To nie jest takie glupie :-)

    J.

  • 15. Data: 2011-12-29 09:40:05
    Od: "Piotr Galka" <p...@C...pl>

    Uzytkownik "Grzegorz WaReZ" <w...@g...com> napisal w wiadomosci
    a.googlegroups.com...

    >Rozumiem, ja planuje zrobic to na voltomierzu i amperomierzu, tak wiec
    >suwaki odpadaja. A czy np. LM723 ma lepsze parametry wyjsciowe niz
    >metoda tranzystorowa?

    Generalnie po to ludzie wymyslili scalaki aby bylo latwiej i lepiej.
    Dodam cos pozornie nie na temat, ale jak sie zastanowisz....
    Zrobilem sobie tez w tamtych czasach woltomierz tranzystorowy. Mialem duzy
    (chyba z 15cm szerokosci) wskaznik wychylowy 100uA). Uzylem tranzystorów
    jakie mialem - czyli TG3F. Wskazanie po ustaleniu sie pozycji plynelo
    (dlaczego ?). Owinalem kapelusze tych tranzystorów drutem miedzianym (w
    ósemke miedzy nimi na calej wysokosci) - bylo juz lepiej ale i tak nie za
    bardzo.
    Po kilku latach udalo mi sie kupic mój pierwszy wzmacniacz operacyjny
    ULY741. Wstawilem go i jak reka odjal.
    Za swój wielki sukces tamtych czasów uwazam, ze zrobilem to przy zachowaniu
    dotychczasowego zasilania - plaska bateria 4V5 (na taka mialem miejsce w
    obudowie, a czy 9V wtedy istnialy to nie wiem). Jesli lubisz sie uczyc to
    zastanów sie dlaczego to bylo trudne.
    P.G.

  • 16. Data: 2011-12-29 11:12:38
    Od: Grzegorz WaReZ <w...@g...com>

    On 28 Gru, 22:10, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zalezy od wymogow ... moze atmelka ? :-)
    >
    > To nie jest takie glupie :-)
    >
    > J.

    Atmelka jako co? Stabilizator? Ja myslalem zeby uzyc jej do ustawiania
    napiecia (przelaczanie uzwojen itd.), pomiarow pradu i napiecia,
    zabezpieczen termicznych itd.

    On 29 Gru, 10:40, "Piotr Galka" <p...@C...pl>
    wrote:
> [...]
    > obudowie, a czy 9V wtedy istnialy to nie wiem). Jesli lubisz sie uczyc to

    Ok, jestem poczatkujacy w elektronice, chcialbym sie jej nauczyc jak
    najwiecej i jak najlepiej. Moim zdaniem bylo to trudne, poniewaz
    tranzystory sa bardzo czulymi na zaklocenia elementami, wystarczy
    dotyk, jakies zaklocenie i juz dziala inaczej. W ukladach scalonych
    problem ten zapewne jest rozwiazany jakims ekranem, przeciez nie da
    sie bezposrednio dotknac wyprowadzen tranzystorow zawartych w nich.
    Dobrze mysle?

  • 17. Data: 2011-12-29 11:23:04
    Od: "Piotr Galka" <p...@C...pl>

    Uzytkownik "Grzegorz WaReZ" <w...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
> [...]

    problem ten zapewne jest rozwiazany jakims ekranem, przeciez nie da
    sie bezposrednio dotknac wyprowadzen tranzystorow zawartych w nich.

    --------
    Zle.
    Pytanie dlaczego bylo trudne dotyczylo tylko zrobienia woltomierza na 741
    zasilanym z jednej baterii 4,5V.
    A na pytanie "(dlaczego?)" odpowiedz jest sugerowana w zdaniu wystepujacym
    za tym pytaniem.
    P.G.

  • 18. Data: 2011-12-29 11:36:48
    Od: Grzegorz WaReZ <w...@g...com>

    On 29 Gru, 12:23, "Piotr Galka" <p...@C...pl>
    wrote:

> [...]
    > zasilanym z jednej baterii 4,5V.
    > A na pytanie "(dlaczego?)" odpowiedz jest sugerowana w zdaniu wystepujacym

    Tak wiec nie wiem, byc moze dlatego ze wzmacniacz ma byc zasilany
    napieciem od 5V.

  • 19. Data: 2011-12-29 11:37:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    Thursday, December 29, 2011, 10:40:05 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > dotychczasowego zasilania - plaska bateria 4V5 (na taka mialem miejsce w
    > obudowie, a czy 9V wtedy istnialy to nie wiem).

    Oczywiście, ze istniały. 6F22 i trochę większe 6F25.

    > Jesli lubisz sie uczyc to zastanów sie dlaczego to bylo trudne.

    Pojedyncze 4.5V dla 741? Nie miałbym odwagi... Katalogowo minimum
    +/-3V.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2011-12-29 11:40:52
    Od: Grzegorz WaReZ <w...@g...com>

    > Pojedyncze 4.5V dla 741? Nie mia bym odwagi... Katalogowo minimum
    > +/-3V.

    Wlasnie... +/-. O tym nie pomyslalem.