  • 51. Data: 2014-03-22 22:45:05
    Temat: Re: Ocknęli się: Szare paliwo zalewa Polskę
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 22 marca 2014 22:09:20 UTC+1 użytkownik WS napisał:

    > a nawet z samym kosztem transportu nowego ;)
    >

    > http://next.gazeta.pl/next/1,114656,9621707,Samochod
    y_ekologiczne__Ktore_to_.html

    > WS

    Chyba zabiłeś temat ekologiczności współczesnych samochodów skoro transport jednego
    super duper ekologicznego samochodu wprowadza do atmosfery tyle zanieczyszczeń co ten
    samochód jak przejedzie 200 tysięcy kilometrów. Inna sprawa że transport nie
    ekologicznych wiąże się z takimi samymi zanieczyszczeniami związanymi z transportem.
    Wniosek jest jeden. Trzeba kupować samochody produkowane na ulicy za rogiem. I wtedy
    mogą być mało ekologiczne, czyli tanie.

  • 52. Data: 2014-03-22 23:20:56
    Od: twardziejszy <m...@o...o2.o2.o2.pl>

    W dniu 22.03.2014 07:29, Cavallino pisze:
    > Ci co pracują (powinni pracować) w miastach, to z reguły tak.
    > Z założenia na wsi mieszkają osoby parające się rolnictwem na tej samej
    > wsi.

    Albo:
    Na wsi mieszkają osoby, które pracują w pobliskim mieście.

    --
    pzdr

  • 53. Data: 2014-03-23 01:37:24
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <k...@c...goznac>

    Powitanko,

    > Warto w tym miejscu przypomnieć, że w takich np. USA sam podatek
    > dochodowy przekraczał 90% w najwyższej grupie.

    Powaznie? Bylo tam 90%? I co, jaka wtedy byla szara strefa?

    > Kiedy? Ano, dokładnie w tych czasach, które sami amerykanie wspominają z
    > nostalgią, jako złote (powojenne ćwierć wieku).

    U nas sporo ludzi dobrze wspomina czasy Gierka, AFAIR kilka lat temu
    udalo sie splacic jego dlugi.

    > Nie tylko pkb rósł wtedy najszybciej, ale i zarobki, i to równomiernie
    > we wszystkich przedziałach dochodów:
    > https://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_Median_In
    come_-_10-yr_Moving_Average_Annual_%25_Change_-_1947
    _to_2007_-_20th,_40th,_60th,_80th,_95th_Percentiles.
    jpg

    Ale tu o zarobkach nic nie ma. Za to, jesli wierzyc:
    http://zielonalinia.gov.pl/Formy-opodatkowania-w-USA
    -14890
    to nawet w RP v3.0 malo kto by kombinowal przy takiej wysokosci podatku.

    > Nie od rzeczy też wspomnieć że dług publiczny spadał w tym czasie
    > sukcesywnie (dopiero Reagan przerwał ten trend):
    > http://en.wikipedia.org/wiki/File:FederalDebt1940to2
    012.svg

    Niewielka cena za wykonczenie ekonomiczne ZSRR.

    > Problem w tym, że nikt nie wie, jak ta krzywa wygląda w konkretnym
    > przypadku, gdyż nie ma modelu
    > makroekonomicznego który by się sprawdził, a doswiadczalnie to nie
    > bardzo się da ją wyznaczyć :)

    Alez wlasnie doswiadczalnie to wielokrotnie sprawdzano. Rzad Millera
    obnizyl zdaje sie akcyze na alkohol, czy fajki, nie pamietam, w kazdym
    razie dziennikarze (co nie dziwne), ale tez tzw. ekonomisci byli
    zdziwieni, ze wplywy do budzetu wzrosly. Ja, nie ekonomista, zdziwiony
    nie bylem. W watku, w ktorym dyskutujemy, tez jest mowa o tej czesci
    krzywej za maximum;-)

    > Ale gdzie jest maksimum, i w którym punkcie krzywej znajdujesz się w
    > danym momencie - przed nim,
    > czy po..

    Maximum bylo tam, gdzie wplywy z podatkow byly najwyzsze, jesli
    zwiekszyles wysokosc podatkow, a wplywy spadly, to tez nie trzeba byc
    Miltonem Friedmanem, zeby zgadnac w ktorej czesci krzywej jestes.

    > A tak nawiasem mówiąc, to po obniżce podatków przez Reagana wpływy tak
    > spadły, że doprowadziło to w krótkim
    > czasie do znacznego wzrostu deficytu budżetowego... czyli, byli jednak
    > na wznoszącej części krzywej L, nieprawdaż...?

    Ja nie moge znalesc danych, czy wplywy spadly, z pewnoscia wzrosly
    wydatki, m.in. na wyscig zbrojen, dzieki czemu w duzej mierze, nie
    jestesmy w przymusowym fan-clubie ZSRR.

    > USA: ~20% PKB na zdrowie, a średni poziom ochrony zdrowia (dane WHO)
    > niższy, niż w takich krajach UE jak Niemcy,
    > Francja, GB itp, gdzie idzie na to zaledwie 10-12%. Czyli się jednak da
    > i państwowo i efektywnie. Cud.

    Co do GB, to z niedowierzaniem slucham opowiesci roznych znajomych,
    ktorzy tam mieszkali. Z niedowierzanim, bo nie spodziewalem sie, ze moze
    byc gorzej niz u nas wsrod cywilizowanych krajow. Co do innych krajow UE
    to bycmoze masz racje. Co do USA, to moja daleka rodzinka przyjezdza do
    Polski leczyc zeby, tam, nawet dla nich, za drogo, ale cala reszta,
    chocby czas przyjazdu karetki, wiedza tych para-medics, czy jak im tam,
    wzorowa. No a co do cudow, to z ok. 7% stawki podatku na ichni ZUS robia
    20% PKB na sluzbe zdrowia.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 54. Data: 2014-03-23 08:13:24
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Smok Eustachy" <s...@w...pl> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    .pl...

    > NAwet jak nie robił ( amoże robił) to i tak to jest pikuś w porównaniu z
    > kosztami produkcji nowego.

    A co ma piernik do wiatraka?
    Gdyby ludzie remontowali stare trupy ZANIM zaczną nimi jeździć, to nie
    miałbym zastrzeżeń.
    Mam, dlatego że tego nie robią.
    Nie akceptuję przerzucania czyichś kosztów na mnie.

  • 55. Data: 2014-03-23 08:13:56
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "twardziejszy" <m...@o...o2.o2.o2.pl> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Albo:
    > Na wsi mieszkają osoby, które pracują w pobliskim mieście.

    Gdzie takie chore założenia obowiązują?

  • 56. Data: 2014-03-23 08:23:01
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-03-22 18:22, Cavallino pisze:

    > Dlatego napisałem - Z REGUŁY.
    > Jesteś chlubnym wyjątkiem.

    nie, po prostu stać mnie na to. Stać na to żeby kupić 10-letnie auto z
    3-litrowym silnikiem i mam świadomość że utrzymanie takiego auta
    kosztuje (nowego czy używanego)
    Część ludzi nie ma takiej świadomości, ale IMO jednak większość kupuje
    20-letnie tedei bo przejazd ma kosztować jak najmniej, większość ludzi
    jakich znam utrzymuje auta w dobrym stanie (a pochodzę z biednej rodziny
    więc i kontakt mam z tymi biedniejszymi), choć są wyjątki to naprawdę
    większość ma w pełni zdatne do jazdy samochody, mimo że rynkowo mało
    warte. Niektórzy naprawdę nie mają wyjścia - nie mieszkają na wsi bo
    lubią dojeżdżać do pracy, po prostu tam można dom kupić za 30.000zł (do
    remontu), więc to jedyne na co można wziąć kredyt. A dalej to już coraz
    gorzej - na miejscu jest praca za 1000zł/m-c, w mieście 10km dalej za
    1200zł, a w dużym mieście kilkadziesiąt km dalej za lepsze pieniądze,
    ale wracasz tylko na weekend i koszt utrzymania rodziny większy... jak
    masz szczęście to masz lepszą pracę na miejscu (10km od domu) - ale na
    6:00 autobus nie przyjedzie, a i po pracy o 18:00 do domu nie wrócisz,
    bo ostatni PKS był o 15:00...

    Łukasz

  • 57. Data: 2014-03-23 11:13:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Mar 2014 01:37:24 +0100, Pawel "O'Pajak" napisał(a):
    > Powaznie? Bylo tam 90%? I co, jaka wtedy byla szara strefa?

    Chyba duza, skoro cofneli. 90% nie bylo dla wszystkich, tylko na
    najwyzszym progu. A wtedy "tak wysoki podatek ma zachecic do
    ograniczania dzialalnosci. Nikt nie bedzie bral dodatkowych zlecen,
    skoro zarobi na nich 10%. Odpocznie sobie. A wtedy zlecenia biora
    inni, jest dla nich praca, robi sie konkurencja, ceny spadaja, a
    bogacz w czasie wolnym daje prace innym."

    > U nas sporo ludzi dobrze wspomina czasy Gierka, AFAIR kilka lat temu
    > udalo sie splacic jego dlugi.

    Z tymi dlugami to zdaje sie tak ze byly dobrze oprocentowane, wiec
    nikt nie chcial przyjac ich splaty przed terminem.

    Tym niemniej Gierek nas doprowadzil do sytuacji ze zylo sie dobrze,
    ale raty kredytow przewyzszaly caly eksport w zachodnich walutach.
    Potem Jaruzelski zawiesil splaty, potem nam czesc umorzyli, potem
    czesc chyba odkupilismy po smieciowej cenie (FOZZ), nowych kredytow
    udzielili itd.

    Ale tego dlugu w 1980 uzbieralo sie 24mld $. Obecnie mamy ... trudno
    policzyc calosciowo, ale zadluzenie Skarbu Panstwa wynosi 850 mld zl,
    czyli ok 280mld $. Dolar owszem, tez nie ten sam co w 1980.

    012.svg
    > Niewielka cena za wykonczenie ekonomiczne ZSRR.

    ZSRR ppodnosi glowe :-)

    > Maximum bylo tam, gdzie wplywy z podatkow byly najwyzsze, jesli
    > zwiekszyles wysokosc podatkow, a wplywy spadly, to tez nie trzeba byc
    > Miltonem Friedmanem, zeby zgadnac w ktorej czesci krzywej jestes.

    Tylko to od wielu czynnikow zalezy. Np od akcyzy w Czechach, kursu
    korony, czy afery z metanolem, jesli juz o wodce mowimy.

    > Co do GB, to z niedowierzaniem slucham opowiesci roznych znajomych,
    > ktorzy tam mieszkali. Z niedowierzanim, bo nie spodziewalem sie, ze moze
    > byc gorzej niz u nas wsrod cywilizowanych krajow.

    Ale pod jakim wzgledem, zdrowia ?

> [...]
    > Polski leczyc zeby, tam, nawet dla nich, za drogo, ale cala reszta,
    > chocby czas przyjazdu karetki, wiedza tych para-medics, czy jak im tam,

    U nas chyba tez ci ratownicy medyczni polepszaja kwalifikacje.
    Do tego doszlo ze szpital nie chce przyjac czlowieka z zawalem ("bo
    dzis nie ma kardiologa") i kaze wezwac karetke (a karetka ma EKG z
    radiem, dyzurny kardiolog moze zadecydowac co z pacjentem robic -
    reanimowac na miejscu, wiezc 30km do dobrego szpitala, odstawic do
    najblizszego).

    > No a co do cudow, to z ok. 7% stawki podatku na ichni ZUS robia
    > 20% PKB na sluzbe zdrowia.

    Nie nie - to sie robi prywatnych ubezpieczen. Czlowiek co miesiac
    placi kilkaset $ i ma rodzine ubezpieczona. A z tego co placisz na SS,
    to zdaje sie wychodzila "miejska umieralnia" jak sie mowilo na darmowe
    szpitale :-) Choc Obama to zdaje sie wlasnie zmienil.

    Oprocz tego masz rozne dotacje, platnosci dodatkowe, jak chocby ci
    dentysci. te 20% obejmuje tez chyba wydatki na leki - choc np aspiryna
    tam bajecznie tania.
    Lekarze w USA w kazdym badz razie bardzo wysoko zarabiaja ... ale
    placa tez wysoka skladke OC, bo odszkodowania tez sa wysokie.

    J.

  • 58. Data: 2014-03-23 11:14:35
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "dddddddd" <f...@e...com> napisał w wiadomości grup

    > nie, po prostu stać mnie na to.

    Jasne, ale przyczyna nie zmienia stanu faktycznego, więc dlaczego mówisz
    "nie"?

    >większość ludzi jakich znam utrzymuje auta w dobrym stanie

    Sądząc po tym co obserwuję na drogach, mam dokładnie odwrotne doświadczenia.

  • 59. Data: 2014-03-23 11:28:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Mar 2014 08:13:56 +0100, Cavallino napisał(a):
    > Gdzie takie chore założenia obowiązują?

    Wszedzie ?
    Zaloze sie ze w calym kraju mieszczuchy zauwazyly ze w sasiedniej wsi
    mieszka sie taniej (i lepiej ?), a i te wiesniaki zauwazyly ze w
    miescie duzo pracy.

    J.

  • 60. Data: 2014-03-23 11:39:19
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Zaloze sie ze w calym kraju mieszczuchy zauwazyly ze w sasiedniej wsi
    > mieszka sie taniej (i lepiej ?)

    A potem bunt, jak miasto w którym NIE PŁACI się podatków niezbyt ochoczo
    chce dopłacać mieszkańcom okolicznych wiosek, do przedszkoli, gimnazjów i
    innych typowych dla MIASTA form.
    I nawet zdziwienie - no jak tak można, przecież to ktoś inny powinien
    opłacać MOJE koszta.....

    http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/3374327,rekru
    tacja-do-szkol-i-przedszkoli-rodzice-w-poznaniu-obur
    zeni-nowym-systemem,id,t.html

    P.S.
    Ja akurat mieszkam w warunkach pewnie niezbyt się różniących od osiedli
    domków w okolicznych wsiach, ale jednak przed granicą miasta.
    I cieszę się, ze dzieciaki mają pierwszeństwo w przyjęciach do szkoły.