    Date: Sat, 12 Mar 2011 16:00:59 +0100
    From: Osadnik <o...@w...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Limit 8GB- technologiczny czy marketingowy?

    W dniu 2011-03-12 14:45, Radosław Sokół pisze:

    > I wszystkiego tego potrzebujesz? Jeżeli faktycznie dosta-
    > łeś na to wszystko licencje, to nieźle to kosztowało Two-
    > jego zleceniodawcę.

    Uczelnia! Ino program do video mam swój.

    > Z mojej działki: AutoCADa nie potrzebuję, ale jak musiałem
    > narysować kilka rysunków technicznych, to zrobiłem to za
    > pomocą... OpenOffice.org Draw. Program nie do tego zastoso-
    > wania, ale z nieco większym nakładem pracy udało się osiąg-
    > nąć odpowiedni efekt na zadowalającym poziomie jakości.
    > Nie musiałem mieć do tego 8 GiB pamięci, kupować oprogramo-
    > wania za dziesiątki tysięcy złotych ani narzekać na niezbyt
    > oszczędne programy.

    Projekt planistyczny w ty nie przejdzie.

    > Oczywiście, jeżeli ktoś *zawodowo* zajmuje się rysunkiem
    > technicznym, to kupi AutoCADa i sprzęt, który pozwoli na
    > wydajną pracę w nim. Znam jednak paru projektantów, używa-
    > ją AutoCADa (może nie najnowszego, bo raczej 2000 i ja-
    > kiejś jednej nowszej wersji), rysują średniej wielkości
    > rysunki i nie narzekają na wydajność komputerów z 2 GiB
    > pamięci.

    Podłożysz raster z mapa zasadnicza i sprawa zmienia się bardzo istotne a
    do tego co jakiś czas trzeba zrobić widok 3D.

    > Inna sprawa, że takich prac nie robi się na komputerach
    > przenośnych, bo się do tego zwyczajnie nie nadają. Nie te
    > wydajności dysków, nie te możliwości chłodzenia, nie tej
    > jakości ekran, nie taka przekątna obrazu.

    świetnie, ja nie mam możliwości finansowej zakupu dwóch komputerów i nie
    chce tez bujać się z synchronizacją.

    > Nie znam też raczej nikogo, kto sam jeden zajmuje się na
    > zmianę edycją rastrów, projektów CADowych, wideo i paru
    > innych rzeczy. Może jesteś takim wyjątkowym pracownikiem
    > uniwersalnym, kto wie. Faktycznie?

    ARGH! JESTEM STUDENTEM! MUSZĘ ROBIĆ WSZYSTKO SAM!

    > Aplikacje 32-bitowe nawet w 64-bitowym systemie mają do
    > dyspozycji tylko 2 do 3 GiB przestrzeni adresowej. O ile
    > pamiętam (mogę się mylić) tylko specjalnie oznaczone
    > aplikacje mogą dostać całe 4 GiB. Krótko mówiąc: aplikacja
    > 32-bitowa musi być przystosowania do wykorzystywania PAE w
    > systemie 32-bitowym, by dostała więcej niż 2 GiB od systemu
    > 64-bitowego.

    Tak właśnie myślałem że jest takie ograniczenie. Czyli jak aplikacja nie
    obsługuje to koniec jeśli producent nie zamierza wydać nowej wersji a
    konwersja jest niemożliwa ze względu na autorski format danych.
    > No ale ten magazyn możesz mieć na dysku wbudowanym w kom-
    > puter. Nie wiem, po co tu mieszasz RAM.

    Jak w "terenie" będę miał dostęp do danych i możliwości ich prezentacji?

    > Z czystej ciekawości: czy faktycznie dostajesz najzupełniej
    > legalne licencje na oprogramowanie potrzebne do realizacji
    > projektów? Bo pamiętam, że z AutoCADem były problemy, nawet
    > licencja edukacyjna do ACADa 2000 nie uprawniała do rozdawa-
    > nia licencji studentom.

    tak, całkowicie legalnie i wszystko jest w 100% porządku, studenci muzą
    sie zarejestrować z uniwersyteckiego maila i wtedy dopiero moga
    korzystać z oprogramowania tylko oczywiste w celach niekomercyjnych. Na
    Autocada ma licencje na 3 lata, na ArcInfo przez rok z możliwością
    przedłużenia.

    > Swoją drogą, już w ramach mojego osobistego zdania, prowadzą-
    > cy nie powinni wymagać wykorzystywania tak rozbudowanego, pro-
    > fesjonlnego oprogramowania. Jest to przyzwyczajanie studentów
    > do konkretnych, drogich produktów i pogłębianie monopolu. Poza
    > tym uniemożliwia samodzielną pracę zaraz po studiach, bo mało
    > którego absolwenta będzie stać na zakup AutoCADa, by na przy-
    > kład rysować na zlecenie rysunki techniczne.

    Pytałem się o open source, i zamienniki, odpowiedź jest jedna, my uczymy
    na tym jak pan chce może pan robić na czymś innym ale wynikowo ma być to
    co chcę. Zresztą są zajęcia gdzie masz normalnie wpisane w program
    "autocad" i co wtedy? Na zajęciach uczyć się czegoś innego apotem robić
    w czyms innym? szkoda czasu. Zreszta w branży GIS to trudno o cos
    niekomercyjnego i dobrego.

    > Jako prowadzący zajęcia zawsze wielką uwagę zwracam, by opro-
    > gramowanie wymagane w ramach laboratoriów lub projektów było
    > dostępne dla studentów za darmo nie tylko w ramach licencji
    > typu MSDN AA, ale wręcz nawet dla osób "niezrzeszonych".
    > Owszem, ucząc przedmiotów informatycznych mam prościej, bo
    > darmowych środowisk programistycznych jest kilka, aplikacji
    > pomocniczych też się trochę znajdzie, a prostsze narzędzia
    > można napisać samemu i opublikować za darmo.

    No i dlatego może dochodzić do pewnych nieporozumień w naszej dyskusji,
    ja stoję po stronie użytkowników anie twórców oprogramowania ;) tu po
    mojej stronie jest bałagan w standardach, bałagan w formatach. O
    Alternatywy open source trudno lub sa zwyczajnie niestabine i powolne
    albo maja momentami bardzo duze braki.