  • 71. Data: 2013-05-22 09:44:50
    Temat: Re: Jaka k. graf. do gier?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-05-22 08:52, R.e.m.e.K pisze:

    > Moj syn ma niecale 6 lat, skonczyl ostatnio Portala 2, wiec wiesz... nie
    > rzutuj wlasnych doswiadczen na wszystkich.

    A film o Tusku ile razu już oglądał?

    --
    MN

  • 72. Data: 2013-05-22 10:21:50
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Wed, 22 May 2013 09:44:50 +0200, Marcin N napisał(a):

    > A film o Tusku ile razu już oglądał?

    Jestes idiota czy tylko rzniesz glupa?

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 73. Data: 2013-05-22 11:01:33
    Temat: [OT] Re: Jaka k. graf. do gier?
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    W dniu 2013-05-21 15:13, Michal pisze:
    > No i właśnie o tym piszemy: derogacja zawarta w art. 77 prawa
    > autorskiego dotycząca w szczególności art. 23 pa (dozwolony użytek
    > osobisty) oraz poddanie regulacji dla programów komputerowych najmu
    > i UŻYCZENIA ("przyniesie od kolegi") zawarta w art. 74 ust. 4 pkt 3 pa
    > jest normą powszechnie obowiązującego prawa krajowego (zgodnego zresztą
    > z dyrektywą modelową UE). Jak nie wierzysz odsyłam do tekstu źródłowego
    > dostępnego na:
    > http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU1994024
    0083

    Z ciekawości przeczytałem też ustawę tę i zapytałem znajomych prawników
    i potwierdzili faktycznie, że zgodnie z prawem to tak nie wolno robić.
    Chociaż zgodnie każdy powiedział, że to prawo jest dziwne, szczególnie,
    że filmy i muzykę pożyczać już wolno.
    Jednakże prawo również pozwala na darowiznę, więc można komuś grę
    podarować a za jakiś czas ten ktoś podaruje z powrotem. Zakładając, że
    obie osoby nie mają w tym samym czasie tej gry i z niej nie korzystają
    jednocześnie na dwóch osobnych komputerach, to jest to zgodne z prawem.
    Zgodne z prawem jest także przyniesienie gry do kogoś i wspólne pogranie
    u niego, więc kolega tego dziecka może przyjść do niego ze swoją grą i u
    niego zagrać także zgodnie z prawem.

    A już nieprawniczo, moim zdaniem, to prawo jest idiotyczne i samo
    doprowadza do absurdów jak powyżej napisałem (z darowizną), bo niby
    dlaczego nie można komuś pożyczyć gry, a można film lub płytę z muzyką?
    Ale to już zupełnie nie jest temat na tę grupę, więc nie ma sensu tu o
    tym dyskutować dalej.

    Pozdrawiam, lekko zniesmaczony informacjami, które sam zdobyłem :)

    --
    GAD Zombie
    http://gad.art.pl/ http://sadist.art.pl/

  • 74. Data: 2013-05-22 11:04:27
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    W dniu 2013-05-22 00:10, Jawi pisze:
    > Dysk który ma w kompie przeszedł chyba trzecią modernizację :) 200GB od
    > lat, jak można go zapełnić w kompie do gier i internetu to nie wiem.

    To chyba nie przeglądałeś niektórych nowszych gier. Niejedna już wymaga
    20-30 albo więcej gigabajtów na dysku. To co za problem zainstalować na
    200GB dysku 5-7 takich gier i zapełnić go w całości?

  • 75. Data: 2013-05-22 11:07:51
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    W dniu 2013-05-21 22:33, Przemysław Ryk pisze:

    > A te konsekwencje to?
    > I o ile stopni w lewo i w prawo będzie następował ten skręt głowy?

    Jak na ekranie pojawi się wielki potwór to nerwica na resztę życia
    gotowa. Jakby miał 15" to by się tak nie stresował ;)

    PS: Mnie też ostatnio tu odradzano, ale w drugą stronę, zakup monitora z
    tunerem obowiązkowo co najmniej 30" albo 40", a ja głupi chciałem 23" i
    taki kupiłem. I cholera, jestem zadowolony. Dziwak jakiś ze mnie.

  • 76. Data: 2013-05-22 13:19:27
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-05-22 11:04, GAD Zombie pisze:

    > To chyba nie przeglądałeś niektórych nowszych gier. Niejedna już wymaga
    > 20-30 albo więcej gigabajtów na dysku. To co za problem zainstalować na
    > 200GB dysku 5-7 takich gier i zapełnić go w całości?

    10-30 GB to teraz standard. Wystarczy spojrzeć ile zajmuje choćby Max
    Payne 3. Sam katalog Steama zajmuje mi 1,5 TB i szybko rośnie w nawale
    bundli. Jeszcze gorzej jest z Ubishopem i Digital River, gdzie w
    odróżnieniu od Steama na pobranie części gier jest tylko 30 dni, więc
    trzeba trzymać to w wersji instalacyjnej i zainstalowanej (ciężko zebrać
    się nawet na nagranie instalki na DVD-R, bo zajmują więcej niż
    jednowarstwowa, a cena czystej płyty DL to nierzadko więcej niż gra
    kupiona na wyprzedaży w dystrybucji cyfrowej.

    --
    /MB

  • 77. Data: 2013-05-22 13:21:07
    Temat: Re: [OT] Re: Jaka k. graf. do gier?
    Od: Franc <w...@w...pl>

    Dnia Tue, 21 May 2013 17:06:52 +0200, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

    > A ja nie wiem czy to koniec. Ale widzę że po prostu mamy inne podejście
    > do spraw bezpieczeństwa.

    Końca nie będzie :-)

    Na poważnie to jakie rozwiązanie widzisz dla małej firmy - dwie/trzy osoby,
    gdzie tak naprawdę działa jeden program oparty o bazę danych plus trzy
    kompy jako maszyny do pisania. Dużo wordów itp.

    Kopiowanie na płyty DVD? Zgrywanie na przenośnie HDD? Szyfrowanie dysków (w
    razie gdyby ukradli)?
    Pytam jak najbardziej poważnie.

    Swoją drogą - to chyba gmail w ramach korzystania z ich poczty nie skanuje
    "komputera" na którym jest poczta przeglądana. Kwestię skanowania samej
    poczty na gmailu rozumiem i nie bardzo mi się ona podoba, ale to osobna
    sprawa.

    --
    Franc

  • 78. Data: 2013-05-22 13:32:59
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-05-22 11:01, GAD Zombie pisze:

> [...]
    > i potwierdzili faktycznie, że zgodnie z prawem to tak nie wolno robić.
    > Chociaż zgodnie każdy powiedział, że to prawo jest dziwne, szczególnie,

    Zdziwiłbym się gdyby powiedzieli Ci coś innego. Sam wykonuję jeden
    zawodów prawniczych, wcześniej sporo czasu poświeciłem pracom
    z tego zakresu więc jestem wyczulony na takie zagadnienia, które co
    ciekawe nie przebiły się do powszechnej świadomości.

> [...]
    > Zgodne z prawem jest także przyniesienie gry do kogoś i wspólne pogranie
    > u niego, więc kolega tego dziecka może przyjść do niego ze swoją grą i u

    Sporo zależy od konkretnej sytuacji. To co piszesz zasadniczo dotyczy
    gier konsolowych (na tej zasadzie działają tzw. swapy i jest to jak
    najbardziej zgodne z prawem), ale w konkretnym przypadku odnośnie
    darowizny wspomniana była kwestia zdolności do czynności prawnych
    8-latka, a dodatkowo przy tym o czym pisałeś wyżej rozważać można by
    kwestię pozorności czynności prawnej (ta darowizna "na niby").

> [...]
    > dlaczego nie można komuś pożyczyć gry, a można film lub płytę z muzyką?
    > Ale to już zupełnie nie jest temat na tę grupę, więc nie ma sensu tu o

    A to już zupełnie "inna inszość". Takie prawo i nie będę upierał się że
    jest ono zdroworozsądkowe. Wszystko i tak idzie w kierunku permanentnego
    powiązania praw na dobrach niematerialnych
    z osobą nawet nie przez rozwiązania prawne, tylko przez DRMy z
    penalizacją samego ich unieszkodliwiania. Zobaczymy jak to będzie
    ewoluowało w kontekście gromów KE dotyczących obrotu wtórnego
    oprogramowaniem i reakcji organizacji konsumenckich, zwłaszcza
    tradycyjnie wyczulonych na tym punkcie niemieckich.
    Ostatnio jakby ucichło i niewykluczone że będzie podobnie jak z obrotem
    OEMami - w Niemczech wyrok zapadł około 10 lat temu, a na resztę UE to
    się zasadniczo nie przełożyło.

    --
    /MB

  • 79. Data: 2013-05-22 13:48:40
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-05-22, o godz. 13:21:07
    Franc <w...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > plus trzy kompy jako maszyny do pisania. Dużo wordów itp.
    >
    > Kopiowanie na płyty DVD? Zgrywanie na przenośnie HDD? Szyfrowanie

    Wszystko zależy jak cenne są te dane i jakie będą stary gdy dane
    znikną lub dostaną się w cudze ręce. Np. w ręce konkurencji.

    Jak dla mnie niezbędne minimum to szyfrowanie danych na dysku - o ile
    uznasz że szyfrowanie jest potrzebne - plus polityka backupów. Jako
    szyfrowanie doskonale sprawdza się np. darmowy Truecrypt.

    Z backupami to różnie. O ile system nie musi być dostępny non-stop to
    wystarcza backup danych a nie całego systemu. Odtworzenie go do pracy
    to zwykle kilka godzin. Jednak jeśli mamy gdzie zrobić full-backup to
    warto się pokusić o jego przechowywanie - wtedy zwykle wystarcza
    kilkadziesiąt minut na odtworzenie systemu z obrazu i odtworzenie
    aktualnych danych z backupu. DVD jako nośnik stosunkowo fajny
    - bo prawie każdy da sobie z nim radę. Tyle że trzeba o tym pamiętać.
    Często w małej firmie jest tak że ktoś zapomina kupić kolejnego pudełka
    płytek i z backupów nici. ;-) A płytka jak wypalona to co dalej? Sejf?
    Wyniesienie np. do domu szefa? Lepiej już chyba na dysk po USB -
    szybciej i pojemniejszy. Ale znów trzeba gdzieś to przechowac i
    pamiętać by przynieść do kolejnej kopii. Ale IMHO najlepiej na jakiegoś
    NAS-a. Czy lokalnie czy zdalnie to znów zależy od ilości i ważności
    danych. Lokalnie można postawić NAS w jakimś innym pomieszczeniu, w
    jakimś nierzucającym się w oczy miejscu i wtedy jest duża szansa że nie
    zniknie razem z komputerami. A i tak co pewien czas kopię poza lokal
    warto zrobić bo pożar może zniszczyć wszystko. IMHO najlepiej na NAS-a
    w innej lokalizacji. Przecież można robić backupy w nocy a nawet jeśli
    na koniec pracy to dziennie zwykle to jest kilkanaście/kilkadziesiąt
    mega danych. Oczywiście backup zaszyfrowany. Wtedy może leżeć nawet w
    jakiejś chmurze. Tylko należy pamiętać że ta chmura kosztuje. I wtedy
    np. co piątek full backup danych a codziennie backup przyrostowy -
    trzeba stworzyć sobie plan i ustawić w programie do backupu.

    No i oczywiście po wybraniu i skonfigurowaniu rozwiązania sprawdzić czy
    wszystko działa prawidłowo, że backup jest robiony. No i test czy
    prawidłowo się dane odtwarzają - bo wielu ludzi ma backupy które w
    razie awarii nie dają się odtworzyć. Plus powtarzanie takich testów co
    pewien czas.

> [...]
    > skanuje "komputera" na którym jest poczta przeglądana. Kwestię
    > skanowania samej poczty na gmailu rozumiem i nie bardzo mi się ona

    Zwróć uwagę że wiele firm korzysta do swej poczty z zewnętrznych
    serwerów - chociażby właśnie z rozwiązań Google. I dane lądują na
    serwerze na którym nie masz kontroli. A np. dane finansowe czy
    chociażby negocjacja warunków to łasy kąsek. Dlatego ja preferuję
    raczej własny serwer poczty. Wtedy wiem że nikt mi jej raczej na
    serwerze nie skanuje.

    Zdrówko

  • 80. Data: 2013-05-22 14:07:50
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl>

    W dniu 2013-05-22 13:21, Franc pisze:
> [...]
    > "komputera" na którym jest poczta przeglądana. Kwestię skanowania samej
    > poczty na gmailu rozumiem i nie bardzo mi się ona podoba, ale to osobna

    O co chodzi z tym skanowaniem poczty na gmailu? Macie jakieś
    potwierdzenie tej teorii (pytam poważnie) czy po prostu zwykła paranoja,
    bo jak google to na pewno szpieguje cały świat?