  • 71. Data: 2012-10-26 19:58:36
    Temat: Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-10-25 21:52, J.F. pisze:

    > A jeszcze tansze bedzie przygrzanie przewodu do bolca :-)

    Widuje się w niektórych wtyczkach zatryskiwanych.

    Do niedawna widywałem tam także lutowanie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 72. Data: 2012-10-26 20:41:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    <news> napisał:

    > Stal koroduje nawet powlekana,

    Powlekana (ocynkowana) nawet bardziej. Instalacja centralnego
    ogrzewania zrobiona z tzw. rur czarnych często żyje dłużej od
    wodociągowej z rur cynkowanych. To kwestia składu wody rurzanej
    -- w CO płynie dobrze odpowietrzona, a w wodociągowej zawsze
    jest rozpuszczony agresywny tlen.

    > a widziałeś kiedyś korozję złączek mosiężnych, czy brązowych?

    W instalacji hydraulicznej? Widziałem.

    > Patyna to nie korozja, powstaje jedynie na zewnątrz tworząc
    > warstwę ochroną, wewnątrz nie skoroduje praktycznie nigdy!

    Korozja, czy "szlachetna warstwa", ważne że prąd przewodzi kiepsko.
    Oczywiście jeśli kto chce, może sie pocieszać, że ma druty w środku
    nieskorodowane, a tylko na styku marnie przewodzą.

    > Z tym się zgodzę, luty miękkie mają ograniczoną temperaturę pracy
    > coś do około 200 stopni, ale w takim wypadku można zastosować lut
    > twardy co spokojnie wytrzymuje 600 stopni:)

    W takim razie w ścianie też by wypadało taki stosować. Tylko po co
    w ogóle?

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2012-10-27 01:39:09
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 26.10.2012 20:41, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Korozja, czy "szlachetna warstwa", ważne że prąd przewodzi kiepsko.
    > Oczywiście jeśli kto chce, może sie pocieszać, że ma druty w środku
    > nieskorodowane, a tylko na styku marnie przewodzą.

    Ale najpierw musisz "warunki zewnętrzne" dopuścić do wnętrza lutu - a
    jeżeli lut jest dobrze wykonany to masz ciągły stop o zmiennym składzie
    a nie dwa metale z kapilara pomiędzy. Tzn to drugie możesz uzyskać, ale
    to jest tzw zimny lut i jest to wada wykonania.

    Michoo

  • 74. Data: 2012-10-27 03:06:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Oct 2012 19:00:59 +0200, news napisał(a):

    > Stal koroduje nawet powlekana, a widziałeś kiedyś korozję złączek
    > mosiężnych, czy brązowych?

    Widzialem korozje mosieznej wylewki w baterii.

    > Patyna to nie korozja, powstaje jedynie na zewnątrz tworząc warstwę ochroną,
    > wewnątrz nie skoroduje praktycznie nigdy!

    Moja wylewka niestety o tym nie wiedziala.

    J.

  • 75. Data: 2012-10-27 10:08:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Saturday, October 27, 2012, 3:06:36 AM, you wrote:

    [...]

    > Moja wylewka niestety o tym nie wiedziala.

    Bo grupy - głupia - nie czytała. I wzięła i skorodowała.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 76. Data: 2012-10-27 12:16:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 Oct 2012 10:08:25 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    > [...]
    >
    > Bo grupy - głupia - nie czytała. I wzięła i skorodowała.

    http://jfox.republika.pl/images/wylewka1.jpg

    cale wnetrze w takich plackach, te placki to takie takie stozki, i jak
    odpadna - to pod spodem stozkowe wglebienie.
    Gdzieniegdzie odpadlo na cala glebokosc, nikiel nie wytrzymal i mialem
    fontanne :-)

    P.S. patyny tam nie ma, jakis delikatny czerwony osad na zoltym metalu.
    Ale skad te stozki ?

    J.

  • 77. Data: 2012-10-27 13:23:17
    Od: <news>

    Użytkownik "J.F." napisał:
    > Widzialem korozje mosieznej wylewki w baterii.
    > Moja wylewka niestety o tym nie wiedziala.

    Ja też widziałem. Jak się coś partaczy to wszystko skoroduje a w hydraulice
    złączki mosiężne korodują jedynie w sytuacjach wykonania instalacji
    niezgodnie ze sztuką. U mnie jakoś stara instalacja nie koroduje, wiem bo
    czasem coś wymieniam bo się zużyło i mosiądze po zdrapaniu patyny w idealnym
    stanie, moje luty też w życiu nie korodują, ale ja się coś partoli to zawsze
    są problemy.

    Widziałeś w życiu stare radio czy telewizor ze skorodowanymi lutami?
    Ja mam takie na strychu lampowe, mają z 50 lat, ścieżki za cynowane, te
    graty o dziwo działają do dzisiaj a korozji nie ma tam żadnej, nawet patyny
    na tych lutach nie uświadczysz:)

    Korodują to wyłącznie te dzisiejsze "ekologiczne" luty bezołowiowe:(

  • 78. Data: 2012-10-27 13:31:34
    Od: <news>

> [...]
    > rurzanej w CO płynie dobrze odpowietrzona, a w wodociągowej
    > zawsze jest rozpuszczony agresywny tlen.

    Ja mam instalację otwartą i z tą samą wodą co w kranie:)

    > Korozja, czy "szlachetna warstwa", ważne że prąd przewodzi
    > kiepsko. Oczywiście jeśli kto chce, może sie pocieszać, że
    > ma druty w środku nieskorodowane, a tylko na styku
    > marnie przewodzą.

    Tak, patyna przewodzi marnie, ale czy ty widziałeś patynę wewnątrz lutu czy
    na jej powierzchni?

    > W takim razie w ścianie też by wypadało taki stosować.
    > Tylko po co w ogóle?

    Nie ma sensu skoro miękki wystarczy, w ścianach niedopuszczalne są
    temperatury dla lutu twardego, jak przewody w ścianach osiągają ci
    temperatury około 100 stopni to po prostu masz skopaną instalację i
    skręcanie nic tu nie pomoże bo izolacja się może przetopić a a skręcane
    styki na skutek rozszerzania i kurczenia miedzi po prostu się poluzują.

  • 79. Data: 2012-10-27 16:30:30
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > wodociągowej z rur cynkowanych. To kwestia składu wody rurzanej
    > -- w CO płynie dobrze odpowietrzona, a w wodociągowej zawsze

    Parę dni temu znajomy pyta mi się z powagą. Ty Marek, co ile należy
    wymieniać wodę w instalacji CO? Z trudem powstrzymałem się od śmiechu.

    Marek

  • 80. Data: 2012-10-27 16:30:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    <news> napisał:

    > Ja też widziałem. Jak się coś partaczy to wszystko skoroduje
    > a w hydraulice złączki mosiężne korodują jedynie w sytuacjach
    > wykonania instalacji niezgodnie ze sztuką.

    Co można spartaczyć i zrobić niezgodnie ze sztuką? Wkręcenie
    mosiężnego kolanka do instalacji z rur ocynkowanych, to w ogóle
    jest bez sensu. Niejaki Volta akurat z tych metali zrobił pierwsze
    ogniwo i tu mamy to samo. Czyli żeby nie robić partaniny, to trzeba
    w ogóle nie stosować stopów miedzi. Chyba że jest to nieuniknione,
    jak w przypadku tej biednej wylewki. Albo zaworów -- one też korodują
    i wymienia się je częściej od reszty instalacji.

    > Widziałeś w życiu stare radio czy telewizor ze skorodowanymi lutami?
    > Ja mam takie na strychu lampowe, mają z 50 lat, ścieżki za cynowane,

    Jak tam są ścieżki, to już w miare współczesna technologia. Ja pamiętam
    takie, co już przeszło trzydzieści lat temu były bardzo stare. Luty na
    łączówkach, osobliwie przy podstawkach lamp, potrafiły odpadać. To nie
    "zimne luty", tylko dziesiątki tysięcy cykli rozgrzewania i chłodzenia
    spowodowały jakieś procesy rekrystalizacji a w efekcie łatwe rozwarstwienie.
    Aż tak dobrze na metalurgii się nie znam, by wszystko w szczegółach
    wyjaśnić, stwierdzam po prostu fakt.

    > Korodują to wyłącznie te dzisiejsze "ekologiczne" luty bezołowiowe:(

    One też nie korodują, tylko się degradują. I to też ma związek
    z krystalizacją.

    --
    Jarek