  • 371. Data: 2014-09-18 23:53:38
    Temat: Re: Niemożność samodzielnej wymiany żarówki w samochodzie a polskie prawo
    Od: Alf/red/ <f...@u...waw.pl>

    On 18/09/14 22:56, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Jak się da UDOWODNIĆ, że kierowca wiedział, że œwiatło mu nie działa
    > prawidłowo, to oczywiœcie mandat by przysługiwał.

    No ale przecież krążymy wokół scenki "Panie kierowco, światełko
    przepalone. Wymienia pan, czy piszemy mandacik?"
    Co najwyżej można się zastanowić nad zależnością czasową (mandat za to,
    że dopiero za chwilę będzie się jechało bez światła, ale ze
    świadomością). Inny casus zależny, czyli parkowanie w miejscu
    niedostępnym, podobno przechodzi, to jest policjant/strażnik twierdzi
    "ale ja nie widziałem, czy on wjeżdżał za te słupki/trawnik po chodniku,
    czy po przejściu dla pieszych, a może dźwig go tu wstawił - więc nie
    mogę mandatu wystawić".

    --
    Alf/red/

  • 372. Data: 2014-09-18 23:57:13
    Od: m <m...@g...com>

    > No fakt.

    Fakt? Zobaczysz we mgle snop ze światła postojowego? A jeżeli tak - nie
    zauważysz że jest znacznie inny niż ten od działającego "krótkiego"?

    p. m.

  • 373. Data: 2014-09-19 00:08:59
    Od: masti <g...@t...hell>

    John Kołalsky wrote:

    > Pytanie brzmiałoby w takim przypadku: jak policjant stwierdza PRZEPALENIE
    > żarówki :-)

    jak nie były przepalone to mandat za jazdę bez włączonych świateł :)

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 374. Data: 2014-09-19 01:49:38
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Art.132.1.b nie pasuje?

    Do żarówki ... nie wiem, raczej nie skoro jest zagrożeniem bezpieczeństwa, a
    do każdej niesprawności (o czym pisałem) na pewno nie.

    > Napisałem już Trybunowi - przepalenie *SIĘ* żarówki nie ma cech "czynu".
    > Nie może więc być również czynem zabronionym.
    > Zabroniona jest po prawdzie jazda bez œwiateł, ale warunek wyżej nie
    > wynika z przepisu, lecz "zasad prawnych".
    > Kara wymagałaby więc udowodnienia niezachowania "wymaganej przepisami
    > starannoœci" w zakresie pilnowania, czy żarówki sš przepalone.
    > Jak się da UDOWODNIĆ, że kierowca wiedział, że œwiatło mu nie działa
    > prawidłowo, to oczywiœcie mandat by przysługiwał.
    > Ale to trudniejsze nawet niż udowodnienie umyœlnoœci wielu zachowań
> [...]

    W każdym razie wykluczyć się nie da a o tym, czy udowodnienie jest trudne to
    pogadamy jak mnie sąd uniewinni.

  • 375. Data: 2014-09-19 09:57:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Prawdopodobnie pomyliłeś z czym innym - o ile pamiętam,
    > w aktualnym stanie prawnym w Polsce takiego obowiązku nie ma,
    > ale w wielu krajach jest: trzeba mieć zapasowe żarówki, kropka.
    > Jak przyjdzie serwis, to ma mieć co wymieniać :>

    1) Pojazd ma mieć wyposażenie zgodne z krajem rejestracji - co wynika z
    konwencji. Zatem polski żarówek mieć nie musi.
    2) Stan techniczny samochodu zaczyna zagrażać bezpieczeństwu w ruchu
    drogowym w momencie, gdy go nie widać. W wypadku przedniego oświetlenia, to
    musiałyby po jednej stronie nie świecić wszystkie żarówki. Ja na dojazd
    czasem się ratuję włączeniem przeciwmgielnych świateł.
    3) Czasem natychmiastowa wymiana przepalonej żarówki w miejscu ujawnienia
    tego faktu będzie większym zagrożeniem, niż kontynuowanie jazdy -
    przykładowo na autostradzie pasuje zjechać do najbliższego parkingu, stacji
    paliw.

  • 376. Data: 2014-09-19 10:20:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2014, m wrote:

    > Fakt? Zobaczysz we mgle snop ze światła postojowego?

    Jakby rzec - nie podjąłem dyskusji z twierdzeniem, że jak kierujący
    "coś widzi" to znaczy nie jest ślepy ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 377. Data: 2014-09-19 10:23:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Sep 2014, John Kołalsky wrote:

    > W każdym razie wykluczyć się nie da a o tym, czy udowodnienie jest trudne to
    > pogadamy jak mnie sąd uniewinni.

    Przyjmijmy.
    Tyle, że ma się to NIJAK to faktu wymiany żarówki.
    Jeśli mandat ma Ci się należeć, to należy się również jak wymienisz.
    W .pl nie ma przepisu, jakoby samodzielna wymiana żarówki chroniła
    przed mandatem, a o tę tezę poszło.

    pzdr, Gotfryd

  • 378. Data: 2014-09-19 10:27:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2014, John Kołalsky wrote:

    > A ja pisałem
    > (może błędnie) o stwierdzeniu ogólnej niesprawności pojazdu, które nie jest
    > przesłanką do zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

    Umówmy się, że gałąź dyskusji dotyczyła braku światła i trudno bez
    przyczyny było podejrzewać inną intencję :]

    > Pytanie brzmiałoby w takim przypadku: jak policjant stwierdza PRZEPALENIE
    > żarówki :-)

    A to zależy.
    Jak policjant nietumanista, samochód nie skonstruowany przez marketoida,
    a kierujący współpracuje, to organoleptycznie :>
    W przeciwnym razie policjant stwierdza "nie świeci" i tyle, a przepalenie
    to już sprawdza uprawniony diagnosta, jak chciałeś ;)
    Niemniej w efekcie mamy "interwencję za przepalenie"

    pzdr, Gotfryd

  • 379. Data: 2014-09-19 10:33:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Sep 2014, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > 1) Pojazd ma mieć wyposażenie zgodne z krajem rejestracji - co wynika
    > z konwencji. Zatem polski żarówek mieć nie musi.

    No tak właśnie napisałem.

> [...]
    > po jednej stronie nie świecić wszystkie żarówki. Ja na dojazd czasem się
    > ratuję włączeniem przeciwmgielnych świateł.

    Pytaniem jest, czy taka jazda jest "legalna".
    IMO nie ma przeszkód i w 100% zgadzam się z powyższą argumentacją, tyle
    że IMO a prawo to dwie różne rzeczy.
    Zastrzeżenie niżej NIE uchyla "zasady ogólnej", co najwyżej warunkowo
    "czasami".

    > 3) Czasem natychmiastowa wymiana przepalonej żarówki w miejscu ujawnienia
    > tego faktu będzie większym zagrożeniem, niż kontynuowanie jazdy

    No to w rachubę wchodzi zasada prawna, na szybko nie kojarzę jak się
    nazywa, ta sama która pozwala celem ratowania życia wieźć pacjenta
    do szpitala po pijaku, jak inaczej się nie da (w tym nie da się
    wezwać pomocy telefonem, dla jasności :>).

    pzdr, Gotfryd

  • 380. Data: 2014-09-19 10:57:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No tak właśnie napisałem.

    Prawie, bo odniosłem wrażenie, że możesz być zrozumiany, że niby polak ma w
    tamtych krajach te żarówki wozić.

> [...]
    > że IMO a prawo to dwie różne rzeczy.
    > Zastrzeżenie niżej NIE uchyla "zasady ogólnej", co najwyżej warunkowo

    Jak trafisz na głupiego funkcjonariusza, to bedzie problem. Chcę wierzyć,
    że to niewielki odsetek.

> [...]
    > do szpitala po pijaku, jak inaczej się nie da (w tym nie da się
    > wezwać pomocy telefonem, dla jasności :>).

    Stan wyższej konieczności.Poświęcasz dobro niższej wartości dla ratowania
    wyższego.