  • 21. Data: 2011-03-12 13:19:21
    Temat: Re: Limit 8GB- technologiczny czy marketingowy?
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-03-12 14:09, JoteR wrote:

    > Dla mnie (a i pewnie dla wielu innych czytelników tej grupy) pytania
    > Radka pogłębiające temat i wynikające często z nich dyskusje wnoszą
    > bardzo wiele. Dla Ciebie nie? To przykre, ale to Twój problem i nie
    > obarczaj nim innych.

    Z niezrozumuiałych względów zmieniasz problem natury technicznej w
    problem natury osobistej, to jawna oznaka problemów osobowisciowych, a
    te najczęsciej ujawniają się w w obszarach gdzie mozna anonimowo wyrazić
    sw obawy.

    Raz jeszcze - czy jesteś w stanie napisać coś zgodne z tematem grupu i
    to co pomoze pytającemu?

    > Przykro mi, ale jaśniej już nie potrafię.

    Mi też przykro ale psychologiem i psychiatrą nie jestem.

  • 22. Data: 2011-03-12 13:22:10
    Temat: Odp: Limit 8GB- technologiczny czy marketingowy?
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl>

    Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości grup
    .pl...
    > Tutaj masz racje ze więcej jak 8 trudno w łożyć ze względu ekonomicznego. 16GB
    > RAM ksoztowao by prawie 2500zł co się mija z celem.

    ztcw nikt nie produkuje 8GB so-dimmow wiec...

    > Z obserwacji. mimo że ma dost§ene 4GB, w Process Explorerze nie sposób wyskoczyć
    > po za 3GB, chyba ze to oprogramowanie 64bitowe.

    32 bitowa apilkacja z zasasy nie wykorzysta ponad 2GB

    soa#1

  • 23. Data: 2011-03-12 13:30:52
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-03-12 13:21, Radosław Sokół wrote:

    > 1) Nie miał takiej opinii. Nie powtarzaj kłamstw.
    >
    > 2) Nie ma sensu robić czegoś bez sensu. Zastanawianie się
    > "po co" i "czy nie można lepiej i oszczędniej" prowadzi
    > do postępu. Bezmyślność prowadzi tylko do nabijania
    > kabzy korporacjom.

    > Jak ktoś nie chce się tłumaczyć, to niech nie pyta się na
    > grupie *dyskusyjnej*, tylko robi co chce. To wolny kraj. A ja
    > korzystam z tej wolności i krytykuję podejście konsumpcyjne,
    > ograniczające się do zwiększenia zasobów zamiast wyboru lep-
    > szej, choć może trudniejszej drogi.

    Ktoś ma potrzebę stricte techniczą, mozna oczywiście wnioskować o
    podanie takowych przyczyn, ale w szczególnych (szcególnie w obszarze
    nauki) warto mieć do dyspozycji zasoby, które rozwiązują zadany problem.

    Krytyka jest naturą Polaków, zamiast próbować rozwiązywac problemy,
    wskazywać rozwiązania:
    a) stwarzają dodatkowe sztuczne
    b) nie rozwiązują problemów
    c) trollują (w szczególnosci oczerniając personalnie dyskutantów)

    Krytyczne podejście ma jedynie sens, gdy droga krytyki rozwiązuje
    problem -> wskazuje inne potencjalne ścieżki (znając prawdziwe źródło
    problemu), a nie stwarza kolejne (akadenmickie) problemy.

    Znajdowanie alternatywnych ścieżek w momencie gdy istnieja rozwiązaia
    danego problemu jest ... co juz napisałem - typowym polskim podejściem,
    stwarzaniem problemów tam gdzie ich nie ma.

    Innymi słowy w całej tej dyskusji nie padło nawet jedno słowo na temat
    merytorycznych/technicznych rozwiązań, zaś większośc skupiła się na
    tematach nie związanych z pierwotnym pytaniem.

    Zaznacze raz jeszcze: Sztuczne akademickie stwarzanie problemów, które
    nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.

    Jakie proponujecie (akademicy) rozwiązania techniczne, które pozwola
    komputerom klasy PC zaadresować wiele GB pamięci fizycznej. To tak
    proste, że nie wymaga tłumaczenia.

  • 24. Data: 2011-03-12 13:45:34
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 12.03.2011 13:41, Osadnik pisze:
    > Tutaj masz racje ze więcej jak 8 trudno w łożyć ze względu ekonomicznego. 16GB RAM
    ksoztowao by prawie 2500zł co się mija z celem.

    Nie chodzi o to. Chodzi o konieczność zastosowania większej
    liczby układów na płycie, czasem poprowadzenia większej licz-
    by ścieżek, w ostateczności zaś wygospodarowania miejsca na
    całe kolejne gniazdo pamięci.

    Koszt ponoszony przez *klienta* na zakup pamięci nie gra tu
    akurat roli.

    > Znajdź mi leki zamiennik Autocada, znajdź mi lekki zamiennik ArcInfo, znajdź mi
    lekki zamiennik oprogramowania rastrowego (GIMP próbowałem ten program jest
    niewygodny), lekki zamiennik nielinowego
    > edytora wideo (zapisywanie pamieci podglądów w jakości HD), no i przeglądarka która
    nie będzie zajmować więcej niż 100MB RAM przy otwartych 50 zakładach, zamiennik
    pdfreadera który otworzy nowe wersje
    > złożonych pdfów z projektem budowlanym.

    I wszystkiego tego potrzebujesz? Jeżeli faktycznie dosta-
    łeś na to wszystko licencje, to nieźle to kosztowało Two-
    jego zleceniodawcę.

    Z mojej działki: AutoCADa nie potrzebuję, ale jak musiałem
    narysować kilka rysunków technicznych, to zrobiłem to za
    pomocą... OpenOffice.org Draw. Program nie do tego zastoso-
    wania, ale z nieco większym nakładem pracy udało się osiąg-
    nąć odpowiedni efekt na zadowalającym poziomie jakości.
    Nie musiałem mieć do tego 8 GiB pamięci, kupować oprogramo-
    wania za dziesiątki tysięcy złotych ani narzekać na niezbyt
    oszczędne programy.

    Oczywiście, jeżeli ktoś *zawodowo* zajmuje się rysunkiem
    technicznym, to kupi AutoCADa i sprzęt, który pozwoli na
    wydajną pracę w nim. Znam jednak paru projektantów, używa-
    ją AutoCADa (może nie najnowszego, bo raczej 2000 i ja-
    kiejś jednej nowszej wersji), rysują średniej wielkości
    rysunki i nie narzekają na wydajność komputerów z 2 GiB
    pamięci.

    Inna sprawa, że takich prac nie robi się na komputerach
    przenośnych, bo się do tego zwyczajnie nie nadają. Nie te
    wydajności dysków, nie te możliwości chłodzenia, nie tej
    jakości ekran, nie taka przekątna obrazu.

    Nie znam też raczej nikogo, kto sam jeden zajmuje się na
    zmianę edycją rastrów, projektów CADowych, wideo i paru
    innych rzeczy. Może jesteś takim wyjątkowym pracownikiem
    uniwersalnym, kto wie. Faktycznie?

    > Z obserwacji. mimo że ma dost§ene 4GB, w Process Explorerze nie sposób wyskoczyć po
    za 3GB, chyba ze to oprogramowanie 64bitowe. Czasami podbije do 3,3GB ale zaraz potem
> [...]
    ze potrafi nawet program zminimalizowany an chwile wywalić do pagefile a potem

    Aplikacje 32-bitowe nawet w 64-bitowym systemie mają do
    dyspozycji tylko 2 do 3 GiB przestrzeni adresowej. O ile
    pamiętam (mogę się mylić) tylko specjalnie oznaczone
    aplikacje mogą dostać całe 4 GiB. Krótko mówiąc: aplikacja
    32-bitowa musi być przystosowania do wykorzystywania PAE w
    systemie 32-bitowym, by dostała więcej niż 2 GiB od systemu
    64-bitowego.

    > Że zakładasz że będę używał maszyny stacjonarnej o znacznie lepszych parametrach
    tyle tylko że co mi z maszyny stacjonarnej jak i tak muszę mieć to wszystko pod rką,
    wiec pod ręką to było by dla
    > ciebie noszenie dysku wymiennego.żeby nie robić co chwile synchronizacji.

    No ale ten magazyn możesz mieć na dysku wbudowanym w kom-
    puter. Nie wiem, po co tu mieszasz RAM.

    Poza tym: po co masz mieć *wszystko* pod ręką?

    > to sam powiem prowadzącemu zajęcia że nie oddam wykonanego bo używa gównianego
    oprogramowania? A może oprogramowanie nie jest gówniane tylko naprawdę potrzebuje
    ramu i tyle. Jakby Windows nie cachował
    > samego siebie po prawie 800MB i nie rezerwował równo 2% jego pojemności to może i
    by było lepiej. Obecnie choć ma 4GB to wykorzystać mogę nieco ponad 2.

    Z czystej ciekawości: czy faktycznie dostajesz najzupełniej
    legalne licencje na oprogramowanie potrzebne do realizacji
    projektów? Bo pamiętam, że z AutoCADem były problemy, nawet
    licencja edukacyjna do ACADa 2000 nie uprawniała do rozdawa-
    nia licencji studentom.

    Swoją drogą, już w ramach mojego osobistego zdania, prowadzą-
    cy nie powinni wymagać wykorzystywania tak rozbudowanego, pro-
    fesjonlnego oprogramowania. Jest to przyzwyczajanie studentów
    do konkretnych, drogich produktów i pogłębianie monopolu. Poza
    tym uniemożliwia samodzielną pracę zaraz po studiach, bo mało
    którego absolwenta będzie stać na zakup AutoCADa, by na przy-
    kład rysować na zlecenie rysunki techniczne.

    Jako prowadzący zajęcia zawsze wielką uwagę zwracam, by opro-
    gramowanie wymagane w ramach laboratoriów lub projektów było
    dostępne dla studentów za darmo nie tylko w ramach licencji
    typu MSDN AA, ale wręcz nawet dla osób "niezrzeszonych".
    Owszem, ucząc przedmiotów informatycznych mam prościej, bo
    darmowych środowisk programistycznych jest kilka, aplikacji
    pomocniczych też się trochę znajdzie, a prostsze narzędzia
    można napisać samemu i opublikować za darmo.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 25. Data: 2011-03-12 14:03:01
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 12.03.2011 14:30, Rafał Łukawski pisze:
    > Jakie proponujecie (akademicy) rozwiązania techniczne, które pozwola komputerom
    klasy PC zaadresować wiele GB pamięci fizycznej. To tak proste, że nie wymaga
    tłumaczenia.

    To jest pytanie? Stwierdzenie? Czy coś innego?

    > Krytyczne podejście ma jedynie sens, gdy droga krytyki rozwiązuje problem

    Błąd. Ma też sens, gdy powoduje ujawnienie pewnego problemu
    społecznego, gospodarczego lub politycznego. A tu mamy do
    czynienia z takim problemem: tworzeniem nieoptymalnego
    oprogramowania.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 26. Data: 2011-03-12 14:07:54
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

> [...]
    > wydajności dysków, nie te możliwości chłodzenia, nie tej
    > jakości ekran, nie taka przekątna obrazu.

    od wielu lat komputery przenosne umożliwiają podłączenie co najmniej
    jednego zewnętrznego monitora (zaawansowany sprzęt ma możliwośc
    podlączneia więcej niż jednego monitora, co rozwiązuje wiekszośc problemów).

    Chłodzenie jest wartością bardzo względną, zależną od zastosowanej
    technologii do wytwarzania układów, to co dzisiaj wytwarza określoną
    ilość ciepła do wytworzenia rezultatu X, za 1-2 lata, ilość ciepła może
    być zdecydowanie mniejsza.

    Demonizowanie laptopów ma charakter wyjątkowo tenndecyjny, nie ukrywam
    tu, że PC ma znacznie większe możliwości chłodzenia i rozbudowy, ale
    sztywny i nieelastyczny stosunek do urzadzeń przenośnych jest raczej
    oznaką skrzywienie sposobu myślenia.

    R.

  • 27. Data: 2011-03-12 14:12:34
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-03-12 15:03, Radosław Sokół wrote:

> [...]
    > społecznego, gospodarczego lub politycznego. A tu mamy do
    > czynienia z takim problemem: tworzeniem nieoptymalnego

    Masz za zadanie zwiększenie zwiększenie możliwości wykorzystania pamięci
    RAM.

    a) jako pracownik profesjonalnej firmy od razu wylatujesz z pracy, za
    'jęczenie'
    b) jako pracownik uczelni, zostajesz na stanowisku, bo tam stwarzanie
    problemów jest jednym z podstawowych celów tej instytucji.

    Oczywiscie to dwa skrajne poglądy, jednak WCIĄŻ nie padło SŁOWO, które
    pomogłoby pytajacemu w rozwiązaniu problemu, wykorzystanie pamięci ram
    jest wygodne, a w szczególnych przypadkach ma uzasadnienie. Uzasadniene
    nie jest jednoznaczne z podawaniem wszelkich informacji pracownikom
    akademickim, którzy maja trudności z rozwiązywaniem problemów, zaś z
    łatwością generują nowe.

  • 28. Data: 2011-03-12 15:00:59
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    W dniu 2011-03-12 14:45, Radosław Sokół pisze:

    > I wszystkiego tego potrzebujesz? Jeżeli faktycznie dosta-
    > łeś na to wszystko licencje, to nieźle to kosztowało Two-
    > jego zleceniodawcę.

    Uczelnia! Ino program do video mam swój.

> [...]
    > Nie musiałem mieć do tego 8 GiB pamięci, kupować oprogramo-
    > wania za dziesiątki tysięcy złotych ani narzekać na niezbyt

    Projekt planistyczny w ty nie przejdzie.

> [...]
    > kiejś jednej nowszej wersji), rysują średniej wielkości
    > rysunki i nie narzekają na wydajność komputerów z 2 GiB

    Podłożysz raster z mapa zasadnicza i sprawa zmienia się bardzo istotne a
    do tego co jakiś czas trzeba zrobić widok 3D.

    > Inna sprawa, że takich prac nie robi się na komputerach
    > przenośnych, bo się do tego zwyczajnie nie nadają. Nie te
    > wydajności dysków, nie te możliwości chłodzenia, nie tej
    > jakości ekran, nie taka przekątna obrazu.

    świetnie, ja nie mam możliwości finansowej zakupu dwóch komputerów i nie
    chce tez bujać się z synchronizacją.

    > Nie znam też raczej nikogo, kto sam jeden zajmuje się na
    > zmianę edycją rastrów, projektów CADowych, wideo i paru
    > innych rzeczy. Może jesteś takim wyjątkowym pracownikiem
    > uniwersalnym, kto wie. Faktycznie?

    ARGH! JESTEM STUDENTEM! MUSZĘ ROBIĆ WSZYSTKO SAM!

> [...]
    > 32-bitowa musi być przystosowania do wykorzystywania PAE w
    > systemie 32-bitowym, by dostała więcej niż 2 GiB od systemu

    Tak właśnie myślałem że jest takie ograniczenie. Czyli jak aplikacja nie
    obsługuje to koniec jeśli producent nie zamierza wydać nowej wersji a
    konwersja jest niemożliwa ze względu na autorski format danych.
    > No ale ten magazyn możesz mieć na dysku wbudowanym w kom-
    > puter. Nie wiem, po co tu mieszasz RAM.

    Jak w "terenie" będę miał dostęp do danych i możliwości ich prezentacji?

> [...]
    > projektów? Bo pamiętam, że z AutoCADem były problemy, nawet
    > licencja edukacyjna do ACADa 2000 nie uprawniała do rozdawa-

    tak, całkowicie legalnie i wszystko jest w 100% porządku, studenci muzą
    sie zarejestrować z uniwersyteckiego maila i wtedy dopiero moga
    korzystać z oprogramowania tylko oczywiste w celach niekomercyjnych. Na
    Autocada ma licencje na 3 lata, na ArcInfo przez rok z możliwością
    przedłużenia.

> [...]
    > którego absolwenta będzie stać na zakup AutoCADa, by na przy-
    > kład rysować na zlecenie rysunki techniczne.

    Pytałem się o open source, i zamienniki, odpowiedź jest jedna, my uczymy
    na tym jak pan chce może pan robić na czymś innym ale wynikowo ma być to
    co chcę. Zresztą są zajęcia gdzie masz normalnie wpisane w program
    "autocad" i co wtedy? Na zajęciach uczyć się czegoś innego apotem robić
    w czyms innym? szkoda czasu. Zreszta w branży GIS to trudno o cos
    niekomercyjnego i dobrego.

> [...]
    > pomocniczych też się trochę znajdzie, a prostsze narzędzia
    > można napisać samemu i opublikować za darmo.

    No i dlatego może dochodzić do pewnych nieporozumień w naszej dyskusji,
    ja stoję po stronie użytkowników anie twórców oprogramowania ;) tu po
    mojej stronie jest bałagan w standardach, bałagan w formatach. O
    Alternatywy open source trudno lub sa zwyczajnie niestabine i powolne
    albo maja momentami bardzo duze braki.

  • 29. Data: 2011-03-12 15:29:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Mar 2011, Osadnik wrote:

> [...]
    [...]
    > Znajdź mi leki zamiennik Autocada
    <burknięcie> sam se znajdź <\burknięcie>
    > mi lekki zamiennik oprogramowania rastrowego (GIMP próbowałem ten program
    > jest niewygodny)

    A czego w tym zakresie potrzebujesz?
    Bo jak m.in. warstw, to do dyspozycji są jeszcze (z darmowych!)
    Paint.NET i Photobie. Sprawdzałeś?
    (FYI: używam GIMPa, ale bywa że muszę sobie przerzucić do Paint.NET
    bo jakoś ciągle w GIMPie nie widzę krzywych po jasności)

    > lekki zamiennik nielinowego edytora wideo

    A to też nie wiem (za to w roli argumentu na potrzebne terabajty
    ma swoją wagę ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2011-03-12 17:16:41
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    > [...]
    > <burknięcie> sam se znajdź <\burknięcie>

    Wyżej pisałem odnośnie lekkości, jeśli masz same kreski i bez 3D to nie
    ma problemu, gorzej jak w grę wchodzą rastry i 3D.

> [...]
    > (FYI: używam GIMPa, ale bywa że muszę sobie przerzucić do Paint.NET
    > bo jakoś ciągle w GIMPie nie widzę krzywych po jasności)

    To była raczej ironia ze jak masz raster 3000x3000px i dasz ze dwie trzy
    warstwy to echm, trochę to już w ramie siedzi.