    From: "vari" <v...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: NMT - gdzie tu ekonomia ?
    Date: Fri, 27 Nov 2009 18:48:36 +0100

    Jest sobie sytem NMT 450i należący do PTK Centertel, będącym z kolei
    własnością TP S.A.
    W moim rejonie wszystkich radiodostępowiczów przełączono na GSM.
    Rozumiem jeszcze utrzymywanie czynnego BTSa na Grzywaczu (wysoka góra 1 km
    od brzegu a wierzchołek leży 100mnpm) na obiekcie Emitela.
    Całe trzy kutry (tak można szacować z aktywności) na CAŁE wybrzeże, musi
    czasem się tu zalogować (w samych 5000 tysięcznych Międzyzdrojach jest
    zarejestrowanych ok 30 kutrów).
    Ale po co do cholery działa na przykład BTS w Kamieniu Pomorskim ?
    Ani z Bieszczad tu nikt nie przyjedzie, ani kuter się nie zaloguje.
    Ruch zerowy.
    Cały dzień same ramki.
    Przy czym już się to sypie bo na 464,250 MHz od lata stoi nośna (i jeden
    kanał tego BTSa wyłączony jest z użycia na skutek awarii sterownika).
    A to nadaje, prąd żre, opłat za wykorzystanie częstotliwości wymaga.
    Ja rozumiem, że w innyc rejonach kraju są jeszcze radiodostępowicze.
    Ale tutaj wiele BTSów można by wyłączyć (podobno kryzys i trzeba ludzi
    zwalniać).
    Na przykład sieć przywoławcza (obecnie jedyna) Metro-Bip poszła tą drogą i
    tam gdzie się zepsuje czy wymówią lokalizację ze względu na zakłócenia
    to....zwia zasięg.
    Na Grzywaczu byli ale ich pogonili. Nie poszkali nowej lokalizacji i
    Międzyzdroje zasięg straciły.
    Podobno w Trójmiescie czy Łodzi też sieć zaprzestała emisji. A kto wie gdzie
    jeszcze ?
    Po prostu tego nie wyłączają ale nie konserwują prawdopdobnie i wychodzą z
    zaożenia że ruch tak mały, że się nie opłaca palcem kiwnąć.
    Na przykład na ramkę z Kołowa to się naczekałem kilkanaście minut (a była to
    "kontrolna" i "okólnikiem").
    Czy Centertel pójdzie tą drogą ?
    zadałem pytanie rzecznikowi prasowemu i cisza od półtora miesiąca.
    Nie mogą znaleźć kogoś kto zna odpowiedź na pytanie: "czy jest wyznaczona
    data wyłącznia sieci NMT". O samą datę nie pytałem bo może byłoby to
    nietaktowne.(nie można wymagać od nich aby znali datę lądowania człowieka na
    Marsie czy wyłączeia NMT czy innych nieprzewidywalnych zdarzeń).
    Mi chodziło "czy jest decyzja".
    Nie mogli widać tego ustalić.
    Infolinia 800 102 902 (w niektóre dni nikt nie odbiera) zeznała że "wyłączą
    jak zmigrują ostatnich radiodostępowiczów" (bo to infolinia dla abonentów
    takich radiodostępów i tu się umawiają na termin wizyty montera i
    przełączenia).
    Zadałem więc pytanie czy jest znan przybliżona data ukończenia tej operacji.
    Odpowiedzieli, że być może do końca roku (rok temu na jesieni mówili to samo
    i tzeba przyznać, że nie wspomnieli którego).
    A ja bym się chcial Grupowiczów zapytać, czy są w posiadaniu informacji, że
    gdzieś na jakimś obszarze sieć NMT "zwinęła się" z przyczyn technicznych, a
    e akurat może radiodostępowiczó tam jużm przełączono a Bieszczady o bałtyk
    daleko to tak już zostało ?
    vari