  • 231. Data: 2009-06-19 20:36:08
    Temat: Re: OLYMPUS PEN juz jest !
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jan Rudziński" <j...@a...net> napisał:

    > http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_
    photographer/2009/06/finding-the-view-and-zooming-it
    -too.html

    > Nie wiem, czy dałoby się zastosować rozwiązaniem z minolt serii Z?

    Jakie to rozwiązanie?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 232. Data: 2009-06-19 21:00:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Jun 2009, dominik wrote:

    > Dla mnie wobec tego lampa jest raczej zbędna. Wiem, że zazwyczaj pewnie proporcje
    są odwrotne,

    Niekoniecznie - jest pewien problem marketingowy.
    Posiadacze i nabywcy kompaktów całkiem często nie wiedzą, że im wbudowana
    lampa nie jest potrzebna (bo w większości przypadków albo obejdą się
    bez, albo sprowokują kolejny flejm "czemu mam czarne tło" :P)
    za to przydałaby się zewnętrzna :D

    > ale osobiście lampy mi zupełnie nie żal.
    > Zresztą w warunkach tego typu - poradzi sobie nawet tani kompakt i zarówno
    > małe jak i z lampą nie są problemem. To czego nie ma to mały aparat, z dużą
    > matrycą i dobrym iso oraz wymienna optyką, bez komory lustra.

    Z okazji dużej matrycy poprzestał bym na przeciętnym ISO (przeciętnym
    dla *dużej matrycy*), za to z "dynamiką Fuji".
    Zdecydowanie.
    Jak to który spisywacz życzeń klientów czyta to bardzo poproszę :D

    pzdr, Gotfryd

  • 233. Data: 2009-06-19 21:13:01
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    > Owszem, jednak:
    > 1. do słonka byle osłonka na LCD wiele poprawi, a to nie jest ani trudne,
    > ani drogie

    Ale niestety dość wielkie (wiem, można zrobić składaną), I nadal masz
    kadrowanie w niezbyt wygodnej pozycji - z EVF lub wizjerem optycznym pozycja
    trzymania aparatu podczas kadrowania pozwalałaby na znacznie dłuższe czasy
    bez ryzyka poruszenia zdjęcia.

    > 2. szumy tyczą się raczej kompaktów - te z małymi matrycami owszem
    > wymiękają po prostu. Z tak dużą w ciemnym jest znacznie lepiej, dodatkowo
    > jak wzmocnić to z szumem to nie jest tak źle.

    OK, załóżmy, że przy zdjęciach z zewnetrzna lampą będziesz miał
    wystarczająco dobry obraz na ekraniku aby na nim kadrować. Nadal jednak
    pozostaje problem jego małej rozdzielczości i niewygodnego trzymania 'na
    zombie' - zwłaszcza, że zewnętrzna lampa dodatkowo zwiększy ciężar i
    podniesie środek ciężkości aparatu.

    > Ale jeszcze raz pytam - po co EVIL skoro nabywa on wady kompaktów (jak np
    > paralaksa). Jak już to robić to z głową i wykorzystywać matrycę do granic
    > :)

    Dla mnie ideałem byłby aparat z odchylanym EVF i wizjerem optycznym (do
    używania w bardzo rzadkich sytuacjach gdy jest tak ciemno że w EVF niewiele
    już widać). Ekranika LCD właściwie mógłby nawet w ogóle nie mieć. Kupiłem
    ostatnio jako tzreci aparat do torby Minoltę A2 (rzadki aparat z odchylanym
    EVF o dużej rozdzielczości) i ze zdziwieniem zauważyłem, że z ekranika LCD
    korzystam w nim jedynie do sprawdzania ustawień aparatu - na dobrą sprawę na
    czarno-białym wyświetlaczu na górnej sciance aparatu dałoby się umieścić te
    same informacje.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 234. Data: 2009-06-19 21:15:14
    Od: Kowalski <j...@g...pl>

    On 19 Cze, 17:03, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:
    > Procesor był i w analogowych kompaktach (wykorzystywany do sterowania
    > układami automatyki), wprawdzie zapewne znacznie mniej wydajny niż w EP1,
    > ale były te procesory montowane już wiele lat temu a szybki postęp
    > techniczny powoduje stały wzrost mocy obliczeniowej procesorów bez
    > zwiększenia ich wymiarów. Zasilać procesor trzeba było i w analogowych
    > kompaktach, zatem zasilacz (byc moze prostszy) też musiał być. Matrycy i
    > czyszczałki owszem, nie było, ale było parę elementów które wymieniłem nie
    > występujących w aparatach cyfrowych. Nie byłbym wcale pewien, które z nich
> [...]

    Człowieku jakie procesory w starych kompaktach. Czy ty wiesz ile prądu
    żarły pierwsze procesory (poczytaj sobie historię elektroniki, znim
    następnym razem zaczniesz wypisywać takie bzdury). To były proste
    układziki na mosowskich tranzystorach, które można było zasilić
    kiepską bateryjką.

    > Masz na myśli zasłanianie lampy przez obiektyw? Problem ten wystepuje i w
    > lustzrankach, a jakoś wszyscy producenci w wiekszości modeli - tych bardziej
    > amatorskich - lampy w lustrzanki wkładają. Co najwyżej w instrukcji jest
    > informacja z którymi modelami obiektywów wbudowana lampa jest zasłaniana.

    Człowieku porównaj konstrukcję lampy z lustra (wysięgnik) ze sposobem
    montowania lampy w kompaktach.

    > Powiedz to niedzielnym fotografom - którzy potrafią i odległy krajobraz
    > lampą próbować oświetlać:-))).

    Człowieku, przecież oni błyskają, bo używają małpki, w której nie
    można wyłączyć lampki lub jest to dla tych użytkowników zbyt
    skomplikowane.

    > Osoba w miarę świadoma będzie sobie zdawała
    > spraę z ograniczonej użyteczności lampy wbudowanej,

    Osoba świaadoma umiałaby wyłączyć lampkę

    > zwykli 'pstrykacze' sa
    > przyzwyczajeni, ze w aparacie jest lampa.

    Gdyby jej nie było, to nawet by nie zauważyli jej braku.

    > A w aparacie takim jak EP1 zakres
    > użytecznych czułości matrycy jest szerszy niz w cyfrowych kompaktach, co
    > zmniejszałoby dolegliwości związane z niska liczbą przewodnia lampy.

    lub jej całkowitym brakiem.

    > 17mm to odpowiednik 35mm dla formatu maoobrazkowego - a więc wcale nie taki
    > szeroki kąt widzenia. Wiele kompaktów z zoomami miało celowniki o kącie
    > widzenia zaczynającymi się od podobnych wartości i nie były one jakieś
    > specjalnie wielkie. Nie upieram się zresztą że akurat celownik optyczny -
    > można było wsadzić EVF, nawet kosztem pewnego zmniejszenia rozmiarów ekranu
    > LCD. Byłoby to dużo lepsze rozwiązanie niż zmuszanie do kadrowania 'na
    > zombie'

    Widziałeś jaki ma rozmiar EVF w G1?
    Jak by się zmieścił w korpusie E-P1?

    > A czekający też robią -

    robią, robią .... i dźwigają ciężkie klamoty.

    Ja nie będę już musiał dźwigać, a jakość super.

  • 235. Data: 2009-06-19 22:12:43
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
> [...]
    > pozycja trzymania aparatu podczas kadrowania pozwalałaby na znacznie
    > dłuższe czasy bez ryzyka poruszenia zdjęcia.

    Wiem, że składane to prowizorka, może problem da się rozwiązać chociaż w
    mocnym stopniu przez mocne podświetlanie ledowe. Na słonku chyba to
    najbardziej pomaga. Ewentualnie do noszenia jakaś prosta składana osłonka
    i tak źle by nie było.
    Pisałem o tym, bo wiem, że aparat bez EVF ma szanse się pojawić, za to nie
    ma szans najmniejszych taki bez LCD. No niestety. Też bym wolał samo EVF,
    ale nikt się na to nie zgodzi.

> [...]
    > pozostaje problem jego małej rozdzielczości i niewygodnego trzymania 'na
    > zombie' - zwłaszcza, że zewnętrzna lampa dodatkowo zwiększy ciężar i

    O zewnętrznej lampie się już wypowiadałem :)
    Co do ekraniku - ten w olku jest beznadziejny, ale te 920kpix + jakieś
    sprytne powiększania pozwolą w miarę porządnie ustawić ostrość nawet z
    manualami. Będzie to wymagało czasu, ale przy takiej rozdzielczości
    spokojnie daje się wychwycić obszar głębii ostrości.
    Oczywiście jeszcze lepiej by było w przypadku takiego LCD jak w G1.

> [...]
    > używania w bardzo rzadkich sytuacjach gdy jest tak ciemno że w EVF
    > niewiele już widać). Ekranika LCD właściwie mógłby nawet w ogóle nie

    Ja Cię rozumiem doskonale, ale nie wierzę, że cyfrak bez LCD ma dzisiaj
    jakiekolwiek szanse :) Po prostu cyfrowe kojarzy się z ekranikiem i tyle.
    Brak LCD byłby tylko przykry gdyby się chciało pokazać zdjęcie komuś. Poza
    tym miałby same zalety.

> [...]
    > ustawień aparatu - na dobrą sprawę na czarno-białym wyświetlaczu na
    > górnej sciance aparatu dałoby się umieścić te same informacje.

    To ciekawy aparat bez wątpienia. Jeden z lepszych ery "dużych hybryd" -
    ale tego już nigdy nie będzie raczej niestety.
    Osobiście czaję się po raz trzeci na sony 717 - nie dla ekranu a dla
    zupełnie innej specyficznej cechy :) Niestety drogie to to jak nie wiem :)
    A100 widywałem taniej niż ceny na allegro :/

    d.

  • 236. Data: 2009-06-19 22:13:22
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Kowalski" <j...@g...pl> napisał:

> [...]
    >żarły pierwsze procesory (poczytaj sobie historię elektroniki, znim
    >następnym razem zaczniesz wypisywać takie bzdury).

    Widzisz... tak się składa, że jestem inżynierem elektronikiem, więc o
    historii elektroniki mam pewne pojęcie. I możesz mi wierzyć lub nie, ale
    procesory jednoukładowe mają dość długą historię (sprawdź sobie w Googlach
    kiedy Intel wypuścił 8048) i w czasach świetności analogowych kompaktów były
    już dość dobrze dopracowane - również pod katem ograniczenia poboru mocy.

    >To były proste
    >układziki na mosowskich tranzystorach, które można było zasilić
    >kiepską bateryjką.

    I pewnie w jakichś najtańszych aparatach klasy Aipteka (czy jakiejś
    podobnej - akurat nie pamiętram jak się takie tanie badziewie w czasach
    analogowych kompaktów nazywało) tak było. Ale - aparaty kompaktowe były
    różne - niektóre były troche bardziej skomplikowane.

    >Człowieku porównaj konstrukcję lampy z lustra (wysięgnik) ze sposobem
    >montowania lampy w kompaktach.

    Rozumiem że nie słyszałeś o kompaktach z lampą umocowana na wyskakującym z
    obudowy wysięgniku?

    >Człowieku, przecież oni błyskają, bo używają małpki, w której nie
    >można wyłączyć lampki lub jest to dla tych użytkowników zbyt
    >skomplikowane.

    Ano właśnie - zbyt skomplikowane. Prościej jest uwierzyć, że gdy jest
    ciemno - lampa załatwi problem - i oni tak wierzą. gdyby nie wierzyli -
    często w ogóle nie robiliby w ogóle zdjeć w takich warunakch, bo z góry
    wiadomo, ze wyjdą niedoświetlone.

    >Osoba świaadoma umiałaby wyłączyć lampkę

    Zgadza się, tyle, że ogromna większość potencjalnych nabywców na dość
    kosztowny aparat zmuszający do kadrowania w pozycji 'na zombie' na ekraniku
    LCD o skromnej rozdzielczości to właśnie osoby niezbyt świadome choć może i
    dość majętne.

    >Gdyby jej nie było, to nawet by nie zauważyli jej braku.

    Obstawiam, że jednak jest inaczej - a wyniki sprzedaży E-P1 pokażą czy
    miałem rację.

    >lub jej całkowitym brakiem.

    Zgadza się, przy wyższej czułości brak lampy będzie bolał rzadziej, ale
    jednak niekiedy będzie bolał.

    >Widziałeś jaki ma rozmiar EVF w G1?
    >Jak by się zmieścił w korpusie E-P1?

    Nie pamiętam jakiej wielkości jest w G1 - ale jesli nawet zbyt duży, to
    jeszcze nie oznacza, ze nie da się zrobić mniejszego. Istnieją aparaty z
    całkiem niewielkim EVF.

    >robią, robią .... i dźwigają ciężkie klamoty.
    >
    >Ja nie będę już musiał dźwigać, a jakość super.

    Twój wybór i jeśli dla Ciebie jakość wystarcza, to być może dobrze wybrałeś.
    Sądząc jednak po narzekaniach na pokazane sample nie dla wszystkich ta
    jakość będzie wystarczająco super. A poza jakością zdjęć wielu mogą
    przeszkadzać ograniczenia funkcjonalności. Dla mnie np. dużo lepszym wyborem
    byłby Panasonic G1 - którego jednak poważną wadą jest z kolei brak
    wbudowanej w korpus stabilizacji.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 237. Data: 2009-06-19 23:31:18
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "dominik" napisał

    > 10 lat temu to nie było żartem. Dzisiaj w tej cenie to kpina.

    A to już inna para butów.
    Ale to jest entry price - pohandlują tym z pół roku i będzie taniej.
    Dużo taniej ; )

    adam

  • 238. Data: 2009-06-20 00:09:21
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    adam wrote:
    > A to już inna para butów.
    > Ale to jest entry price - pohandlują tym z pół roku i będzie taniej.
    > Dużo taniej ; )

    500zł mogę dać max, a na to nie liczę nawet za pół roku.

    d.

  • 239. Data: 2009-06-20 09:08:04
    Od: kibic <a...@o...pl>

    On 20 Cze, 02:09, dominik <n...@d...kei.pl> wrote:

    > 500zł mogę dać max, a na to nie liczę nawet za pół roku.
    >
    > d.

    to idź do jakiejś pracy bedziesz miał więcej piniążków :-) 500zł to
    kosztuje małpka bez manuala.

    do całej reszty:
    na servisach, które były na prezentacji piszą, że AF jest bardzo
    dobry. to jak to jest?

    jak oglądam fotki ze studia na imaging-resource, to tam widać, że NR
    bardzo dużo daje. Może nie trzeba sie przejmować tymi brudnymi fotkami
    z testów, bo one sa wszystkie na zero wyostrzenia i zero NR.
    poczekam jeszcze na testy użytkowe z duzą ilością ciemnych zdjęć z NR
    na max.

    http://www.imaging-resource.com/PRODS/EP1/EP1hSLI160
    0_NR_HI.HTM
    http://www.imaging-resource.com/PRODS/EP1/EP1hSLI080
    0_NR_HI.HTM

    ps.normalnie dorabiam ideologie żeby sie do niego przekonać :-)

  • 240. Data: 2009-06-20 11:03:08
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "kibic" napisał
    > 500zł mogę dać max, a na to nie liczę nawet za pół roku.

    na servisach, które były na prezentacji piszą, że AF jest bardzo
    dobry. to jak to jest?
    --------------------

    No i niech sobie jest nawet genialny.
    Jesli wiesz, że nigdy nie będziesz potrzebować manualnego ostrzenia czy
    jakichkolwiek zabaw wymagających tego, to prawdopodobnie będziesz
    zadowolony.

    Póki co, parę cech wydaje się nieco dziwnych, a ten tekst z Dpreview:
    Olympus is being a lot more accommodating to those wanting to use
    nonstandard lenses on the E-P1 than it ever was with standard Four Thirds,
    and is launching an OM adapter at the same time as the camera. The MF-2 lets
    you mount all your old Zuiko lenses

    brzmi jak jakaś kpina.

    adam