  • 61. Data: 2012-10-26 12:30:15
    Temat: Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    news:k6dn2t$blo$1@usenet.news.interia.pl...

    >Jedna lutowała, a druga miała w tym czasie dziób zanurzony w zimnej wodzie,
    >aby się wychłodzić. Chodziło o możliwie krótki przestój centrali (wojskowej
    >zresztą).

    Nie mogę dojść po co ten dziób w wodzie zamoczony. Przecież dziobem
    transformatora nie ostudzisz a w transformatorówkach przy nadmiernej
    eksploatacji właśnie ten nieszczęsny transformator śmierdzi topionym i
    palonym szelakiem.

    Marek

  • 62. Data: 2012-10-26 12:38:21
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-10-26 12:30, 4CX250 pisze:
> [...]
    > transformatora nie ostudzisz a w transformatorówkach przy nadmiernej
    > eksploatacji właśnie ten nieszczęsny transformator śmierdzi topionym i

    W rynnie (z jakiejś myjki samochodowej) siedział cały przód lutownicy -
    aż do trafa. Przekrój płaskowników miedzianych na tyle duży, że
    skutecznie schładzało lutownicę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 63. Data: 2012-10-26 12:43:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Dziwna sprawa - pracowalem na Strowgerach "trochę" dłużej niż rok i
    > przy lutowaniu okablowywania stojaków nigdy nie używaliśmy lutownic
    > transformatorowych - to by nie miało najmniejszego sensu. A już bajki
    > o chłodzeniu wodą to całkowity kosmos.

    Dlaczego?

    > Brało się klasyczną lutownicę 24V 100W zasilaną przez transformator
    > bezpieczeństwa, rolkę cyny, siadało na drabinie, stołku czy podłodze
    > (zależy która łączówka) i leciało z tym koksem. To szło bardzo szybko.

    Jak delikatnie zasugerowałem - centrala wojskowa.
    Robiło się tym, co dawali.
    "Wykonać rozkaz, po wykonaniu meldować o ewentualnych problemach".
    Cała centrala to były 3 stojaki z wybierakami plus 2 maszynki.
    Zaś na mieście (Bochnia) była wtedy krzyżówka. Sporo też tam siedziałem,
    i w miejskim kinie filmy wyświetlałem razem z Mariankiem.
    Ciekawe były czasy ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 64. Data: 2012-10-26 13:47:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    <news> napisał:

    > lutowanie miedzi cyną z ołowiem to dokładnie tworzenie stopu, czyli
    > jakiegoś rodzaju mosiądzu czy brązu, a wiadomo jaką odpornością na
    > korozje odznaczają się te stopy, prawda?

    Tak w ogólności, to oczywiście nie wiadomo. Akurat brązy nie są jakoś
    szczególnie odporne. Natomiast wiadomo, jaką odpornościa na zmianę
    warunków odznaczają się materiały niejednorodne. Połączoenia lutowane
    mogą w miarę dobrze sprawować się w stabilnej temperaturze. Ołowiowe
    znacznie lepiej niż bezołowiowe, ale żadne spoiwo nie jest idealne.
    Jeśli chcemy odporności na zmiany otoczenia, to lepiej użyć połączeń
    z jednorodnym stykiem -- owijanych lub choćby skręcanych (bezśrubkowo).

    --
    Jarek

  • 65. Data: 2012-10-26 14:18:39
    Od: <news>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał:
    > Obowiązkowo zatulejkować, lutowanie zakazane.

    Podaj źródła tego twierdzenia! bo zdaje się znowu nie masz racji!
    Tulejowanie to taka uproszczona, szybka i tania wersja zalutowywania. Miedź
    zawsze koroduje, dlatego ścieżki drukowanie się cynuje, lub lakieruje, w
    kablu też korozja występuje i tylko lutowanie ją może zatrzymać, w tulejce
    też koroduje ale zapewne sporo wolniej.

    > http://www.sep.com.pl/opracowania/opracowania_system
    y_rozw_instal_el_bud.doc

    to jest skan jakiejś cienkiej książeczki szkolnej, myślałem ze dasz linka do
    całej normy PN)

  • 66. Data: 2012-10-26 14:40:17
    Od: <news>

  • 67. Data: 2012-10-26 16:26:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    <news> napisał:

    > Dokładnie wiadomo że brązy i mosiądze są bardzo odporne na korozję a zarówno
    > jedne i drugie często zawierają miedź, cynę i połów. Dlatego te materiały
    > chętnie stosuje się w hydraulice bo nawet praktycznie nie korodują.

    W hydraulice używa sie również niczym nie powlekanej stali o niezbyt
    wyszukanym składzie. Też zbyt mocno nie koroduje (w tych warunkach,
    do których jest przeznaczona). Za to wiem, że jak mi już w końcu
    postwaią pomnik z brązu na głównym placu miasta, to on się pokryje
    patyną. Ta patyna marnie przewodzi prąd -- na zaworach przy pisuarze
    to może nie problem, ale w obwodach elektrycznych już tak.

    > Nie rozumiem o co ci chodzi z tymi stabilnymi warunkami dla lutowania.
    > Zobacz sobie jakiś stary 50 letni telewizor ze strychu gdzie leżakował w
    > upałach, mrozach, suchym i wilgotnym powietrzu, tam nie ma nawet śladów
    > korozji!!!!!!!!!!!

    Mrozy i upały, to za mało. Ale warto obejrzeć na przykład lut przy
    termistorze obwodu żarzenia.

    Jarek

    --
    Nie przejdziemy do historii i literatury
    Nie będziemy stali strojni w brązy i marmury

  • 68. Data: 2012-10-26 17:18:00
    Od: <news>

  • 69. Data: 2012-10-26 18:19:40
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    wrote:

    > Stal koroduje nawet powlekana, a widziałeś kiedyś korozję złączek
    > mosiężnych, czy brązowych?

    > Patyna to nie korozja, powstaje jedynie na zewnątrz tworząc warstwę
    > ochroną, wewnątrz nie skoroduje praktycznie nigdy!

    > Z tym się zgodzę, luty miękkie mają ograniczoną temperaturę pracy coś do
    > około 200 stopni, ale w takim wypadku można zastosować lut twardy co
    > spokojnie wytrzymuje 600 stopni:)

    ,,,a izolacja powie: do usmażenia ;-)

    Luty miękkie mają temperaturę pracy do 100°C, potem zaczynają plastycznieć.
    Znaczy do 150 wytrzymają, o ile nie ma zbyt dużego obciążenia mechanicznego.
    Przewody w ścianach mają takowe.

    Waldek

  • 70. Data: 2012-10-26 19:00:59
    Od: <news>