  • 1. Data: 2009-11-27 17:48:36
    Temat: NMT - gdzie tu ekonomia ?
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    Jest sobie sytem NMT 450i należący do PTK Centertel, będącym z kolei
    własnością TP S.A.
    W moim rejonie wszystkich radiodostępowiczów przełączono na GSM.
    Rozumiem jeszcze utrzymywanie czynnego BTSa na Grzywaczu (wysoka góra 1 km
    od brzegu a wierzchołek leży 100mnpm) na obiekcie Emitela.
    Całe trzy kutry (tak można szacować z aktywności) na CAŁE wybrzeże, musi
    czasem się tu zalogować (w samych 5000 tysięcznych Międzyzdrojach jest
    zarejestrowanych ok 30 kutrów).
    Ale po co do cholery działa na przykład BTS w Kamieniu Pomorskim ?
    Ani z Bieszczad tu nikt nie przyjedzie, ani kuter się nie zaloguje.
    Ruch zerowy.
    Cały dzień same ramki.
    Przy czym już się to sypie bo na 464,250 MHz od lata stoi nośna (i jeden
    kanał tego BTSa wyłączony jest z użycia na skutek awarii sterownika).
    A to nadaje, prąd żre, opłat za wykorzystanie częstotliwości wymaga.
    Ja rozumiem, że w innyc rejonach kraju są jeszcze radiodostępowicze.
    Ale tutaj wiele BTSów można by wyłączyć (podobno kryzys i trzeba ludzi
    zwalniać).
    Na przykład sieć przywoławcza (obecnie jedyna) Metro-Bip poszła tą drogą i
    tam gdzie się zepsuje czy wymówią lokalizację ze względu na zakłócenia
    to....zwia zasięg.
    Na Grzywaczu byli ale ich pogonili. Nie poszkali nowej lokalizacji i
    Międzyzdroje zasięg straciły.
    Podobno w Trójmiescie czy Łodzi też sieć zaprzestała emisji. A kto wie gdzie
    jeszcze ?
    Po prostu tego nie wyłączają ale nie konserwują prawdopdobnie i wychodzą z
    zaożenia że ruch tak mały, że się nie opłaca palcem kiwnąć.
    Na przykład na ramkę z Kołowa to się naczekałem kilkanaście minut (a była to
    "kontrolna" i "okólnikiem").
    Czy Centertel pójdzie tą drogą ?
    zadałem pytanie rzecznikowi prasowemu i cisza od półtora miesiąca.
    Nie mogą znaleźć kogoś kto zna odpowiedź na pytanie: "czy jest wyznaczona
    data wyłącznia sieci NMT". O samą datę nie pytałem bo może byłoby to
    nietaktowne.(nie można wymagać od nich aby znali datę lądowania człowieka na
    Marsie czy wyłączeia NMT czy innych nieprzewidywalnych zdarzeń).
    Mi chodziło "czy jest decyzja".
    Nie mogli widać tego ustalić.
    Infolinia 800 102 902 (w niektóre dni nikt nie odbiera) zeznała że "wyłączą
    jak zmigrują ostatnich radiodostępowiczów" (bo to infolinia dla abonentów
    takich radiodostępów i tu się umawiają na termin wizyty montera i
    przełączenia).
    Zadałem więc pytanie czy jest znan przybliżona data ukończenia tej operacji.
    Odpowiedzieli, że być może do końca roku (rok temu na jesieni mówili to samo
    i tzeba przyznać, że nie wspomnieli którego).
    A ja bym się chcial Grupowiczów zapytać, czy są w posiadaniu informacji, że
    gdzieś na jakimś obszarze sieć NMT "zwinęła się" z przyczyn technicznych, a
    e akurat może radiodostępowiczó tam jużm przełączono a Bieszczady o bałtyk
    daleko to tak już zostało ?
    vari

  • 2. Data: 2009-11-28 18:43:38
    Temat: Re: NMT - gdzie tu ekonomia ?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 Nov 2009 18:48:36 +0100, vari wrote:
    >Jest sobie sytem NMT 450i należący do PTK Centertel, będącym z kolei
    >własnością TP S.A.

    Vari, ale o co ci chodzi ?
    Boisz sie o zdrowie, czy chcesz wykupic kanal w tym pasmie ? :-)

    Zlikwiduja jak beda mieli ochote, teraz koszt utrzymania jest pewnie
    mniejszy niz koszt demontazu. Sam mam w domie i w robocie troche
    niepotrzebnego sprzetu, "bo moze sie przyda".

    J.

  • 3. Data: 2009-11-29 12:31:25
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > mniejszy niz koszt demontazu. Sam mam w domie i w robocie troche
    > niepotrzebnego sprzetu, "bo moze sie przyda".

    Wiesz o co mi chodzi ? O ten lament krawaciarzy, że tego zwolnimy a tego nie
    zatrudnimy bo kryzys.
    Ja im niczego demontować nie każę, ale przecież można za jednym naciśnięciem
    przycisku wyłączyć zbędne BTSy ?
    Bo w moim rejoni sporo jest zbędnych. Kutry już na nie nie dolatują a
    radiodostępów NMT już tu nie ma.
    A prąd kosztuje.
    Rozumiem, że taki prąd dla takiej korporacji to jest "pan Pikuś" i dużo
    drożej wychodzi specjalista, którego się zwalnia bo "na razie wszystko
    działa" i "jakiś to będzie".
    Ja po prostu może myślę niekorporacyjnie bo na przykład w domu wyłączam
    światło wychodząc z pokoju mimo że jest tam świetlówka kompaktowa.
    Telewizor też u mnie nigdy nie gra do pustego pokoju (jak to obserwuję u
    znajomych).
    Może ja nie przystaję do teg MATRIXu w którym się nam mówi o kryzysach,
    które dotyczą tylko zwykłych ludzi, o świńskich grypach (za Kaczorów była
    ptasia...) czy o tym że Polska jako jedyna jest "na zielono" na mapie
    przyrostu gospodarczego.
    Skoro jest tak dobrze to czemu jest tak źle, jak mawiał Kisiel.
    Jeśli telewizor zaczyna radykalnie przedstawiać obraz inny niż okno, to coś
    nie tak jest z telewizją a nie z oknem.
    Ja za oknem widzę błotnistą drogę, którą ciężko przejechać a w TV same
    sukcesy "także na płaszczyźnie samorządowej".
    Widzę, że sąsiadka nie może założyć telefonu a strona TP tak pięknie
    pokazuje jakie to 20 MB teraz można mieć.
    Skoro firma taka dbająca że jej wychodi 5000 PLN za wciągnięcie kabla do
    studzienki (a monter to "prywatnie" zrobi za 100 PLN i w papierach gotów
    wpisać, że "przyłącze już było" i są MT.
    To faktycznie MATRIX i wkurzają mnie te pracujące BTSy zupelnie bez
    potrzeby.
    Nie wkurzały by mnie, gdyby nie takie właśnie kłamstwa i krętactwa jeśli
    chodzi o "nieopłacalność" podłączenia komuś telefonu.
    Siedzą w tych biurach i planują jak za dawnych lat.
    Zresztą faktycznie ich bilans nie obchodzi bo się zdoi z klientów (ktozy
    jeszcze nie uciekli) i się jeszcze wyśle do Imerium (Francji).
    Taki los kolonii.
    vari

  • 4. Data: 2009-11-29 13:35:36
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    vari wrote:
    [...]
> [...]
    > światło wychodząc z pokoju mimo że jest tam świetlówka kompaktowa.
    > Telewizor też u mnie nigdy nie gra do pustego pokoju (jak to obserwuję u

    Jakbyś miał administracyjny nakaz oświetlania pokoju pod rygorem jego
    utraty, to byś wyłączał prąd, jakby nikogo nie było? :-)

  • 5. Data: 2009-11-29 17:18:39
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Jakbyś miał administracyjny nakaz oświetlania pokoju pod rygorem jego
    > utraty, to byś wyłączał prąd, jakby nikogo nie było? :-)

    A Centertel ma PRAWO czy OBOWIĄZEK świadczenia usług w OKREŚLONEJ
    lokalizacji ?
    Ja na miejscu Prezesa UKE pomyślał, czy nie ma jakiegoś sposobu aby się
    przyczepić do takiej emisji jako "niefektywnego wykorzystania
    częstotliwości".
    No bo po cholerę BTS w Kamieniu Pomorskim sobie skacze po kilku(nastu?)
    kanałach (zajmując wszak zawsze tylko dwa - kontrolny i "zachęty").
    No i trzeci na stałe uszkodzony co nośną emituje.
    Może będzie tak jak z pewnym nadajnikiem pewnego radia (legalnego) w
    Wisełce, któy to sam nadajnik był raczej nielegalnie postawiony ale nie byla
    to żadna prywatna inicjatywa skoro na maszcie operatora GSM.
    Nadajnik zresztą pracował na tej samej częstotliwości co odległy inny
    nadajnik tej samej rozgłośni o 20 km.
    Tak w poowie drogi była sieczka kompletna.
    Nadajnik miał chroniczne problemy z dosyłem i wówczas stawał się już czystym
    zagłuszaczem tamtego drugiego. Bez niego jest u mnie słaby sygnał tego
    odległego ale ten z Wisełki przez wiele miesiecy go przykrywał.
    W końcu przyszła burza i zrobiła porządek.
    Może i z tym BTSem w Kamieniu będzie podobnie...
    vari

  • 6. Data: 2009-11-29 18:47:38
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    vari wrote:

    > A Centertel ma PRAWO czy OBOWIĄZEK świadczenia usług w OKREŚLONEJ
    > lokalizacji ?

    Ma prawo, ale jak z niego nie skorzysta, znajdą się inni chętni na wolne
    kanały. Więc całe Twoje filozoficzne rozważanie naprawdę nie ma sensu.

    M.

  • 7. Data: 2009-11-29 20:25:03
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> writes:

    > Ma prawo, ale jak z niego nie skorzysta, znajdą się inni chętni na
    > wolne kanały.

    Potrzebne mu sa do czegos? To niech uzyje...

    MJ

  • 8. Data: 2009-11-29 22:52:01
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Michal Jankowski wrote:

    > Potrzebne mu sa do czegos? To niech uzyje...

    Przynajmiej część pasma używa w sposób cywilizowany. A likwidacja całej
    usługi (niezaleznie od tego, czy korzysta z niej 1 czy 1000 osób) aż tak
    łatwe nie jest. I chyba oni sami za bardzo tego nie chcą. Może mają w
    tym jakiś cel :-)

    Jest sobie paru operatorów, którzy kiszą megaherce pasma, czasami
    zdobyte w przetargu, a czasami odziedziczone w różny dziwny sposób.

    M.

  • 9. Data: 2009-11-30 07:46:16
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > łatwe nie jest. I chyba oni sami za bardzo tego nie chcą. Może mają w tym

    Taki jak pies ogrodnika.

    > Jest sobie paru operatorów, którzy kiszą megaherce pasma, czasami zdobyte
    > w przetargu, a czasami odziedziczone w różny dziwny sposób.

    I dlatego po którejś nowelizacji PT Prezes UKE dostał uprawnienia do cofania
    rezerwacji częstotliwości oraz pozwoleń radiowych w przypadku gdyby
    częstotliwości były wykorzystywane w sposób nieefektywny.
    I dlatego można by "wszcząć" jakieś postępowanie celem zabrania CZĘŚCI (tej
    nie CDMA) pasma tam gdzie Centertel sobie bimba.
    Centertel ma miesiąc do końca roku i ma być pokryty mój powiat.
    A tu nawet stacje , które mają pozwolenia od roku, nie działają (CDMA).

    Ja zadałem pytanie na drodze uzyskania dostępu do informacji publicznej,
    jakie UKE przedsiębierze zadania w celu kontroli wykorzysania pasm przez
    operatorów "widma" i jakie czyni kroki aby te rezerwację cofnąć.
    Poprosiłem o listę takich działań ale mi odpowiedziano, że to wymaga
    "przetworzenia informacji wytworzonej" i zrobią to tylko w wypadku gdy podam
    "ważny społecznie cel".
    Podałem taki, że trudno go zbić - mam zamiar napisac na ten temat artykuł do
    jednego z portali specjalistycznych i chcę dołożyć wszelkich starań aby
    artykuł zawierał rzetelne i sprawdzone informacje.
    Cisza.
    Przestali odpowiadać na pisma bo "abonent" jest bez krawata i pyta o
    niewygodne sprawy.
    No bo przecież nie napiszą, że nic nie robią, więc nic nie napiszą.
    Zasada a'la Tepsa: "zaginęło pańskie pismo z wypowiedzeniem".
    vari

  • 10. Data: 2009-11-30 08:20:33
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Przynajmiej część pasma używa w sposób cywilizowany.

    No to nie musi zajmowac go sztucznie.

    > A likwidacja całej usługi (niezaleznie od tego, czy korzysta z niej
    > 1 czy 1000 osób) aż tak łatwe nie jest. I chyba oni sami za bardzo
    > tego nie chcą. Może mają w tym jakiś cel :-)

    To jest inny argument.

    > Jest sobie paru operatorów, którzy kiszą megaherce pasma, czasami
    > zdobyte w przetargu, a czasami odziedziczone w różny dziwny sposób.

    W przetargach na media deficytowe powinien byc warunek uzywania
    naprawde, a nie pozorowanego.

    Albo takie oplaty, zeby sie nie oplacalo pozorowac.

    MJ