  • 11. Data: 2012-03-26 12:51:49
    Temat: Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 26 Mar 2012 12:41:13 +0200, Marek napisał(a):

    > Taki właśnie dostałem od znajomego.

    No to jeszcze pomyśl o radiatorze bo 7Vx0,5A to jest 3,5W. A to już może
    poparzyć paluchy :)
    --
    Jacek

  • 12. Data: 2012-03-26 12:55:24
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Maciek Kot" <j...@z...pl> napisał w wiadomości

    > Wydaje mi się, ze jeżeli "Marek" zadaje tak podstawowe pytanie to nie jest
    > elektronikiem i nie koniecznie zna prawo Ohma.

    Są dwie metody:
    - wyłożyć kawa na ławę,
    - naprowadzić na zrozumienie,

    Ponieważ:
    - miałem kilka sekund aby odpowiedzieć (lub nie odpowiadać), bo już było
    minuta po zaplanowanym czasie pilnego wyjścia,
    - z maila wynikało, że autor jednak sam już trochę poszukał rozwiązania,

    Wybrałem metodę 2 w minimalnej tekstowo formie.
    Nie wiem, czy gdyby sam doszedł do Uwy=Uwe-IR nie zapamiętałby lepiej.

    A co do prawa Ohma to założyłem, że jest ponad 50%, że książki do fizyki z
    gimnazjum widział. Choć programy są tak lawinowo obcinane, że może już tam
    tego nie ma.
    P.G.

  • 13. Data: 2012-03-26 12:57:45
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Marek" <n...@e...spammer_stop> napisał w wiadomości

    > Dziękuję za konkretną odpowiedź, rezystor stosowałem kiedys do zasilania
    > 3V diody LED napięciem 12V, ale tam raczej pobór prądu był stały.

    Zastanów się, czy pobór prądu był stały dlatego, że dioda pobiera stały
    prąd, czy może z jakiegoś innego powodu.
    P.G.

  • 14. Data: 2012-03-26 13:22:04
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > No to jeszcze pomyśl o radiatorze bo 7Vx0,5A to jest 3,5W. A to już może
    > poparzyć paluchy :)

    No i nie może być to taki radiator:
    http://www.tme.eu/html/PL/radiatory-typu-u/ramka_165
    6_PL_pelny.html
    Rezystancja 24K/W oznacza że przy wydzielaniu ciepła w ilości 3,5 W
    radiator utrzyma obudowę kładu w temperaturze o 84 stopnia wyższej niż
    temperatura otoczenia. Przydałby się radiator z rezystancją cieplną
    rzędu 6K/W.

    MD

  • 15. Data: 2012-03-26 14:30:02
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message
    (ciap)
    > A co do prawa Ohma to założyłem, że jest ponad 50%, że książki do fizyki z
    > gimnazjum widział. Choć programy są tak lawinowo obcinane, że może już tam
    > tego nie ma.

    Jeszcze jest.

    --
    Włodek

  • 16. Data: 2012-03-26 14:36:01
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    > "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message
    > (ciap)
    >

    > Jeszcze jest.

    A od kiedy wchodzi, że wszystkie przedmioty przyrodnicze staną się jednym
    przedmiotem nauczanym przez panią od przyrody ?
    P.G.

  • 17. Data: 2012-03-26 18:17:45
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    > Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A od kiedy wchodzi, że wszystkie przedmioty przyrodnicze staną się jednym
    > przedmiotem nauczanym przez panią od przyrody ?

    Nie znam szczegółów, ale jakaś demolka "podstawy programowej" już od
    przyszłego roku.

    --
    Włodek

  • 18. Data: 2012-03-30 00:35:51
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    > Chciałbym zasilić urządzenie pracujące z napięciem 5V zasilaczem
    > stabilizowanym 12V. Mam do wyboru 2 opcje - tańszą i prostszą w
    > zastosowaniu - rezystor oraz droższą i mniej wygodną w instalacji (montaz
    > musi być przy samym urządzeniu) - stabilizator. Chętnie wysłucham
    > podpowiedzi fachowców o wyższości jednego rozwiązania nad drugim. Jeżeli
    > to ma jakieś znaczenie, to urządzenie końcowe będzie miało zmienny pobór
    > prądu 02-05A.

    Należy zakupić zasilacz stabilizowany 5V i po kłopocie.
    Przy 0,5 A znaczy "pół ampera" koszt jest pomijalny z korzyściami...
    Jak widać, opcja numer trzy sie pojawiła...

    Są jeszcze otowe scalone przetwornice DC/DC z 12 na 5V.
    Lub niescalone
    http://www.merawex.com.pl/index.php?option=com_conte
    nt&task=view&sectionid=1&id=28
    Ewentualnie rzeźby jak ta