    From: "brum" <b...@o...eu>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: [NTG, ale ciekawe]Re: Ile za przekop
    Date: Tue, 20 Jul 2010 08:59:22 +0200

    > W miejscowosci, gdzie mam dzialke, TP chce polozyc kable. Niedawno byla u
    > mnie "agentka" zbierajaca podpisy na pozwolenie przekopu. Ja bez problemu
    > bym sie zgodzil, ale... Kilka lat temu bez mrugniecia sie zgodzilem na
    > podobny przekop przez dzialke (wtedy tylko na mojej dzialce - teraz przez
    > cala wies). Kladli wtedy swiatlowody. Wies nie miala z tego zadnych
    > korzysci, bo TP nie utowrzyla cetrali, a swiatlo jedynie biegnie przez ta
    > miejscowosc.

    wies nie musi miec z tego korzyscie, ma je miec operator i ewentualnie Ty -
    jesli masz ochote

    > Pal licho, ze wies nic nie miala z tego, ze i tak pod ziemia miala
    > swiatlowody, ale... TP zostawila mi wtedy taki bur...l na placu, ze glowa
    > mala. Nic nie wnosily moje interwencje na uprzatniecie balaganu po
    > przekopie. "Tak, zanotowalismy, napewno sie u Pana ktos zjawi". Do dzisiaj
    > nawet listu z przeprosinami, albo zeby ich w d... pocalowac nie dostalem.

    zdarza sie

    > Teraz TP wymyslila sobie, ze polozy miedz w ziemi, ale zeby to zrobic,
    > potrzebuje pozwolen na przekopy. Zniechecony poprzednim balaganem,
    > stwierdzilem, ze nie wyrazam zgody. Wprawdzie tam nie mieszkam, ale liczy
    > sie zasada. malo tego - do firmy mam 8Mb od TP za ktore place im
    > 560zl/m-c, za to samo, co konkurencja daje za 1/10 tej kwoty (niestety
    > BMT).

    jedno z drugim sie nie laczy

    > Czy jest mozliwosc uzyskania jakis profitow od TP za pozwolenie przekopu
    > przez dzalke? Z tego co widzialem, to na mojej ulicy nie zgodzilo sie ok
    > 20 osob na ok 80. Tyle, ze oni jawnie stwierdzili, ze chca kasy. Mi az na
    > tym tak nie zalezy - bardziej na wyegzekwowaniu od TP, ze zostawi plac
    > tak, jak go zastala. Niestety nie wierze tej firmie w ich zapewnienia,
    > totez przed podpisaniem zgody, wole miec kase na pokrycie strat, jakie
    > bede musial poniesc, by zatrudnic kilku chlopa, zeby uprzatneli balagan po
    > TP.

    rozroznijmy kilka spraw:
    - w zakresie kabla juz ulozonego, mozesz uzyskac czynsz za bezumowne
    korzystanie z nieruchomosci do 10 lat wstecz;
    tp zaplaci na podstawie dobrze sformulowanego pisma, albo trzeba bedzie isc
    do sadu, ale sprawa jest jasna, kase dostaniesz;
    ile mozna dostac ? kazdy przypadek jest indywidualny; srednio (bardzo bardzo
    bardzo srednio) mozna liczyc wg wzoru: zajeta powierzchnia (lacznie z pasem
    ochrony) razy stawka rzedu 50 gr (prosze mnie pozniej nie wieszac za to,
    napisalem ze stawka jest srednia);
    w kwestii przyszlego czynszu nalezy sie ulozyc z tp, niewykluczone ze
    rowniez przy pomocy sadu; tp prawdopodobnie wystapi o sluzebnosc przesylu i
    dostaniesz kase jednorazowo, ale to tylko gdybania, wszystko zalezy od
    Twojego pelnomocnika i od punktu widzenia sadu
    - w zakresie balaganu, ktory zrobili: pismo do tp z zadaniem zaplaty i
    wskazaniem terminu, pozniej sad;
    sprawa mniej jednoznaczna, bo starsza, wymaga zapewne postepowania
    dowodowego

    teraz kwestia nowego kabla:
    - nie dostaniesz srodkow (zabezpieczenia) na porzadki, mozesz wylacznie
    zabezpieczyc sie papierowo (do pewnego stopnia) i pozniej dochodzic
    odszkodowania przez sad (czyli jak wyzej);
    - co do zgody - jesli tp bardzo zalezy na tym, to sprawe zalatwi przez
    staroste, wiec mozna sie zgodzic od razu i zazyczyc sobie kasy