  • 21. Data: 2013-03-05 11:15:50
    Temat: Re: Nowy polski procesor
    Od: WTK <w...@w...rubikon.pl>

    Dnia 04-03-2013 o 16:00:53 sundayman <s...@p...onet.pl> napisał(a):

    <->
    > A ja kochałem 6502. Tam było jakoś niewiele rozkazów, i tak się to
    > przyjemnie pisało z główki, że hej !
    >
    > Jakieś 25 lat temu :)

    Toś mi fajne czasy przypomniał :)

  • 22. Data: 2013-03-05 11:21:29
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-03-05 09:53, Waldemar Krzok wrote:
    [...]
    > Chyba ci się zdaje, albo ta inspiracja jest bardzo lekka ;-). Pisałem
    > programy na PDP11, też w assemblerze. Tam nie ma instrukcji działających
    > na specjalnych rejestrach, wszystkie istrukcje działają na wszystkich.
    W sam raz w przypadku H8 jest chyba *bardzo* duża - tam również każda
    instrukcja może działać na dowolnym rejestrze/rejestrach (oprócz kilku
    nielicznych instrukcji odwołujących się do CCR).

    > Z ciekawostek: PDP11 nie ma instrukcji LDI, czyli ładowania rejestru
    > stałą umiaszczoną w programie.
    W H8 jest jedna instrukcja MOV (w wersjach .B, .W i .L) która w
    połączeniu z trybem adresowania natychmiastowego daje to co
    LoaDImmediate. Może w PDP-11 było podobnie?

    > Za to ma instrukcję Load Indirect with Autoincrement. Ona
    > działa też na rejestrze Program Counter ;-).
    Standardowy tryb adresowania w H8. Chociaż AFAIR tam nie da się
    modyfikować zawartości PC instrukcją klasy MOV.

  • 23. Data: 2013-03-05 11:27:20
    Od: WTK <w...@w...rubikon.pl>

    Dnia 05-03-2013 o 09:53:51 Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    napisał(a):

    <->

> [...]
    > w programie. Za to ma instrukcję Load Indirect with Autoincrement. Ona
    > działa też na rejestrze Program Counter ;-).

    Chciałem zauważyć, że w przeciwieństwie do 8080 czy Z80, 6502 nie miał
    wielu instrukcji działających tylko na konkretnym rejestrze choć
    rzeczywiście takie były, ale z drugiej strony to ile tych rejestrów 6502
    miał? ;) Za to wiele rzeczy można było zrobić wprost na pamięci a strona
    zerowa pamięci wręcz była traktowana jak dodatkowe rejestry procesora. Co
    by nie mówić filozofia totalnie odmienna od intelowskiej.

  • 24. Data: 2013-03-05 11:41:05
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Tutaj są wszystkie 56 instrukcje:
    http://www.obelisk.demon.co.uk/6502/instructions.htm

  • 25. Data: 2013-03-05 11:41:31
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 05.03.2013 11:21, schrieb JDX:
> [...]
    > instrukcja może działać na dowolnym rejestrze/rejestrach (oprócz kilku
    > nielicznych instrukcji odwołujących się do CCR).
    H8 akurat nie znam. 6502 i 6800 trochę.

    > W H8 jest jedna instrukcja MOV (w wersjach .B, .W i .L) która w
    > połączeniu z trybem adresowania natychmiastowego daje to co
    > LoaDImmediate. Może w PDP-11 było podobnie?

    Właśnie PDP nie miała adresowania natychmiastowego. Dlatego to dziwne
    mov R0,(R7)+. R7 to Program Counter, a efekt to właśnie LDI.

    > Standardowy tryb adresowania w H8. Chociaż AFAIR tam nie da się
    > modyfikować zawartości PC instrukcją klasy MOV.

    W PDP mogłeś pomnożyć PC z SP i wartość wpisać do PC (albo SP).
    Obojętnie, czy to miało sens ;-).

    Waldek

  • 26. Data: 2013-03-05 11:54:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Miroslaw Kwasniak napisał:

    > Tu jest postęp wiedzy : http://www.youtube.com/watch?v=WcNITnbkx_A

    Może bardziej technologii. Drzewiej liczyć potrafili akuratnie, ale
    ze zmajstrowaniem takiej profilowanej prowadnicy bywały kłopoty.

    > Przygotowania do współczesnych zastosowań wojennych:
    > https://www.youtube.com/watch?v=AzgUoodi_vI

    Powini też wrócić do polewania wroga smołą i posypywania pierzem.
    To było bardzo widowiskowe. Właściwie to z powodów humanitarnych
    gorącą smołę można zastąpić czymś bardziej niskotopliwym.
    Współczesna chemia organiczna ma tu wiele do zaoferowania.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2013-03-05 12:09:55
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 05.03.2013 11:54, schrieb Jarosław Sokołowski:

> [...]
    > gorącą smołę można zastąpić czymś bardziej niskotopliwym.
    > Współczesna chemia organiczna ma tu wiele do zaoferowania.

    Wosk, koniecznie pszczeli, bo to bardziej ekologiczne jest. Parafina to
    produkt z ropy naftowej, a to jest be.

    Waldek

  • 28. Data: 2013-03-05 12:26:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Wosk, koniecznie pszczeli, bo to bardziej ekologiczne jest.
    > Parafina to produkt z ropy naftowej, a to jest be.

    Taką kombinację stosował już niejaki Dedal ze swoim synem.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2013-03-05 12:38:19
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 05.03.2013 11:21, JDX pisze:
> [...]
    > Standardowy tryb adresowania w H8. Chociaż AFAIR tam nie da się
    > modyfikować zawartości PC instrukcją klasy MOV.

    W wielu prockach są sztuczne mnemoniki assemblera.
    Np. w AVR tak naprawdę nie istnieje rozkaz przesunięcia artmetycznego w
    lewo LSL, jest to w rzeczywistości dodanie rejestru do samego siebie.
    czyli LSL r0 to tak naprawdę ADD r0, r0. Rozkazy SBR i CBR to nic innego
    jak ORI i ANDI.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 30. Data: 2013-03-05 17:12:42
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 05.03.2013 09:15, JDX wrote:
    > On 2013-03-05 01:47, Michoo wrote:
    > [...]
    > No ale jak to się ma do tej cudownej '51 z Bytomia?

    W domyślnym konfigu 3x tyle za 32 bity. W minimalnym przypadku 80% dla
    openRISC i +- tyle samo dla uBlaze. (Wg przelicznika 1k LUT ~ 10k gates)

    > Poza tym
    > zwróć uwagę na ofertę gotowych MCU - Microchip i Atmel cały czas oferują
    > maleństwa w 8 czy nawet 6-pinowych obudowach. Taki PIC10F200 ma 256 słów
    > pamięci programu, 16 bajtów pamięci danych, jeden 8-bitowy timer i 4
    > piny I/O. :-D I jak mniemam, chyba są na to chętni (bo to już chyba z 8
    > lat będzie jak Microchip je wprowadził). :-D

    Tylko z materiałów an stronie wychodzi, ze to full-feature uC.
    Specyfikacja wygląda jak jakiegoś taniego ARMa, tyle, ze z aż 8MB
    flash/ram, więc target to dość duże systemy.

    Używanie w dużym projekcie 8051 naprawdę przypomina mi właśnie miotanie
    granatów za pomocą trebusza podczas gdy prościej zrobić z tekturowej
    rury granatnik bezodrzutowy. ;)

    Michoo