    Date: Thu, 12 Jun 2014 13:57:28 +0200
    From: ajt <a...@u...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] QBasic

    W dniu 2014-06-12 12:31, Robert Wańkowski pisze:
    > Pytałem w różnych miejscach, ale brak odpowiedzi, dlatego pozwoliłem
    > sobie tu.
    >
    > Ktoś pamięta/zna ten język.
    > Jak to jest z tablicami (DIM) w tym języku? Podobno ograniczone są do 64k.
    > Da się posortować w tym języku tablicę o wielkości 7x100000?
    >
    > Robert

    Pamiętam tylko, że pojawiło się cos takiego w czasach, gdy dość
    intensywnie używałem Turbo Pascala i Turbo C, ale bliższej znajomości z
    QBasicem nie zawarłem :)
    To program dosowy, więc pewnie ma albo ograniczenie wszystkich danych
    łącznie do 64k, albo "postarali się" i każda tablica ma swój
    segment:offset w adresie i jest tak jak piszesz, czyli max 64k na każdą
    tablicę. Tak czy inaczej, pamięci DOSa będzie trochę mało, żeby te Twoje
    tablice pomieścić. Jeśli czas sortowania nie jest krytyczny, można
    spróbować jakiegoś algorytmu sortowania danych w plikach. Te algorytmy
    były rozwijane i optymalizowane w czasach, gdy pamięci RAM miały bardzo
    małą pojemność i w powszechnym użyciu było sortowanie polegające na
    przepisywaniu rekordów między plikami, zapisywanymi najpierw na taśmach
    magnetycznych, później na dyskach. Czyli pozostaje szukanie algorytmu
    pt. jak posortować plik z dużą ilością danych i nie zajeździć przy tym
    napędu taśmy :)
    Tu jakiś pierwszy z brzegu przykład:
    http://www.algorytm.org/algorytmy-sortowania/sortowa
    nie-przez-laczenie-naturalne.html