  • 51. Data: 2010-12-28 19:57:26
    Temat: Re: Nowy bat na kierowców? ;-)
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 28 Dec 2010 09:48:27 -0800 (PST), WS wrote:

    >Tu juz tylko Ci sie "wydaje"...
    >Przepustowosc drogi jest najwieksza przy predkosciach rzedu
    >trzydziesci kilka na godzine...

    Teoria. W pratyce zauwaz ze jak jest powod do zwolnienia na drodze o
    duzym natezeniu ruchu, to sie robi korek. Jakos przy wiekszej
    predkosci przepustowosc jest wieksza.
    Byc moze dlatego ze kierowcy maja zalozenia w d* i przy wiekszym
    scisku wcale nie trzymaja odstepu drogi hamowania. Spojrz na miejskie
    drogi - predkosc czasem 70-80, a odstep 10m.
    I trudno go nazwac niebezpiecznym, bo jakos stluczek przy tym nie ma.
    Ale czasem karambole sie zdarzaja.

    >Wezmy np. ten Twoj przyklad
    >niech beda odstepy 100m przy predkosci 100km/h i 10m przy 40km

    Ten przyklad to z kompletnie z sufitu wziety.

    J.

  • 52. Data: 2010-12-28 20:11:47
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 28 Gru, 19:57, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Teoria. W pratyce zauwaz ze jak jest powod do zwolnienia na drodze o
    > duzym natezeniu ruchu, to sie robi korek. Jakos przy wiekszej
    > predkosci przepustowosc jest wieksza.

    Tego typu obliczenia widzialem w jakiejs ksiazce... wychodzila max
    przepustowosc przy trzydziestu kilku, autor twierdzil, ze w praktyce
    przez mniejsze odstepy jest to czterdziesci kilka...

    Spojrz na miejskie
    > drogi - predkosc czasem 70-80, a odstep 10m.
    > I trudno go nazwac niebezpiecznym, bo jakos stluczek przy tym nie ma.

    Mam widok z okna na taka droge 2x2pasy... do czasu zrobienia osobnego
    pasa do lewoskretu (i swiatel przy okazji) praktycznie codziennie
    byla stluczka typu ktos stoi na lewym, jadacy za nim widzi go, wjezdza
    w wolne miejsce na prawym pasie (mial sporo czasu to ladnie sie
    wpasowal) a kolejny juz w bagaznik stojacego bo jest za blisko,
    wczesniej niczego nie widzial a prawy pas pelny ;)

    > Ten przyklad to z kompletnie z sufitu wziety.

    Zgadzam sie, ze bez sensu, ale autor posta na ktory odpowiadalem
    napisal (no, moze troszke doprecyzowalem jego mysl :) ), ze lepsze
    odstepy co 100m niz co 10m przy ogr. 40km/h, wiec do porownania
    przyjolem 100km/h dla tych wiekszych odstepow...

  • 53. Data: 2010-12-28 21:10:03
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 28 Dec 2010 02:08:10 +0100, kogutek napisał(a):

    > Ciekawe dlaczego?

    Bo Kodeks Wykroczeń nakazuje karać sprawcę, a nie właściciela narzędzia,
    które było do popełnienia wykroczenia użyte.

    --
    ___________ (R)

  • 54. Data: 2010-12-28 21:10:50
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 28 Dec 2010 12:46:55 +0100, Sebastian Kaliszewski napisał(a):

    > Bo tak prawo stanowi. Dostanie wezwanie do wskazania kierującego a jak
    > nie wskaże to sąd zapewne zasądzi grzywnę za niewskazanie.

    Jesli dostanie wezwanie do wskazania kierującego (co zresztą robi wiele
    straszszy wiejskich) i nie wskaże, to mu moga skoczyć.

    --
    ___________ (R)

  • 55. Data: 2010-12-28 21:11:20
    Od: "Raf :-)" <r...@N...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 28 Dec 2010 19:57:26 +0100, J.F. napisał(a):

    > Teoria. W pratyce zauwaz ze jak jest powod do zwolnienia na drodze o
    > duzym natezeniu ruchu, to sie robi korek. Jakos przy wiekszej
    > predkosci przepustowosc jest wieksza.

    Jasne!

    Panie, to że jak wypiję 4 piwa to jestem pijany, to tylko teoria! W
    praktyce, zauważ pan, jak jest powód to całkiem spokojnie mogę zawieźć
    szwagra z dziećmi do sąsiedniej wsi i jeszcze nigdy nie spowodowałem
    wypadku!

    Człowieku, czy ty wiesz jaka jest różnica pomiędzy przepustowością a
    prędkością jazdy? Myślisz, że gdyby jabłka zamiast 6 miesięcy rosły tylko
    cztery (szybciej), to miałbyś większy plon jabłek (przepustowość) z tego
    samego drzewa?
    Przepustowość netto (samych aut, bez odstępów) rośnie liniowo z prędkością,
    energia samochodu (a więc i droga hamowania, i bezpieczny odstęp) rośnie z
    kwadratem prędkości. Rzeczywista przepustowość to ilość samochodów, które
    przejeżdżają przez wybrany punkt na drodze w jednostce czasu i składa się
    na nią czas przejazdu samego samochodu i czas "przejazdu" odstępu między
    autami.

    Co znaczy mniej więcej tyle, że jeśli zwiększysz prędkość 2x, przepustowość
    spadnie do wartości 2/(2^2)=2/4 = 0,5 przepustowości początkowej -
    oczywiście w pewnym rozsądnym zakresie prędkości.

    > Ten przyklad to z kompletnie z sufitu wziety.

    No tak, arytmetyka na poziomie szkoły podstawowej kaleczy ludzki umysł i
    trzeba jej zakazać.

    Jeszcze raz - droga z korkiem poruszającym się z prędkością około 30 km/h
    ma kilka razy większą przepustowość, niż droga bez korka, gdzie auta jadą z
    prędkością 90 km/h. Gdyby tak nie było, każdy korek, który by powstał
    natychmiast rósłby w nieskończoność. Mechanizm korka jest taki, że spada
    prędkość i odstępy między samochodami, dzięki czemu wzrasta przepustowość i
    wytwarza się nowy stan równowagi. Korek zaczyna się tworzyć znacznie przed
    osiągnięciem przepustowości maksymalnej, natomiast długość korka można
    wyliczyć korzystając z dziedziny matematyki zwanej teorią kolejek (to już
    nie jest szkoła podstawowa, tylko studia, np. informatyka).

    Raf :-)

  • 56. Data: 2010-12-28 21:12:24
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 28 Dec 2010 01:14:35 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Z karaniem za parkowanie w miejscach niedozwolonych (a więc bez zdjęć
    > kierowcy) jakoś sobie radzą.

    Radzą sobie, bo ludzie przepisów nie znają. Do tego tutaj obowiązuje kpa, a
    nie kpw czy kpk, przez co jest domniemanie, że należnośc obciąża
    właściciela.
    Jednak wskazanie, że parkował kolega z Ukrainy rozwiązuje sprawę.

    > Zresztą za karanie za prędkość również - co zmienia zdjęcie w sytuacji
    > kiedy właściciel wskazuje kogoś, a ten ktoś się nie przyzna?

    Nic.

    --
    ___________ (R)

  • 57. Data: 2010-12-28 21:13:40
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 28 Dec 2010 06:06:13 +0100, gosmo napisał(a):

    > Ciekawe jak wyglądają statystyki wypadków na autostradach, bo to powinien
    > być główny czynnik decydujący o konieczności wprowadzenia tego typu
    > rozwiazań. Rozwiązanie byłoby ok, jeśli faktycznie na polskich autostradach

    Jeśli policzysz iloś wypadków na wozokilometry, to najbniższy ze wszystkich
    dróg.

    --
    ___________ (R)

  • 58. Data: 2010-12-28 21:15:55
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    WS w
    f.googlegroups.com>:

    > Tez tak uwazam ;) ale nie zawsze sie da...

    > Tu juz tylko Ci sie "wydaje"...
    > Przepustowosc drogi jest najwieksza przy predkosciach rzedu
    > trzydziesci kilka na godzine...

    Patrzysz z punktu widzenia, który Ci pasuje (i dlatego wyciąłeś:
    "Wymyślono tutaj niedaleko na drodze krajowej taki pas spowalniający na
    środku. Mieszkańcy stwierdzili, że nie mają jak przechodzić, by coś
    zrobili.")

    > Wezmy np. ten Twoj przyklad
    > niech beda odstepy 100m przy predkosci 100km/h i 10m przy 40km

    > przyjmijmy srednia dlugosc samochodu ~5m

    > 100km/h = 27.78m/s, czas przejazdu 105m wynosi 3.78s , czyli na
    > godzine przejedzie 952 samochodow

    > 40km/h = 11.11m/s, czas przejazdu 15m wynosi 1.35s, czyli 2666
    > samochodow/godzine

    LOL

    A teraz policzmy ile samochodów z prędkością 11,11 m/s przejedzie odcinek o
    długości 105 metrów:
    40km/h = 11.11m/s, czas przejazdu 105m wynosi 9.45 s, czyli 381/godzine

    A może zamiast metrów kilometry? Np. 100km... i zamykamy wjazd, gdy
    pierwszy, który wjechał, opuszcza autostradę -- po tych 100 km :O

    Przy zakładanych 100km/h i odstępie 100m:
    pierwszy, wjechał o 12:00 i wyjechał o 13:00, ostatni wjechał o 13:00 i
    wyjechał o 14:00

    Przy zakładanych 40km/h i odstępie 10m, pierwszy wjechał o 12:00 i wyjechał
    o 14:30, ostatni wyjechał o 17:00

    Podsumowując: od 12 do 14 autostradą przejechało 1000(tysiąc) pojazdów z
    prędkością 100 km/h oraz 0(zero) pojazdów z prędkością 40 km/h), ale do
    17:00 to rzeczywiście tych jadących 40 km/h będzie 2500, tylko, że od 14 do
    17 autostradą przejechałoby kolejne 3000 jadących co 100 metrów z prędkością
    100 km/h, co daje 2500/4000 od 12:00 do 17:00 odpowiednio dla jadących
    40/100

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 59. Data: 2010-12-28 21:32:36
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Uzytkownik "WS" <L...@c...pl>

> [...]
    > odstepy co 100m niz co 10m przy ogr. 40km/h, wiec do porownania
    > przyjolem 100km/h dla tych wiekszych odstepow...

    Chodzilo o przechodzenie przez jezdnie

  • 60. Data: 2010-12-28 21:37:50
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Raf :-) w <news:9b6hk18q9fye$.hpjhye626ago.dlg@40tude.net>:

> [...]
    > cztery (szybciej), to miałbyś większy plon jabłek (przepustowość) z tego

    Zakładając tą samą wydajność jabłoni przy cyklu 6 i 4 miesięcznym plon przy
    krótszym cyklu będzie w skali roku większy o 1/3

> [...]
    > na nią czas przejazdu samego samochodu i czas "przejazdu" odstępu między

    Punkt? A dlaczego nie "przekrój"?

    > Jeszcze raz - droga z korkiem poruszającym się z prędkością około 30 km/h
    > ma kilka razy większą przepustowość

    Raczej "gęstość/zatłoczenie"

    --
    Tomasz Nycz